Inregistrare obligatorie

1 iulie a marcat intrarea in vigoare a obligativitatii ca operatorii de transport sa se inscrie in baza de date EORI, inainte de a completa declaratiile vamale.

„Toti transportatorii, indiferent de nationalitate, trebuie sa fie inregistrati EORI. Iar daca transportatorii din Romania au fost informati din timp despre aceasta cerinta si despre procedura de obtinere, nu se poate spune acelasi despre carausii din afara UE“, ne-a explicat Daniel Ousor, director Transit Net. El a precizat ca un transportator din Turcia care intra pentru prima data in UE dupa 1 iulie prin Italia sub acoperirea carnetului TIR, obtine numarul EORI in Italia si efectueaza transportul cu carnet TIR si declaratie de tranzit electronica TIR. „La urmatoarea intrare in comunitate, prin Bulgaria, unde este intrebat de numarul EORI, traduce documentul primit de la autoritatea italiana si il prezinta la vama bulgara. Este apoi eliberat in tranzit de vama bulgara cu destinatie Romania. La cursa de intoarcere incarca din Romania cu destinatie Turcia. Aceasta presupune deschiderea unui tranzit sub acoperirea carnetului TIR si depunerea electronica a unei declaratii de tranzit TIR in NCTS (n.r. sistemul electronic de tranzit al vamii)“, a completat Daniel Ousor. Astfel, intrucat NCTS RO verifica si valideaza numarul EORI, numarul EORI alocat de vama italiana nu este recunoscut, prin urmare transportul nu poate avea loc. Motivul: autoritatea vamala italiana nu a transmis baza de date a numerelor EORI alocate la Bruxelles iar NCTS RO a fost modificat de la 1 iulie cu functia de verificare a numarului EORI alocat la nivel UE. „În acest caz, transportatorul nu are nici o vina si este indreptatit sa ceara un nou numar EORI din Romania. Acest lucru presupune timp pierdut si nerespectarea principiului numarului unic EORI enuntat de Regulamentul (CEE) 2454/93“, a precizat Daniel Ousor.

Probleme pentru extra-comunitari, vami aglomerate

El a subliniat ca nu s-a solicitat EORI pentru destinatarii din UE in cadrul operatiunilor de tranzit vamal, nu a existat o procedura clara pentru obtinerea numarului EORI de catre transportatorii straini si nu a existat o perioada tranzitorie, cerinta utilizarii EORI intrand in vigoare de la 1 iulie. De exemplu, transportatorii straini (precum cei moldoveni) nu au avut posibilitatea obtinerii acestui numar decat dupa 1 iulie. „Aceasta s-a suprapus si cu schimbarea sistemului de tranzit vamal – NCTS, sistem care nu a functionat mai mult de doua zile. Astfel, pe 1 iulie, la biroul vamal Albita, stationau mai mult de 50 camioane“, a mai aratat directorul Transit Net.

El a mentionat ca EORI este solicitat atat pentru transportatori cat si pentru destinatarii din UE. Aceste informatii se completeaza in declaratia electronica de tranzit TIR. „Spre deosebire de NCTS RO, sistemul bulgar inca nu verifica si valideaza numarul EORI cu baza de date centrala de la Bruxelles, o masura corecta intr-o perioada tranzitorie, cand inca nu se face o analiza de risc centralizat. Bulgaria a implementat in sistemul de tranzit 17 caractere obligatorii pentru numarul EORI. Prin urmare, avand in vedere ca, in Romania, numarul EORI este acelasi cu Codul unic de inregistrare (7, 8 sau 9 caractere), sistemul bulgar nu a permis crearea declaratiilor de tranzit TIR cu numarul EORI real. Am informat autoritatea vamala din Bulgaria despre aceasta problema (au fost mirati, intrucat au crezut ca toate statele membre vor avea o structura a numarului EORI formata obligatoriu din 17 caractere) si au updatat sistemul pe data de 2 iulie“, a aratat directorul Transit Net, mentionand ca, la inceputul lunii iulie, la vamile de intrare in Bulgaria dinspre Turcia, a fost foarte aglomerat (aproximativ 200 camioane stationate).

Pe scurt

Numarul EORI este un numar unic in Comunitatea Europeana, utilizat de la 1 iulie 2009 pentru toate operatiunile vamale derulate de acestea pe intreg teritoriul Uniunii Europene. In Romania, autoritatea competenta cu inregistrarea si atribuirea numerelor EORI este Autoritatea Nationala a Vamilor.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.