Iancu Craciunoiu: „Transportatorii trebuie sa se astepte la respect din partea mea“

Vom avea, in sfarsit, o lege noua a transporturilor? Dar control unic si camere video pe vehiculele ARR? Cum se va restructura Autoritatea Rutiera Romana? Sunt cateva dintre intrebarile la care am incercat sa obtinem raspuns de la directorul general ARR, Iancu Craciunoiu, care are acum in fata cel putin 3 ani pentru a-si pune planurile in practica.

Ziua Cargo: Este prevazuta pentru perioada urmatoare o modificare a Legii Transporturilor?

Iancu Craciunoiu: Deja se lucreaza la o noua Lege a Transporturilor, care sa nu fie atat de stufoasa. S-au demarat discutiile in Comisia de Dialog Social, iar realizarea unui astfel de act normativ reprezinta o promisiune a mea si a secretarului de stat Eusebiu Pistru, cel care coordoneaza activitatea de transport rutier din cadrul MTI, initiativa deja imbratisata de lumea transportatorilor, care isi dau concursul din plin.

Despre o lege a transporturilor care sa unifice actele normative existente si sa clarifice cerintele pe acest plan se vorbeste de ani de zile. Ce ar trebui sa ne faca sa credem ca, de data aceasta, se va realiza?

De data aceasta, chiar se va realiza, dar, ca sa faci aceasta lege, trebuie stabilite niste principii de baza. Pentru a vedea care sunt directiile spre care trebuie sa ne indreptam, vom realiza intalniri cu toti transportatorii. De exemplu, vizavi de transportul de persoane, trebuie sa stim exact care este varianta pe care o adoptam in ceea ce priveste traseele nationale.

Exista un termen privind elaborarea noii legi a transporturilor?

Daca dam termene, intram in criza de timp si nu iese nimic bun. Asa s-a facut cu toate legile din domeniul transporturilor rutiere. S-au dat termene, s-a discutat foarte mult pe amanunte si, cand s-a ajuns la lucrurile cu adevarat importante, nu a mai fost timp sa se stabileasca o solutie comuna. Asa au iesit acte normative care se schimba din 6 in 6 luni.

Ce se intampla cu Institutul de Siguranta Rutiera care ar trebui sa functioneze din acest an?

Institutul de Siguranta Rutiera reprezinta o cerinta a Comisiei Europene. Nicaieri in Europa nu se construiesc drumuri fara un aviz din partea unui astfel de institut. Ministerul Transporturilor a decis sa fie organizat sub umbrela Autoritatii Rutiere Romane. Din informatiile mele, colegii de la Directia de Transporturi Rutiere din cadrul Ministerului au avansat cateva proiecte legislative, care vor fi inaintate in regim de urgenta, in care va fi legiferata expres functionarea Institutului de Siguranta Rutiera. In perioada urmatoare, se va da drumul la Hotararea de Guvern si Ordinul de Ministru necesare functionarii acestei institutii. Institutul va trebui sa avizeze din punctul de vedere al sigurantei rutiere drumurile care se construiesc sau se modifica. Mai concret, in momentul in care se construieste un drum, va trebui realizata o analiza a profilului de siguranta a drumului, a curbelor, a unghiurilor, iar pentru aceasta vom folosi auditori instruiti de specialisti din mediul universitar. Va fi o institutie de sine stata toare si va avea un director general, care va fi subordonat directorului general ARR. Termenul limita pentru infiintarea Institutului de Siguranta Rutiera este 31 decembrie 2010, iar daca este depasit, riscam sa pierdem o finan tare de cateva milioane de euro de la UE, in conditiile in care o parte din aceste fonduri a fost deja accesata.

Veti monta in acest an camere pe vehiculele cu care ARR efectueaza control in trafic?

