Incotro ne indreptam?

Numarul accidentelor grave de circulatie produse in anul 2009, comparativ cu 2008, in care au fost implicate cu vinovatie autovehicule destinate transportului de marfuri, a scazut cu 52, inregistrandu-se cu 40 mai putine persoane decedate si cu 32 mai putini raniti grav. Din pacate, in ceea ce priveste transportul rutier de persoane, numarul persoanelor decedate a crescut cu 21 iar al ranitilor grav cu un caz, desi numarul total al evenimentelor s-a redus cu 5.

De ani de zile, accidentele grave de circulatie se produc pe fondul acelorasi cauze binecunoscute: nivel scazut de pregatire al conducatorilor auto in scolile de soferi si in cadrul institutelor profesionale; implicarea insuficienta a persoanelor desemnate din cadrul firmelor de transport; nerespectarea sau ignorarea normelor rutiere; cresterea conflictelor din traficul rutier ca urmare a majorarii parcului de autovehiculele, raportat la o retea de drumuri subdimensionata si in mare parte nemodernizata; nerespectarea AETR, pe fondul oferirii unor bonificatii conducatorilor auto de catre operatorii de transport; incalcarea regimului legal de viteza de catre conducatorii auto; lipsa in proportie de circa 90% a marcajelor de separare a benzilor de circulatie pe drumurile judetene; lipsa parcarilor care sa permita efectuarea perioadei obligatorii de odihna sau a pauzelor; depasirea numarului de pasageri transportati; supraincarcarea autovehiculelor destinate transportului de marfa sau neasigurarea corespunzatoare a marfurilor transportate; reducerea numarului aparatelor video de masurare a vitezei de deplasare a vehiculelor din cauza suspendarii functionarii sistemelor video de supraveghere a traficului rutier; lipsa din dotarea politiei rutiere a softurilor pentru citirea si interpretarea inregistrarilor aparatelor tahograf analogice sau digitale, pentru stabilirea respectarii perioadelor de conducere sau de odihna etc.

Politia rutiera in actiune

In 2009, politia rutiera a desfasurat 13.020 actiuni, din care 8.218 impreuna cu ARR, RAR si CNADNR. Au fost verificate 257.873 autovehicule, dintre care 112.862 destinate transportului public de persoane, 130.413 destinate transportului de marfuri generale si 14.599 destinate transportului marfurilor periculoase.

Pentru abaterile constatate au fost aplicate 105.947 sanctiuni contraventionale (6.714 prevazute de O.U.G. 109/2005 privind transporturile rutiere; 92.305 prevazute de O.U.G. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice; 3.897 pentru nerespectarea perioadelor de conducere sau odihna, conform O.U.G. 37/2007). Pentru abaterile constatate au fost retinute 5.328 permise de conducere (2.593 in cazul transportului public de persoane, 2.694 in cazul transportului public de marfuri generale, 41 in cazul transportului public de marfuri periculoase).

Pentru defectiuni tehnice, lipsa asigurarii de raspundere civila auto sau neachitarea taxei de utilizare a retelei de drumuri nationale, politistii rutieri au retras 11.223 certificate de inmatriculare (3.219 in cazul transportului public de persoane, 7.453 in cazul transportului public de marfuri generale, 551 in cazul transportului public de marfuri periculoase).

In 2.366 cazuri, din cauza starii tehnice total necorespunzatoare sau pentru nerespectarea normelor impuse transportului marfurilor periculoase ori a perioadelor de conducere si de odihna, a fost dispusa masura imobilizarii autovehiculelor respective.

Cateva dintre actiunile sustinute de politia rutiera in 2009 au fost dedicate special segmentului de transport rutier public. Un exemplu in acest sens este actiunea ,,Transporturi Septembrie 5 x 15“, care a vizat sondarea legalitatii derularii transporturilor rutiere publice de persoane, desfasurata cu autovehicule avand capacitatea de transport cuprinsa intre 8+1 si 16+1 locuri.

