Gotthard Base Tunnel

Tunelul de Baza Gotthard (GBT) este un tunel de cale ferata care strapunge Alpii Elvetieni. Cu o lungime de 57 km si cu un total de 151,84 km de tuneluri si pasaje, este programat a fi cel mai lung tunel de cale ferata din lume, depasind Tunelul submarin Seikan din Japonia. In prezent, este inca in constructie, fiind preconizat a se deschide circulatiei in 2017. Lucrarile de foraj ale tunelului estic au fost incheiate la data de 15 octombrie 2010, evenimentul fiind puternic mediatizat si transmis live la televiziunea elvetiana.

Proiectul consta din doua tuneluri, cate unul pentru fiecare sens de circulatie al caii ferate si este parte a proiectului de Tranzit Alpin, cunoscut si sub numele de Noua Conexiune Feroviara din Alpi (NRLA), care include, de asemenea, Tunelul de baza Lotschberg, intre cantoanele Berna si Valais. Tunelul va trebui sa stabileasca o conexiune directa care sa permita trafic feroviar de viteza inalta si transport greu.

Dupa ce 64% din votantii elvetieni au acceptat proiectul intr-un referendum organizat in 1992, constructia tunelului a inceput in anul 1996. Cand va fi deschis circulatiei, tunelul va scurta timpul de tranzit (in prezent de trei ore si jumatate) dintre Zurich si Milano cu o ora, iar timpul de tranzit dintre Zurich si Lugano se va scurta la 1 ora si 40 de minute. In apropiere, se afla alte doua tuneluri – Gotthard feroviar, construit in 1881, si Gotthard Road Tunnel, construit in 1980. Ruta prin Trecatoarea Gotthard este unul dintre cele mai importante pasaje pe axa N-S a Europei.

Conform statisticilor, traficul a crescut de mai mult de 10 ori din 1980 si pana in prezent, iar tunelurile, atat cel rutier, cat si cel feroviar, si-au atins limitele. Pentru a asigura un trafic mai rapid si un parcurs mai plat prin Alpii Elvetieni, tunelul este taiat in Masivul Gotthard cu 600 m mai jos de tunelul feroviar existent. Pe calea ferata existenta, pot circula numai trenuri de pana la 1.400 t cu doua locomotive sau pana la 1.700 t cu un motor aditional. Portalurile vechiului tunel sunt la o altitudine de 1.100 m deasupra nivelului marii. Cand va fi gata, noul tunel va permite traficul trenurilor de marfa de pana la 4.000 t.

Conform politicii elvetiene de transporturi, scopul este de a transporta camioane, trailere si containere din partea de Sud a Germaniei in partea de Nord a Italiei si inapoi pe trenuri, pentru a dezaglomera traficul rutier, prin servicii de transport intermodal si prin asa zisele „autostrazi rulante“, prin care se transporta camioane intregi pe tren, mai ales in contextul in care la nivel european se discuta din ce in ce mai mult despre mutarea volumelor de pe rutier pe feroviar.

Trenurile de pasageri vor putea circula cu o viteza maxima de 250 km/h, reducand timpul de tranzit cu 50 minute.

Constructia

Responsabila cu constructia este compania Transit Gotthard AG, o subsidiara a Cailor Ferate Federale Elvetiene (SBB-CFF-FFS). Pentru a injumatati timpul, au fost construite patru tuneluri de acces pentru inceperea constructiei efective din patru puncte simultan, ulterior fiind adaugat si un al cincilea (Erstfeld, Amsteg, Sedrun, Faido si Bodio). Tunelurile sunt unite o data la 325 m prin galerii de conexiune. Trenurile vor putea schimba tunelurile in cadrul a doua statii multifunctionale la Sedrun si Faido. Aceste statii vor adaposti echipamente de ventilatie si infrastructura tehnica si vor servi ca statii de urgenta si rute de evacuare, atunci cand tunelul va fi gata.

In mai 2009, se preconiza o strapungere finala pentru toate tunelurile pentru primavara anului 2011, dar, in decembrie acelasi an, s-a stabilit ca data pentru strapungerea tunelului estic luna noiembrie 2010, pentru ca in aprilie anul acesta data finala sa fie stabilita pentru 15 octombrie. Pentru tunelul de Vest, strapungerea finala este planificata pentru luna aprilie a anului viitor.

Contractele au fost concesionate pe sectiuni. In cazul portiunii de 7,7 km de la Erstfeld la Amsteg, cu doua masini de forat tuneluri (TBM) pentru cele doua tuburi, strapungerea tubului estic a avut loc pe 15 iunie 2009. Regiunea portalului a fost excavata si toate sapaturile si puscaturile pentru cele doua ramuri s-au incheiat.

Sectiunea Amsteg (11,3 km) de la Amsteg pana la N de Sedrun a fost realizata de ARGE AGN (Strabag si Zublin Murer) si a fost predata oficial posesorului tunelului pe data de 9 decembrie 2009. Acum se instaleaza liniile de cale ferata.

Sectiunea Sedrun (8,6 km pe tubul estic si 8,7 pe tubul vestic) este realizata de Transco (Bilfinger Berger, Implenia, Frutiger si Pizzarotti). Dupa cum am spus, tubul estic este strapuns, cel vestic urmand a fi „deschis“ in aprilie 2011.

Zona Faido (13,4, respectiv 13,6 km) este realizata de Consorzio TAT. Sectiunea Bodio (15,9 si 15,6 km) – de catre acelasi consortiu. Lucrarile de inginerie civila, cele de cimentare si bordura sunt incheiate.

Specificatii GBT

– Lungime tunel Vest: 56,978 km

– Lungime tunel Est: 57,091 km

– Lungime totala tuneluri, puturi si galerii: 151,84 km

– Diametrul fiecarui tub: 8,8-9,5 m

– Inceperea constructiei:

– 1993 – foraje

– 1996 – preparative

– 2003 – excavatii mecanice

– incheierea lucrarilor: 2016- 2017

– Cost total: 9,83 miliarde franci elvetieni

– Cantitate piatra excavata: 26.500.000 t, echivalentul a 5 piramide de la Gizeh

– Numar de masini de forat tuneluri (TBM): 4

– Lungime totala TBM: 440 m

– Masa totala TBM: 3.000 t

– Putere totala TBM: 5 MW

– Distanta maxima excavata zilnic: 25-30 m

– Distanta maxima excavata de fiecare TBM: aproximativ 45 km

– Fabricant TBM: Herrenknecht, Schwanau, Germania

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Foto: © AlpTransit Gotthard Ltd. 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.