Imaginea din oglindă

Ultimii ani au fost marcați de continua canalizare a eforturilor manageriale către controlul precis și scăderea permanentă a costurilor. Multe s-au realizat pe această direcție și cu siguranță, în continuare, noi metode vor fi descoperite, dezbătute și adoptate.

În mod riscant, unele companii consideră că au atins limita maximă și nimic nu mai poate fi realizat pentru a eficientiza și mai mult activitatea. Drumul perfecționării este unul continuu, iar cei care se opresc vor fi în mod sigur depășiți, indiferent cât de departe au ajuns la un moment dat.

Totuși, trebuie să recunoaștem un lucru evident: firmele care au implementat măsuri puternice și funcționale de reducere a costurilor (destul de multe pe segmentul transport marfă, mai puține în cazul transportului de călători) au ajuns într-un stadiu în care reduceri importante de costuri nu mai pot fi obținute.

Dar nu acesta este subiectul pe care doresc să îl ating în acest editorial.

În ciuda modernizării accelerate a activității din ultimii ani, transporturile rutiere sunt în suferință. Marjele de profit au scăzut până la nivele aproape nesustenabile și nu există semne reale de revenire.

De ce s-a ajuns la această situație? De ce cu mai puțin de zece ani în urmă segmentul era atât de înfloritor? Și asta fără controlul drastic al costurilor de astăzi.

Cauzele cel mai des enunțate sunt legate de presiunea puternică a clienților, concurența neloială și creșterea costurilor. Dar oare toate acestea nu erau prezente pe piață și în perioada „bună“, de dinainte de criză? Iar majorarea costurilor nu este acoperită în mare măsură de elementele de creștere a eficienței implementate între timp?

Poate ar trebui să căutăm mai departe. Poate ar trebui să aruncăm „o privire în oglindă“. Cauza principală a suferinței ar putea să fie în interiorul breslei sau, mai exact, în modul în care transporturile sunt percepute.

Tariful pe care clientul este dispus să îl plătească pentru un produs sau un serviciu este în mică măsură legat de costurile de producție, pe care oricum nu îl cunoaște cu precizie și, în orice caz, nu îl controlează.

Transporturile rutiere sunt, bineînțeles, esențiale astăzi, ca și acum zece ani. Problema lor este că au devenit prea „simple“.

Cu un deceniu în urmă, a face transport încă era considerat a fi o muncă extrem de complicată – legislație greu de înțeles, infrastructură cumplită, vehicule greu de gestionat… Șoferii profesioniști erau adevărați magicieni ai șoselei și reușeau, cumva, să ducă misiunea la îndeplinire… de cele mai multe ori. În ochii clienților, transportatorii meritau să realizeze un profit consistent, pentru că depășeau obstacole cu adevărat solicitante.

Astăzi, oricine poate face transport, nu-i așa? Chiar patronii multor firme de transport afirmă adesea, exasperați de solicitările și veșnica nemulțumire a șoferilor, că oricine poate conduce acum un camion.

La fel percep lucrurile tot mai mulți clienți.

La nivel de breaslă este necesară o nouă strategie de comunicare. Cea în care toți transportatorii se plâng de costurile mari și tarifele mici și amenință cu un fel de grevă sau proteste este evident greșită. Cred că astăzi acest lucru a devenit evident pentru toată lumea.

Din punctul meu de vedere există o singură soluție – ADEVĂRUL! Imaginea din oglindă trebuie livrată în toată complexitatea ei, fără ajustări, fără măsluiri.

Oricine poate muta un camion dintr-un loc în altul, dar nu în condițiile de punctualitate, siguranță și eficiență care recomandă astăzi transportatorii cu experiență.

Dacă până în urmă cu câțiva ani tăinuirea modului în care transportatorii depășeau diferitele dificultăți părea strategia corectă, la ora actuală, a merge în această direcție reprezintă o sinucidere. Clienții trebuie să înțeleagă complexitatea pe care o ascunde un serviciu de transport de calitate. Nu este simplu și nu oricine poate face asta!

Este nevoie probabil de ani și comunicare consecventă în această direcție. Dar, astfel, tarifele au șansa să crească mai sănătos și nu doar atunci când se majorează prețul motorinei.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.