Gazul prinde contur

Prima stație de alimentare cu GNC (gaz natural comprimat) din România a intrat în funcțiune cu nouă luni în urmă, iar interesul pentru gaz este în creștere.

Stația GNC de la Râmnicu Vâlcea a apărut ca urmare a unui proiect privat, al Grupului Antares.

„Când am deschis stația, ne-am bazat, inițial, în totalitate pe cele 20 de autobuze GNC aparținând Antares, estimând, la acel moment, vânzări către clienți externi 0,5%. Însă, spre surprinderea noastră, așteptările ne-au fost mult depășite. Încă din luna ianuarie, am avut 1,7% din vânzări către clienți externi, iar acest procent a ajuns la 14%, în iulie”, a arătat Cătălin Văluțanu, Business Development Manager Antares Group.

Intrarea României pe harta europeană a gazului a fost semnalată pe site-urile specializate, care oferă informații utilizatorilor în legătură cu amplasarea stațiilor de alimentare cu gaz.

„Primim multe telefoane de la potențiali clienți, care ne găsesc pe aceste site-uri. Sunt și persoane care tranzitează România sau au ca destinație țara noastră și se interesează de posibilitatea de a alimenta cu GNC”, a completat Cătălin Văluțanu.

Creștere în zona firmelor

În ultima perioadă, firmele sunt tot mai interesate de noul carburant. Din cele 4.400 kg de gaz vândute în stație, către terți, în luna iulie, peste 1.000 kg au fost cumpărate de către companii românești. Iar acești clienți vor să își crească parcul pe gaz. Stația din Vâlcea este departe de a lucra la capacitate maximă. Astăzi, alimentează lunar aproximativ 30.000 kg, având un singur dispenser (furtun de alimentare), însă numărul acestora poate fi mărit la trei, conform proiectului.

„Faptul că, în scurt timp, ni s-a demonstrat că piața are capacitatea să se adapteze și numărul mașinilor pe GNC crește rapid ne încurajează să dezvoltăm o rețea de stații la nivel național”, a declarat managerul Antares.

În așteptarea unei legislații favorabile

Dezvoltarea unei rețele naționale de stații GNC pare a fi iminentă. Există directiva europeană pentru infrastructura carburanților alternativi, care este asumată de către toate țările membre, inclusiv de România, și, până la data de 18 noiembrie, anul curent, va trebui transpusă în legislația națională.

„Directiva este în lucru la comisiile Senatului, fiind programat un răspuns în luna septembrie. Apoi, va trebui să treacă și prin Camera Deputaților. Astfel, termenele sunt destul de strânse. Legea va fi urmată de norme de aplicare și sperăm să fie prevăzute măsuri de stimulare a inițiativei private, pentru construirea de stații”, a spus Cătălin Văluțanu.

Finanțări cu dobândă scăzută pentru cei care investesc în stații pentru alimentare cu carburant alternativ, fonduri guvernamentale care să acopere parțial investiția, precum și încurajarea achiziției de vehicule GNC, prin acordarea de bonusuri și reducerea accizei la GNC, sunt câteva dintre măsurile pe care autoritățile le pot lua pentru stimularea acestui segment.

„Amintesc faptul că, la introducerea GPL, acciza pentru acest carburant a fost suspendată pentru o perioadă destul de lungă, pentru încurajarea achizițiilor de mașini ce utilizează acest carburant. Și în cazul GNC este necesară o asemenea abordare, mai ales că realizarea infrastructurii pentru alimentarea cu GNC este mult mai costisitoare și, totodată, prețul unui autovehicul pe gaz este mai mare decât al unuia ce utilizează carburanți tradiționali”, a precizat managerul Antares.

La ora actuală, acciza este stabilită, prin Codul fiscal, la 12,32 lei/gigajoule, adică aproximativ 20% din prețul de vânzare al gazului. Dacă adăugăm și TVA, și costul efectiv al gazului (55% din prețul de vânzare), putem vedea că, în mod evident, costurile de funcționare sunt acoperite destul de greu, lăsând loc pentru un profit mic.

„Un alt element care ne dă speranțe este faptul că, în curs de aprobare în Parlamentul României, este un act normativ – proiectul de lege privind promovarea transportului ecologic. Această propunere legislativă are ca obiectiv introducerea de autovehicule ecologice la operatorii de stat – în momentul în care achiziționează vehicule noi, un procent din acestea trebuie să fie alimentat cu carburanți alternativi. Proiectul normativ merge chiar mai departe, după o anumită perioadă de timp, prevederile devenind obligatorii pentru toate firmele ce operează în spațiul public”, a spus Cătălin Văluțanu.

Conform site-urilor specializate pentru GNC, o altă stație funcționează deja în București, până la sfârșitul anului fiind așteptată deschiderea unei noi stații la nivelul Capitalei.

Antares Group își propune construirea, pana la finele anului 2019, a încă 9 stații de GNC, în București și în orașe importante ale țării, pe coridoarele trans-europene de transport rutier, astfel încât să încurajeze achiziționarea de vehicule pe GNC.

Diferența dintre un litru de motorină și un kg de gaz este semnificativă. Gazul, la pompă, costă 3,29 lei/kg, iar motorina are un preț de peste 5 lei/l, consumurile fiind asemănătoare.

Cătălin Văluțanu, Business Development Manager Antares Group: „Am investit în această afacere, creionand un business-plan funcțional, o stație de GNC și un parc de 20 de autobuze. Suntem prezenți cu aceste mașini pe drumurile publice de aproape 10 luni și nu am avut niciun incident major, iar economia din costul cu carburantul este semnificativă.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.