Expeditorii nu sunt dusmanii carausilor

Este ideea centrala pe care au incercat sa o scoata in evidenta reprezentantii caselor de expeditii la conferinta Ziua Cargo de la inceputul lunii iunie.

„Ne aflam sub o presiune continua in contextul confruntarii dintre transportatori si expeditori. Notiunea de intermediere se justifica in doua acceptiuni. Prima: atunci cand compania de expeditii actioneaza ca si concentrator de flota, punand la dispozitia expeditorului marfii un numar de camioane mai mare decat are un transportator. A doua: intermediarul ofera expeditorului marfii un serviciu suplimentar, cum ar fi transport succesiv, distributie capilara, reambalarea produselor intre doua transporturi rutiere etc. Astazi asistam, inclusiv pe Bursatransport, la ceea ce eu numesc «intermediere chioara», in sensul ca se ia o marfa pentru un camion complet cu stanga si se da cu dreapta unui transportator. Aceasta nu este o intermediere justificata“, a afirmat Dan Cotenescu, administrator Bursatransport.

El a subliniat ca, prin noua lege a transporturilor, ARR ar trebui abilitata sa intervina de fiecare data cand se constata ca se face o activitate de intermediere nelicentiata.

„Astfel, s-ar pune intr-o lumina favorabila intermediarii, i-ar responsabiliza si i-ar desfiinta pe cei care nu fac din intermediere o profesie, ci o oportunitate in care sa castige intr-o tranzactie 50-100 de euro. Tot in urma experientei noastre, trebuie scos in evidenta un lucru, care nu este specificat nicaieri: o intermediere inseamna un buget care vine din partea clientului catre intermediar si transportator. Trebuie vazut cum se poate repartiza acest buget in mod logic si rezonabil. In transportul international, o impartire rezonabila ar fi 5% catre intermediar si 95% catre transportator. In transportul intern, dat fiind faptul ca sunt valori mai mici, aceasta impartire este de 10% cu 90%“, a explicat Dan Cotenescu.

Un contract cadru ar putea rezolva multe probleme…

De asemenea, George Iacob-Anca, avocat, partener Iacob-Anca si Asociatii, cel care a blocat in justitie ordinul care impunea un capital propriu minim de 50.000 de euro in cazul caselor de expeditii, a subliniat ca aceasta prevedere nu acopera daunele provocate de casele de expeditii transportatorului. „S-a dorit sa se asigure o parte din raspunderea caselor de expeditii referitoare la plata pretului transportului, insa rezultatul nu este in acest sens. Polita de raspundere civila acopera acest aspect mai mult decat prevederea mentionata, dar a fost scoasa in afara legii“, a completat el. In opinia sa, transportatorii si expeditorii pot lua impreuna o decizie privind incheierea unui contract cadru agreat de parti, cu statut juridic de executare, care poate rezolva multe probleme. Astfel, atunci cand se va da comanda de transport, se va preciza ca este conform contractului cadru si nu vor mai aparea probleme.

… si o lista neagra

Stefan D. Popa, secretar general al Uniunii Societatilor de Expeditii din Romania (USER), a precizat ca nu poate deveni membru USER expeditorul care nu are o polita de asigurare pentru riscurile rezultate din greselile proprii, valabila pe minimum sase luni din momentul in care face cererea de intrare in uniune.

„In cazul unei greseli, transportatorul este despagubit prin intermediul politei, nu din buzunarul expeditorului. Dar, din pacate, in Romania, institutia asigurarii, care ii pune la adapost pe multi dintre partenerii nostri din afara, nu este suficient de cunoscuta si utilizata“, a adaugat Stefan D. Popa.

In acelasi context, s-a propus realizarea unei liste negre a expeditorilor, prin intermediul careia transportatorii sa fie avertizati in legatura cu firmele care dau tepe. „O astfel de lista neagra exista deja la USER, dar trebuie actualizata“, a precizat secretarul general al Uniunii. El a subliniat ca nu exista nici un fel de contradictie intre transportatori si carausi. „Sunt doua categorii de societati cu activitati complementare. Contractul este legea partilor. Sunt abilitat si la Curtea Internationala de Arbitraj si atunci cand judecam un caz, o facem pe contract, in care trebuie definit absolut ceea ce trebuie sa facem sau sa nu facem. Din acest punct de vedere, cine nu are un contract bun nu are sanse de castig. Tepari sunt peste tot, inclusiv in expeditii. Trebuie sa ne straduim cu totii sa ii dezobisnuim pe cei care lucreaza in sectorul public sa implice politicul in activitatile noastre“, a concluzionat Stefan D. Popa.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.