Anul acesta, sper sa si ducem acest proiect la indeplinire. Noi am prevazut in bugetul ARR, care urmeaza sa fie analizat de conducerea Ministerului, o suma importanta pentru monitorizarea activitatii de control a inspectorilor si (mai ales) pentru reducerea timpilor de control in trafic al operatorilor. Avem in vedere achizitia unui sistem cu mai multe functii. Una dintre ele presupune ca, in momentul in care masina trece prin fata camerei de control, in cateva fractiuni de secunda sa primesti informatia: daca are sau nu licenta – verde sau rosu. Camerele pot fi mobile sau fixe (se intentioneaza intr-o a doua etapa introducerea unor camere fixe – noi am prevazut deocamdata doar banii pentru cele mobile). In paralel, implementam de cateva luni managementul riscului la nivelul activitatii de control a ARR si zilnic introducem toate procesele verbale. In momentul in care o firma ajunge la un punctaj care arata un grad de risc mare (mai ales din punctul de vedere al timpilor de condus si odihna), sistemul de la bordul vehiculelor de control va indica rosu, subliniind necesitatea verificarii. Vorbim despre o baza de date imbunatatita si innoita in timp real si un program care sa protejeze transportatorul de controalele inutile. Ii vom opri si ii vom controla in primul rand pe cei care au probleme, iar pe cei seriosi care isi fac treaba, ii vom lasa sa o faca in continuare, fiind, bineinteles, monitorizati si acestia.

Vor elimina camerele suspiciunile de spaga?

Este un subiect delicat, insa nu imposibil de controlat. Orice autoritate de control este supusa acestei suspiciuni.

Noi am realizat un sondaj in randul cititorilor si cei mai multi dintre respondenti au oferit cel putin o data spaga.

Este clar ca se pot intampla si astfel de lucruri, insa camerele vor starpi acest fenomen care pla nea za asupra Autoritatii Rutiere Romane.

Cand ar trebui sa avem camere pe masini?

Eu mi-as dori si cred ca ar trebui sa apara in a doua jumatate a anului. Sper sa decurga totul normal vizavi de procedurile de licitatie.

Care sunt cele trei scopuri mari pe care vi le-ati stabilit pentru acest an?

Unul este cel privind introducerea sistemului de monitorizare, al doilea tine de baza materiala a ARR, iar al treilea reprezinta un proces de restructurare si reformare a institutiei pe care o conduc.

Ce aveti in vedere atunci cand va referiti la un proces de restructurare si reformare a ARR?

ARR va lucra pe o alta organigrama, mult mai functionala. Va avea loc, de asemenea, o evaluare a activitatii ARR in teritoriu, unde exista tot felul de anomalii. In opinia mea, in agentii, sunt doua departamente mari: cel de licentiere si cel de control. Ele trebuie dimensionate. Sunt judete unde proportiile sunt aberante: de exemplu, din 11 oameni, 8 sunt la licente si 3 la control, judetul fiind unul de tranzit.

Schimbati sefii de agentii?

Vor fi schimbati sefii de agentii care nu si-au facut treaba, conform codului muncii. In principiu, ARR are nevoie de personal pentru un control cat mai eficient. De aceea ar trebui in primul rand sa facem ordine in agentii si in al doilea rand sa putem aduce un suflu nou in ARR. Speram ca legislatia sa ne permita sa facem angajari.

Ce v-ati propus vizavi de transportatori?

Eu am lucrat in cadrul unei agentii teritoriale ARR si stiu „din iarba“ care sunt problemele transportatorilor. In primul rand, trebuie sa se astepte la respect din partea mea. In acelasi timp, sper sa reusesc sa implementez sistemul de monitorizare video si sa elimin suspiciunile care planeaza asupra autoritatii. In al doilea rand, vreau sa se ajunga la un control cat mai rapid. Sa las transportatorul sa isi faca treaba, iar ARR sa se concentreze pe ideea formarii unui ca dru corect de activitate, pe favorizarea concurentei loiale.

Vreau sa va smulg promisiunea de a sustine „Campania pentru un transport civilizat“ lansata de ZIUA CARGO inca de la inceputul anului trecut.

In ceea ce priveste un transport civilizat si corect, aveti promisiunea mea. In lipsa sustinerii concurentei loiale si a transportului civilizat, dispare si rolul ARR.

Va multumim pentru timpul acordat.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.