Ghidul Inteligent de Reducere a Costurilor – Ponturi pentru A FI EFICIENT

Nu exista companie care sa nu aiba probleme cu stocurile, cu receptia, cu marfa in camion, cu momentele in care camioanele nu ajung la timp, cu masinile care stau prea mult la retaileri si care nu sunt descarcate, cu paletii care nu se mai recupereaza, cu ambalajele care nu tin la transport etc. Nu exista situatie in care a fi mai eficient sa nu fie unul dintre obiectivele de baza. Nu exista persoana care sa le stie pe toate. Exista, insa, unele metode care, aplicate personalizat, dau rezultate. Acestea au facut obiectul celui de-al doilea seminar desfasurat in seria „Ghidului Inteligent de Reducere a Costurilor“, la Turda, in Judetul Cluj.

Cea de-a doua etapa a „Ghidului Inteligent de Reducere a Costurilor“ s-a desfasurat in data de 18 mai si a adus fata in fata 50 de specialisti din domeniul logisticii – clienti si furnizori de astfel de servicii. Seminarul, organizat de Supply Chain Management Center si Ziua Cargo, a fost gazduit de compania Aquila, care a dovedit inca o data ca este un jucator redutabil pe piata romaneasca de logistica, inclusiv prin depozitul pe care il detine la Tureni (langa Cluj), pe care participantii la lucrari au avut ocazia sa-l viziteze.

„Actionam intr-un mediu caracterizat de globalizare si hipercompetitie. Trebuie sa tinem cont de cererile clientilor, de tensiunea pe care o genereaza actionariatul, de pietele si canalele de distributie noi, de fuziuni si achizitii, de legislatia privind mediul – din ce in ce mai restrictiva, de viteza de schimbare a tehnologiilor si, nu in ultimul rand, de faptul ca se scurteaza ciclurile de viata ale produselor“, a subliniat Adriana Palasan, managing partner al Supply Chain Management Center si vicepresedinte al Asociatiei Romane de Logistica (ARILOG). Ea a precizat ca, in acest context, suppy-chain-urile devin mai complexe, mai lungi si mai dinamice. In opinia sa, a traduce supply chain prin lant de aprovizionare este corect doar partial, nereflectand in totalitate acest concept. Conform definitiei date in 2004 de Council of Supply Chain Management Professionals, supply chain management (SCM) realizeaza planificarea si managementul tuturor activitatilor implicate: aprovizionare, productie si toate celelalte activitati incluse in managementul logisticii. Deosebit de important este faptul ca include colaborarea si coordonarea intre partenerii canalului, parteneri care pot fi furnizori, intermediari, furnizori de servicii logistice si clienti. In esenta, se poate spune ca SCM integreaza managementul cererii si ofertei in cadrul si intre companii. In acest context, intelegerea parteneriatului intre companii la justa lui valoare devine esentiala.

Un domeniu cu greutate in costuri

La nivel de companie, importanta logisticii se cuantifica in costuri, intre 20% si 40% din costurile totale de productie fiind cele logistice. In plus, serviciile – factorii de performanta cum ar fi disponibilitatea stocurilor si viteza de livrare sunt critici in asigurarea satisfacerii clientilor. Logistica influenteaza optimizarile de procese: discount-uri in achizitie versus stocurile de resurse; eficienta productiei versus stocurile de produse finite; discounturile de transport fata de stocurile de produse finite; costuri mai reduse versus costuri mai stabile.

Astfel, asezarea oamenilor potriviti in companiile si pozitiile potrivite devine esentiala. „Anul trecut, am vazut multe persoane din companii romanesti care incercau sa iti rezolve problemele romanesti preluand personal din multinationale. Nu au avut succes decat in cazul in care persoanele in cauza au avut profil de intreprinzator si au fost in stare sa gestioneze companiile ca si cand le-ar fi apartinut. Si invers, cineva dintr-o companie nationala, care vrea sa faca repede totul, atunci cand se duce intr-o companie multinationala si este ingradit de reguli, proceduri, limite de responsabilitate, nu va mai avea randament. Oamenii potriviti trebuie in primul rand sa aiba legatura cu cultura organizationala si abia dupa aceea sa detina expertiza pentru a face lucrurile bine in companie“, a mentionat Adriana Palasan. Ea a subliniat in plus importanta operatiunilor simple, care trebuie sa inlocuiasca procedurile complicate.

„Este momentul in care trebuie sa restructurati companiile in asa fel incat lucrurile sa se intample simplu, usor, sa fie flexibile, cu putini oameni care sa faca exact ce trebuie, astfel incat situatia sa poata fi controlata, iar compania sa mearga mai departe. Numai asa veti sti ce crestere in costuri veti avea daca faceti o anumita miscare sau ce scadere in venituri daca faceti o alta miscare. Nu pierdeti trenul. Odata ce va trece aceasta criza, piata va fi foarte bine asezata, avand jucatori care stiu sa joace bine, nu speculatori. Vom vorbi despre o piata deja sudata, acoperita, unde intrarea se va face foarte greu, cu eforturi substantiale in orice domeniu“, a mai spus managing partner-ul Supply Chain Management Center, adresandu-se participantilor la conferinta si observand ca pietele si pozitiile jucatorilor incep sa se aseze.

