Expeditorii isi fac patronat

Intr-o perioada in care gasirea parghiilor corecte de negociere cu autoritatile a devenit esentiala, un nou patronat ia nastere pe piata expeditiilor. Am stat de vorba cu avocatul George Iacob-Anca despre infiintarea Patronatului Roman al Expeditorilor.

Ziua Cargo: De ce este necesara inca o asociatie profesionala pentru casele de expeditii?

George Iacob-Anca: In orice domeniu, concurenta este benefica clientului final. Ca si in cazul transportatorilor, unde exista mai multe asociatii profesionale sau patronate, si in cazul expeditorilor trebuie sa existe mai multe asociatii sau patronate care sa le reprezinte interesele si sa-i apere de abuzurile autoritatilor. Nu degeaba romanul are o vorba: unde-s doi puterea creste.

Cum vedeti relatia patronatului dumneavoastra cu USER (Uniunea Societatilor de Expeditii din Romania)?

Consider ca avem, in mare, aceleasi interese, fapt pentru care cred ca ne vom sprijini reciproc in sustinerea intereselor membrilor. Cred ca noi putem folosi experienta USER, iar ei pot folosi prospetimea, capacitatea de munca si elanul nostru. Sper sa fie o colaborare fructuoasa pentru expeditorii romani.

Ce va propuneti pe termen scurt? Dar pe termen mediu si lung?

Pe termen scurt, ne propunem sa contribuim la clarificarea relatiei de plata dintre casele de expeditii si transportatori. Acest aspect, desi este strict comercial intre cele doua parti, „beneficiaza“ de interventia statului in mod abuziv. Nu este normal ca in domeniul privat, unde economia de piata isi spune cuvantul de aproape 20 de ani, sa existe interventii ale statului care dezechilibreaza balanta in favoarea uneia dintre parti, in speta, in favoarea aparenta a transportatorilor. De ce spun aparenta? Pentru ca nici macar pe acestia nu ii apara. Prevederile referitoare la scrisoarea de garantie bancara“ care sa garanteze plata serviciilor de transport din partea caselor de expeditii catre transportatori nu vor asigura aceasta plata. Efectul direct va fi, insa, reducerea numarului de expeditori mici si mijlocii, iar cei ramasi pe piata, adica cei mari, oricum nu vor fi obligati la aceasta garantie. Deci, unde este siguranta platii? Nicaieri. Doar praf in ochii celor creduli. Pe termen mediu si lung, ne dorim sa dezvoltam o relatie de parteneriat cu transportatorii si logisticienii, care sunt partenerii nostri de lunga durata. Totodata, ne dorim a fi un partener viabil de discutii cu autoritatile tatului si, in special, cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, care nu prea tine cont de USER. Partial, pe buna dreptate, avand in vedere ca USER este o asociatie profesionala iar MTI discuta numai cu patronatele.

De ce acest patronat acum?

Pentru ca acum, mai mult ca oricand, este nevoie de acesta. Anul trecut, MTI a facut ce a dorit cu legislatia privind casele de expeditii. A impus conditii noi de licentiere si chiar a impus modificarea din mers a celor licentiati. Nu a existat un partener de discutie din partea expeditorilor care sa se opuna acestor modificari. Norocul expeditorilor a fost constituirea unui grup de expeditori, care au formulat atat o cerere de anulare a acelor prevederi nelegale si anticoncurentiale, cuprinse in Ordinul nr. 1172/2009, cat si o cerere de suspendare a lor. Instantele judecatoresti au constatat temeinicia solicitarilor si au suspendat prevederile in cauza. In prezent, MTI, vazand ca a gresit in ceea ce priveste forma in care a introdus acele prevederi aberante, a schimbat tactica, iar prin OG nr. 27/2001 face o ghidusie legislativa, adica modifica legea pentru a da posibilitatea ministrului ca, prin ordinul sau, sa emita noi conditii de licentiere sau noi conditii de pastrare a licentei deja obtinute. Practic, desi legea spune una, ministrul, prin ordin, poate face orice.

In ce stadiu se afla noua asociatie a expeditorilor?

Suntem in stadiul de perfectare a documentelor necesare inregistrarii. Grupul fondator este format din 26 de expeditori, multi sunt dintre cei care au inteles, inca din anul 2009, cu ocazia aparitiei Ordinului 1172/2009, necesitatea unei astfel de asocieri care sa le apere in mod real interesele.

Cum pot lua legatura cu umneavoastra cei care doresc sa se alature demersului constituirii unei noi asociatii a expeditorilor?

Toti cei interesati o pot face trimitand un mesaj pe e-mail la george@iacob-anca.ro sau pe fax la nr. 0314.299.310. Vor primi cu siguranta un raspuns care sa le clarifice toate nelamuririle.

Poate fi statul, prin MTI si ARR, un arbitru intre transportatori si expeditori?

Consider ca nu. Statul poate da o mana de ajutor unuia sau altuia, insa nu poate fi un arbitru neutru. Realitatea ultimilor ani confirma ca statul a intervenit perturband activitatea acestora. MTI si ARR trebuie sa se ocupe de activitatile lor specifice si importante, MTI de construirea de autostrazi si drumuri, iar ARR de verificarea si sanctionarea celor care incalca legea in transporturile rutiere.

Poate fi scrisoarea de garantie bancara de 50.000 euro salvarea transportatorilor in relatia cu expeditorii?

Cu siguranta nu. Modificarea normelor metodologice si introducerea prin Ordinul 1172/2009 a unor obligatii in sarcina unora dintre casele de expeditii, mici si mijlocii, nu este o masura de natura sa ajute la rezolvarea principalei probleme pe care o are un transportator cu expeditorul: incasarea pretului transportului. Noile norme aveau ca urmare directa retragerea licentelor unui numar foarte mare de case de expeditii, care nu puteau indeplini noua conditie: sa aiba capital propriu de 50.000 euro sau scrisoare de garantie bancara.

In ce stadiu se gasesc in prezent demersurile privind Ordinul 1172/2009?

Prevederile acestuia referitoare la expeditori sunt suspendate. Este de subliniat faptul ca suspendarea legala a acestor dispozitii este obtinuta pe cale judecatoreasca si nu a fost dispusa de catre ministerul emitent sau ca urmare a vreunor demersuri efectuate de vreo institutie, asociatie sau entitate. De mentionat faptul ca suspendarea partiala a dispozitiilor Ordinului nr. 1172/2009 s-ar fi putut realiza de catre ministerul de resort, evitand astfel procesul in instanta, prin emiterea unui alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior, conform dispozitiilor legale, insa, pana in prezent, nu a fost publicat in Monitorul Oficial vreun ordin de suspendare in acest sens. Mai mult, prin OG 27/2001, MTI insista si incearca sa-si creeze noi cai pentru aducerea la indeplinire a obiectivelor propuse, in detrimentul pietei transporturilor si a celor care activeaza aici, transportatori, expeditori sau logisticieni.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.