FM LOGISTIC: Un simplu „mulţumesc“ poate conta enorm

„Dacă în trecut eram ameninţaţi cu licitaţiile, anul acesta am primit cele mai multe cereri de prelungire de contract. Cred că acest lucru spune ceva despre piaţă, despre faptul că a crescut și cei mai mulţi dintre logisticieni pot să scape de contractele toxice“, ne-a declarat Cătălin Olteanu, director general FM Logistic România.

Cătălin Olteanu, director general FM Logistic România

Pe o piaţă în care rata profitului este extrem de mică, majorarea salariului minim pe economie a generat un impact major.

„În general, sunt plătiţi cu salariul minim pe economie angajaţii din co-packing, din value adding services, care sunt în număr semnificativ. Dar această creştere produce un efect în lanţ, generând alte majorări de salarii și afectând semnificativ costurile. Am încercat să creştem productivitatea, să regândim proceduri; am luat o maşină să împacheteze în locul oamenilor, dar, după ultima creştere a salariului minim, nu am mai găsit nicio soluţie şi, în ultimă instanţă, ne-am dus către client cu creşteri de preţuri“, ne-a explicat Cătălin Olteanu.

În opinia sa, la găsirea celor mai bune variante de reducere a costurilor trebuie să contribuie atât logisticianul cât şi clientul. Astfel, dacă la un moment dat, epuizezi toate metodele de optimizare a activităţii şi ajungi la o limită în ceea ce priveşte costurile pentru un anumit nivel de calitate, există alte variante care pot ajuta un beneficiar care priveşte deschis relaţia cu prestatorul de servicii logistice.

„Logisticianul îi poate, de exemplu, spune clientului că are prea mulţi paleţi de clasă C, care nu au rotaţie, pe care ar fi bine să îi reducă. Sunt volume pentru care se plătesc tarife, care nu sunt neapărat necesare clientului. Există zone în care putem colabora. Nu este sănătos să pui o presiune extremă pe logistician şi implicit pe lucrătorii din depozit dacă astfel de lucruri pot fi ocolite printr-o colaborare mai deschisă. În astfel de situaţii, angajaţii ajung să lucreze mai prost, ceea ce se reflectă în rezultatul final. Atunci când stau zile la rând fără să aibă o activitate semnificativă, după care apare un vârf foarte greu de gestionat, nu vei obţine cele mai bune rezultate din punctul de vedere al productivităţii. Clientul trebuie să ştie că, dacă personalul lucrează mai bine, atunci voi fi mai profitabil decât am calculat şi putem împărţi câştigul. Din păcate, însă, clienţii nu văd deocamdată lucrurile aşa.“

Şi dacă, o dată cu venirea crizei, presiunea pe tarife s-a majorat semnificativ, astăzi cei mai mulţi logisticieni au oprit contractele de pe urma cărora au ajuns să piardă bani sau le-au înnoit în condiţii noi. „Lucrurile sunt foarte simple şi clare. Dacă nu am tarife suficient de bune, nu pot să angajez oameni, dacă nu am oameni, nu am cu cine să lucrez, iar dacă nu am cu cine să lucrez, degeaba am cel mai bun preţ“, a subliniat directorul general FM Logistic România.

O vară explozivă şi o toamnă liniştită

În ceea ce priveşte volumele din depozite, vara 2015 a marcat o creştere semnificativă a consumului, după care lucrurile s-au liniştit.

„După entuziasmul din vară, consumul s-a mai liniştit, multe preţuri au început deja să se regleze, iar vânzările, până şi de Black Friday, s-au plasat sub aşteptări întrucât cei mai mulți s-au orientat spre online. Dacă în prima săptămână din august ne uitam cum fluieră vântul prin depozite, în ultima săptămână din septembrie, nu mai puteam să băgăm un ac. Ceva s-a întâmplat, între creşterea salariului minim pe economie şi scăderea cotei TVA, la care s-a adăugat o vară foarte călduroasă, care a stimulat oamenii să consume. Meteodependenţa se vede cel mai bine într-un depozit de retail. Mai ales vara, dacă luni seamănă depozitul cu joi, înseamnă că a plouat. Dacă e soare, pleacă tot de pe raft. Dar în toamnă a scăzut consumul, mai ales după tragedia de la Colectiv, la care s-au adăugat şi atentatele teroriste din Europa. Chiar dacă noi, românii, nu avem probleme cu atentatele teroriste, există ceva latent care ne afectează.“

În opinia lui Cătălin Olteanu există o corelaţie directă între starea de bine a populaţiei şi consum, inclusiv atunci când apar dezechilibre guvernamentale. Şi consumul de Crăciun este influenţat de starea generală de spirit a populaţiei.

„În acest moment, trăiesc un paradox. Avem depozitele pline şi nu înţelegem de ce. Pe de o parte, înţelegem că o parte din stocul pe care îl avem nu s-a mişcat atât de repede spre piaţă pe cât şi-ar fi dorit clienţii noştri. Pe de altă parte, unii şi-au creat, aşa cum fac în fiecare an, stocuri pentru Crăciun“.

În comparaţie însă cu anul trecut, stocurile sunt mai mari. FM Logistic gestionează, în prezent, o suprafaţă semnificativ mai mare de depozit şi, chiar dacă şi anii trecuţi au existat stocuri pentru Crăciun, depozitele nu au fost atât de pline ca acum, potrivit lui Cătălin Olteanu. Şi situaţia nu este valabilă numai pentru FM Logistic.

Dacă ne întrebăm: Unde a dispărut excesul de metri pătraţi liberi din jurul Bucureştilor? Răspunsul este clar: există foarte mult stoc în depozite peste tot. Ce se va întâmpla cu acest stoc? Se va consuma în perioada imediat următoare? Se va transforma în stoc neperformant? Dacă economia merge bine şi consumul va rămâne ridicat, acest stoc se va transfera către consumator. Dar nu, însă… Răspunsurile vor veni în perioada următoare, iar logistica va fi prima care va anunţa evoluţia consumului şi, în final, pulsul economiei.

„De la instruire nu am făcut niciodată rabat, cu riscul că personalul instruit a plecat în altă parte. Iar activităţile pe care le organizăm din când în când în afara orelor de serviciu contribuie la motivaţie şi la încrederea pe care o avem unii în alţii. Oamenii trebuie să fie instruiţi şi fericiţi, pentru că astfel înţeleg să-ţi păzească business-ul şi că nu tu, ci clienţii îi plătesc salariul, iar atunci vor avea grijă de clienţi.“

„Unii clienţi îşi strică singuri o maşinărie logistică bună punând mai multă presiune decât e nevoie. Degeaba se străduie logisticianul să ţină oamenii fericiţi, atunci când un client dărâmă tot. Beneficiarul trebuie să facă doar o chestie foarte simplă: să recunoască meritele celui care lucrează pentru el.“

„În vară, toţi vânzătorii şi toţi oamenii din supply chain şi-au revizuit forecast-ul şi chiar au avut loc mici blocaje, pentru că fabricile au primit comenzi mult mai mari decât se previzionase. Acum, lucrurile reintră în normal.“

„În 2016 vom investi în flotă, prin achiziţia a 10-15 unităţi. În prezent avem o flotă de aproximativ 80 de semiremorci“

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.