Criza cerne valorile

La randul sau, Augustin Hagiu, presedinte al Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), a subliniat importanta asigurarii calitatii in colaborarea cu companiile de transport. „Nu cred ca totul pleaca de la respectarea timpilor de condus si odihna. Insa graba cu care unii se arunca sa ia o cursa, uitand ca au de respectat niste cerinte legislative, conduce la efecte negative, care se rasfrang asupra clientului sau poate a societatii in ansamblu. Modul in care se grabesc sa ia o comanda la orice pret, chiar si sub costuri si cu riscul de a sacrifica un sofer sau poate o licenta de transport, ma face sa cred ca aceasta criza (intr-un mod poate putin prea acid) isi are rolul ei si trebuie sa profitam de ea atat cat se poate. Bineinteles, vor exista sacrificati, dar vor exista si cei care vor gestiona bine criza si vor iesi din ea cu capul sus. Eu incerc sa ii reprezint pe toti“, a subliniat Augustin Hagiu. In opinia sa, multi dintre transportatorii mici si medii nu stiu sa stea pe costuri si se autodistrug neintelegand ce inseamna costurile reale. „Exista, insa, si clienti care profita de aceasta situatie“, a adaugat el, mentionand ca isi doreste ca, pana la sfarsitul anului, clientii de transport sa aiba in FORT un colaborator serios in asigurarea legaturii cu carausii.

„Voi dezvolta un departament care sa poata gestiona relatia cu mai multi transportatori seriosi“, a promis presedintele FORT.

Demonstratie de calitate

Tot pe aceeasi idee a calitatii, conferinta de la Turda a reprezentat pentru Aquila oportunitatea de a face o adevarata demonstratie despre ceea ce inseamna parteneriatul sanatos in domeniile de transport si logistica. „Un serviciu de calitate este de fapt un serviciu efectiv, eficient si flexibil. Efectivitatea consta in acoperirea tuturor activitatilor de care are nevoie clientul, eficienta inseamna sa o faci folosind cele mai putine resurse, in timp ce flexibilitatea este masurata prin capacitatea de adaptare in timp real“, a explicat Bujor Stanescu, director de logistica al Aquila. El a tinut sa sublinieze ca a fi eficient nu inseamna sa fii neaparat ieftin.

„Discutam de ceva ieftin sau de un serviciu bun la un pret rezonabil“. Pe de alta parte, furnizorul de servicii logistice trebuie sa fie proactiv, sa propuna solutii de reducere a costurilor. „Pot sa va spun ce am facut eu in ultimul an pentru 2 dintre clientii mei. Unuia i-am demonstrat ca, prin simpla mutare a unei parti din stocuri din Ploiesti la depozitul de la Tureni, ar putea sa obtina o economie substantiala de costuri pe o perioada de un an, beneficiind de un serviciu cel putin egal din punct de vedere calitativ. Ce m-a surprins a fost faptul ca a trebuit sa duc o lupta de convingere indelungata cu acel client. Am intampinat o rezistenta semnificativa, dar, dupa primele doua luni de operare in noua formula, costurile totale pentru acelasi volum de marfa s-au redus. Altui client i-am demonstrat ca, prin modul in care face livrarea catre un client propriu, pierde sume importante“, a aratat Bujor Stanescu. Aquila opereaza, in prezent, doua platforme logistice, la Ploiesti si la Tureni, avand in plus la dispozitie una dintre cele mai mari flote de vehicule comerciale din Romania. Criteriile de masurare a calitatii sunt diferite, fiecare companie axandu-se pe un set propriu de parametri. In relatia cu partenerii sai, Aquila foloseste un singur indicator – Warehouse Casefill, al carui calcul are la baza raportul dintre numarul de baxuri livrate si cel de baxuri comandate. Daca acest indicator coboara sub 99,5%, este motiv pentru rezilierea contractului. Chiar daca, la prima vedere, pare un calcul simplu, mentinerea unei cotatii atat de ridicate este deosebit de dificila si implica mult profesionalism. Un indicator precum Warehouse Casefill ascunde in spate foarte multe lucruri: lipsa sau deteriorari in depozit, livrare cu BBD scurt, defecte ale paletilor de lemn, intarziere cauzata de nealocarea de resurse, date eronate in WMS, etichetare eronata, eroare picking (cantitate sau produs), BBD care nu respecta cerintele clientului, erori/intarzieri generate de defectiuni ale utilajelor sau WMS-ului. Adica, o multime de capcane, care se pot traduce in nenumarate greseli. Si, cu toate acestea, Aquila nu are voie sa greseasca decat cel mult 0,5%. De mentionat insa ca, in foarte multe dintre cazuri, acest Warehouse Casefill s-a plasat peste 99,9%, o valoare impresionanta. Compania trebuie sa tina cont de cerinte stricte si pe segmentul de transport. Spre exemplu, in cadrul contractului cu DHL, pentru care Aquila are alocate aproximativ 60 de camioane, orice intarziere de peste 15 minute la incarcare sau la descarcare este considerata incident, in unele cazuri fereastra fiind chiar de 5 minute. In primele luni ale anului, un singur camion a intarziat peste aceste ferestre.

„Parteneriatul este ca o casnicie. Fiecare parte ofera celeilalte ceva. Daca un client ne solicita ceva, nu ne gandim daca o putem face sau nu prin modul in care operam astazi, ci incercam sa identificam daca putem realiza ceea ce ni se solicita, chiar daca ne schimbam cu totul modul de operare. Pana acum ne-a iesit“, a concluzionat directorul de logistica al Aquila.

Seria de conferinte continua

Seria de conferinte desfasurate sub titlul „Ghid Inteligent de Reducere a Costurilor“, in cadrul careia vor mai avea loc in acest an evenimente la Ploiesti si la Sibiu, isi propune sa aduca in prim plan cele mai moderne metode de organizare in logistica, adaptate la specificul pietei romanesti. Intr-o perioada in care resursele trebuie cheltuite cu adevarat eficient, Supply Chain Management Center si Ziua Cargo incearca prin aceasta initiativa, care acopera cele mai importante zone din tara, sa transmita exemple concrete de practici de succes, care se pot transforma in indicii importante prin care industria autohtona de profil sa devina una competitiva, la nivelul celei din Vest.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.