FlixBus a ajuns în România… prin Atlassib

Sistemul FlixBus și-a dovedit deja valoarea, iar intrarea în România reprezintă un pas firesc pentru această companie ce caută realizarea unui transport european unitar, eficient și capabil să creeze sinergii cu ajutorul tehnologiilor moderne de comunicare.

Acest prim pas realizat de FlibBus către România a venit ca urmare a unei conjuncturi favorabile. Crearea parteneriatului cu grupul austriac Blaguss și preluarea relațiilor acestuia în Estul Europei au așezat FlixBus la masa negocierilor cu Atlassib.

„Partenerii de la Blaguss ne-au comunicat că au înființat un joint-venture cu FlixBus, rezultând FlixBus Central & Eastern Europe (FlixBus CEE), astfel, linia pe care operam împreună cu Blaguss, București – Salzburg, urma să o operăm cu noul partener, respectiv FlixBuss CEE”, a explicat Daniel Micu, director general Atlassib.

FlixBuss CEE a fost înființat la începutul acestui an, fiind considerat un important pas înainte de către FlixBus – o uniune între inovație și experiență. Amintim faptul că Blaguss este o companie austriacă cu o experiență de peste 85 de ani în piața de transport călători.

Specialiști în vânzări

Practic, Atlassib a continuat deservirea liniei ca și înainte, FlixBus implicându-se pe partea de promovare și vânzare a biletelor on-line.

„Principalele schimbări au fost, în primul rând, în modul de vânzare al biletelor. În urma parteneriatului încheiat cu FlixBus CEE, Atlassib este operatorul de transport, cel care asigură partea operațională a parteneriatului, respectiv autocare, șoferi, întreținere autocare, operațiuni pe România (autogări, îmbarcări etc), iar FlixBus este cel care gestionează partea de vânzări, marketing, reclamă, sistem tarifar și tot ce ține de relația cu clienții”, a completat Daniel Micu.

Vânzarea biletelor în România o face tot Atlassib, însă se adaugă vânzarea on-line, sistem pus la dispoziție de către FlixBus.

Daniel Micu, director general Atlassib: „Suntem abia după prima lună de colaborare și nu avem toate calculele finalizate, însă se pare că rețeta este una de succes, având în vedere gradul de umplere a autocarelor și veniturile realizate.”

„Aveam și noi un asemenea sistem, însă am constatat că FlixBus are o altă manieră de abordare a vânzării on-line, alte metode de promovare… Sunt niște specialiști ai internetului și au o politică de prețuri apropiată cu cea a companiilor aeriene. Prețurile sunt dinamice, sistemul asigurând gestionarea mai bună a politicii tarifare”, a arătat directorul general Atlassib.

Din punct de vedere al înțelegerii financiare, banii îi încasează compania care vinde biletele – ce vinde Atlassib intră în contul companiei sibiene și ceea ce vinde FlixBus intră în contul acestora. Există prevăzută o sumă de cheltuieli acordată fiecăreia dintre părți, reținute din veniturile încasate (costuri operaționale pentru Atlassib și costuri de marketing pentru FlixBus). Rezultă un venit net, prin însumarea încasărilor celor două părți (după scăderea costurilor precizate), acesta urmând a fi distribuit conform contractului.

Practic, FlixBuss CEE preia locul Blaguss care gestiona partea austriacă a liniei înainte (vânzările din Austria), totodată oferind o dinamică comercială superioară.

„Acum au început să apară și călători străini. Acesta este plusul adus de promovarea on-line, de faptul că pe site-ul FlixBus a apărut și România. Pe această linie, Viena – București sau Salzburg – București, pot apărea acum și legături cu Viena – Bratislava, Viena – Praga, Viena – Zagreb. FlixBus are aceste linii, pe care noi nu le puteam oferta înainte”, a spus Daniel Micu.

Standardul FlixBus

Standardul impus de FlixBus pentru cursele din rețeaua sa este orientat către confortul pasagerilor, iar siguranța este dusă într-o zonă care depășește semnificativ rigorile impuse de legislație.

Este vorba despre autocare cu distanță mai mare între scaune, dotate cu priză de 220 V la fiecare două scaune, wifi pe tot traseul (FlixBus furnizează echipamentele)… „Confortul este la nivelul curselor noastre Premium, cu un plus legat de prize la fiecare două scaune, față de 2-3 puncte în tot autocarul, așa cum avem noi în autocarele destinate curselor premium și wifi pe tot parcursul traseului, nu doar pe România și Italia sau Germania cum aveam până acum”, a comentat Daniel Micu.

În ceea ce privește siguranța, FlixBus impune utilizarea unor autocare noi, EURO 6, dotate cu sistemele de ultimă generație. În plus, FlixBus a dezvoltat un sistem ingenios de management al șoferilor, Atlassib preluându-l și pentru proprii șoferi.

„Este un sistem de gestionare a șoferilor prin care dispeceratul central este informat de orice schimbare în modul de lucru, inclusiv schimbarea șoferilor. Cunoaștem în orice moment cine conduce și cine este în scaunul din dreapta. Autocarele sunt dotate cu un dispozitiv prin care șoferii introduc un cod personal atunci când trec la volan, iar un mesaj este transmis către dispecerat. Știm, astfel, cine este la volan, când au loc schimbările, dacă această cursă se desfășoară conform programului…”, a arătat Daniel Micu.