Probleme inca nerezolvate

Exista, in continuare, cateva probleme care isi asteapta rezolvarea: lipsa dotarii politistilor cu mijloace tehnice (cititor manual, scanner, soft, calculatoare portabile etc); imposibilitatea verificarilor operative, in trafic, in baza de date detinuta de ARR, in ceea ce priveste datele operatorilor de transport; inexistenta parcarilor pentru efectuarea repausului; imposibilitatea obligarii cetatenilor straini de a achita amenzile; intocmirea de catre operatorii de transport a unui Formular – Certificat de atestare a activitatii, prin care acestia dovedesc efectuarea concediului medical sau de odihna ori conducerea unui vehicul exceptat de la prevederile Reg. 516/2006 (prezentand acest document, operatorul de transport ascunde diagramele de cele mai multe ori depasite in ceea ce priveste perioadele de conducere si repaus, astfel nemaiputand fi sanctionat); fraudarea tahografelor prin aplicarea unui magnet pe cutia de viteze, aplicarea unui intrerupator pentru semnalul de pe circuitul electric al tahografului digital. De asemenea, in cazul controlului efectuat asupra vehiculelor destinate transportului de persoane, s-a constatat ca, de cele mai multe ori, actiunea se desfasoara in  conditii dificile din cauza calatorilor care pactizeaza cu soferul si insista sau chiar fac scandal pentru ca acesta sa nu fie sanctionat.

In acest context, noua, celorlalti participanti la trafic, nu ne mai ramane decat sa intrebam: „incotro ne indreptam?“

Accidente rutiere produse la nivel national in 2009 (comparatie 2008)

Transport public de marfa

– Accidente 139 (-52)

– Persoane decedate 61 (-40)

– Raniti grav 116 (-32)

Transport public de persoane

– Accidente 118 (-5)

– Persoane decedate 44 (+21)

– Raniti grav 125 (+1)

Accidente de circulatie pe tipuri de autovehicule

– Autobuz: 47 accidente, 6 morti, 44 raniti grav

– Autocar: 5 accidente, 1 mort, 11 raniti grav

– Microbuz: 51 accidente, 32 morti, 60 raniti grav

– Autobasculanta: 5 accidente, 4 morti, 1 ranit grav

– Autocamion: 24 accidente, 9 morti, 23 raniti grav

– Autotren: 102 accidente, 45 morti, 87 raniti grav

 

Masuri impotriva piratilor

Conceptul Politiei rutiere in vederea eliminarii pirateriei in domeniul transportului public de persoane presupune doua directii.

Prima dintre ele: intalniri cu operatorii de transport care activeaza in domeniu (pentru ca acestia sa nominalizeze autovehiculele care pirateaza acest domeniu de activitate, cu indicarea traseelor respective si, eventual, a orelor de varf).

A doua directie prevede organizarea unor activitati de control dedicate:

– Politisti in tinuta civila, mai putin cunoscuti in zona respectiva, vor urca in calitate de pasageri in vehiculele pirat.

– In alte autovehicule civile, puse la dispozitie de operatorii de transport, vor actiona politisti, care vor avea in dotare echipament de inregistrare video si vor filma intreaga scena referitoare la urcarea politistului in autovehiculul pirat.

– Autovehiculul pirat, monitorizat video, va fi oprit pe traseu de un echipaj de politie rutiera si va fi verificat.

– Cu aceasta ocazie, vor fi derulate activitati in vederea documentarii activitatii ilicite, efectuate de catre conducatorul auto pirat.

 

Harta rutiera a Romaniei

Drumuri nationale: 16.369 km

Autostrazi: 281 km

Drumuri europene: 6.072 km

Drumuri judetene: 36.009,750 km

Drumuri comunale: 27.780,810 km

 

 

Multumim domnului comisar-sef de politie Cristian Calin, director adjunct Directia Rutiera IGPR pentru datele puse la dispozitie

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.