Mai mult decât atât, în intervalul orar 24:00 – 6:00, este obligatoriu ca ambii șoferi să fie la veghe (unul la volan, altul în dreapta) și, obligatoriu, șoferii se schimbă la fiecare două ore. Astfel, crește gradul de siguranță și securitate pe perioada de noapte.

De asemenea, există o verificare permanentă în ceea ce privește funcționalitatea sistemelor de siguranță din autocar, precum lane-assist sau asistența la frânarea de urgență. Acest lucru se face în stații, de către reprezentați Atlassib și FlixBus.

„Sunt idei bune, pe care ne vom strădui să le aplicăm și pe celelalte linii internaționale”, a declarat Daniel Micu.

Negocieri dure

Contractul semnat de către Atlassib cu FlixBus cuprinde și o serie de elemente anti concurență neloială, însă nu s-a pus problema unei exclusivități pe România.

„FlixBus nu este un partener facil din punct de vedere al negocierilor. Discuțiile au fost destul de dure, printre elementele cele mai disputate fiind condițiile financiare, precum și cele de branding. Una dintre condițiile inițiale ale FlixBus a fost aceea de a nu exista nici un alt logo pe autocare. Pe de altă parte, linia a fost și continuă să fie operată de noi și astfel era firesc să păstrăm identitatea Atlassib pentru această cursă. S-a ajuns la această soluție, de a avea ambele brand-uri prezente pe autocar, care a preluat, totodată, culoarea verde”, a arătat directorul general Atlassib.

Un alt punct important în contract este faptul că, din această lună, toate agențiile Atlassib din Europa vând curse FlixBus.

„Toate agențiile noastre sunt conectate la sistemul de vânzări FlixBus și vând bilete atât pe curse internaționale, cât și interne (din Germania, Italia, Franța)”, a declarat Daniel Micu.

Sunt de remarcat câteva premiere pe care acest parteneriat le aduce. Astfel, Atlassib, o companie care a căutat, de-a lungul istoriei sale, să controleze toate aspectele afacerii de transport (prin dezvoltare internă sau achiziție) a acceptat să utilizeze sistemul FlixBus. Iar FlixBus, pentru prima dată, începe o colaborare cu un mare operator de transport.

„Această colaborare nu schimbă filozofia Atlassib. Până la urmă, este vorba despre o cursă cu patru autocare, ceea ce reprezintă puțin din activitatea și flota Atlassib. Este un proiect nou, care a demarat bine, însă este prematur să ne entuziasmăm sau să fim dezamăgiți. Așteptăm cel puțin șase luni pentru a trage primele concluzii. Este un lucru nou și pentru FlixBus, care, până acum, a colaborat cu transportatori mici operând propriile linii, în timp ce, în cazul nostru, este o linie Atlassib”, a precizat Daniel Micu.

Succes fulgerător

FlixBus a dezvoltat o politică bine definită și, totodată, agresivă, în ceea ce privește vânzările.

FlixBus și MeinFernbus, două societăți apărute, la final de 2012, în Germania, au reușit în foarte scurt timp să acapareze peste 80% din piața de transport rutier de călători din Germania, după liberalizarea acesteia.

Diferența a făcut-o o idee, un concept nou de a interpreta transportul de persoane, împreună cu o echipă tânără, dinamică, aceasta dorindu-și să folosească la maximum tehnologia de ultimă generație.

„Ideea, un brand care s-a impus, niște condiții de călătorie care au apropiat autocarul din Germania de trenul din Germania, care oricum era la un nivel foarte ridicat de confort, sunt elemente care au contribuit la succesul FlixBus. Au reușit să facă niște programe de transport adaptate nevoilor din Germania – au introdus cursele de noapte care permiteau călătorilor să ajungă dimineață la destinația dorită, în condiții bune și relativ odihniți. O dată ce s-au impus pe piața germană, și-au dezvoltat o echipă mare de IT-iști și specialiști în marketing și au extins conceptul, acaparând companii mai mici din Germania și făcându-și parteneri operatorii mici, având, în acest moment, un număr mare de mici transportatori care au intrat în grupul FlixBus și acoperă diferite trasee. Astfel, încet-încet au încetat să mai fie doar transportatori, devenind vânzători de servicii, cu un program de rezervări bine pus la punct”, a arătat Daniel Micu.

Suportul oferit și de către alți investitori, precum fondul de investiții General Atlantic (având originea în SUA), au contribuit, de asemenea, la capacitatea de dezvoltare rapidă, la nivel european.

„Tot ceea ce întreprinde astăzi FlixBus în Europa seamănă foarte mult cu ceea ce se întâmplă cu Greyhound în SUA”, a comentat Daniel Micu.

Liberalizarea pieței germane și utilizarea întregului potențial creat de tehnologiile moderne, alături de investitorii americani, au dus la crearea unei forțe la nivel european, în doar trei ani.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.