Internetul Fizic regândește logistica

Trimiterea de bunuri prin intermediul unor canale deschise, cu aceeași ușurință ca transmisia de date pe internet – aceasta este viziunea Internetului Fizic (Physical Internet – PI), care aplică principiul schimbului de pachete standard de date fluxurilor de materiale, pentru a face logistica transporturilor mai eficientă, mai flexibilă și mai ecologică. Acesta este contextul în care s-a desfășurat, la Graz, la începutul lunii iulie, cea de-a patra Conferință Internațională pentru Internet Fizic.

De când Dr. Benoit Montreuil, profesor la Georgia Tech, Coca-Cola Material Handling & Distribution Center, Atlanta, GA, și-a prezentat viziunea despre Internetul Fizic, acesta a evoluat de la o abordare vizionare, la o inițiativă de cercetare internațională. Și a reușit să influențeze substanțial conceptele logistice în industrie și comerț. „Hiperconectat”, „sincromodal”, „colaborativ”, „modular” – sunt cuvintele cheie în conexiune cu PI. Cutii standardizate modulare, cooperarea tuturor părților implicate în depozitare și transport, planificare și execuție colaborativă a transporturilor, un concept deschis pentru schimburile de informații și date – acestea reprezintă cerințele de bază pentru transpunerea PI în realitate.

În ultimii ani, companii importante au adoptat această abordare vizionară către un sistem de transport integrat. Această tendință devine vizibilă, de asemenea, în cadrul conferinței internaționale, desfășurate la Graz LogisticsWorkshop, are a atras reprezentanți de calibru din domeniul cercetării științifice, precum și din industrie și comerț.

De exemplu, organizația GS1 Germany a introdus, recent, un tip special de containere standardizate pentru livrarea bunurilor. Acest tip de containere a fost dezvoltat și testat ca parte a proiectului UE MODULUSHCA – primul care merge în direcția implementării PI, coordonat de PTV, companie care dezvoltă soluții software inteligente pentru transport și logistică.

Transportoarele standardizate, care permit obiectelor individuale să fie combinate în cadrul unei singure expediții, stau la baza unui sistem logistic integrat, la nivel european. Un sistem singular pentru toate părțile implicate ajută la coordonarea depozitelor centrale și la implementarea unui concept deschis. Acest proiect a fost prezentat în cadrul conferinței.

Clusters 2.0: conectați-vă!

Marcel Huschebeck, Manager Logistics Research la PTV, este, de asemenea, însărcinat cu coordonarea noului proiect al UE, Clusters 2.0, la rândul lui discutat în cadrul conferinței. Atelierul s-a focalizat pe inițiativa sincromodală CargoStream, care are ca scop dezvoltarea unei platforme pentru schimb de date între expeditori și transportatori. Platforma va combina expedițiile, astfel încât acestea să poată fi alocate modurilor de transport într-o manieră sincromodală.

Această abordare, orientată către cerere, va lua în considerare toate tipurile de restricții, cum ar fi intervalele de timp disponibile. CargoStream este o parte importantă a Clusters 2.0, proiectată să faciliteze cooperarea dintre expeditori și transportatori, la toate nivelurile. Mai multe abordări, cum ar fi dezvoltarea unor noi coridoare intermodale sau rolul unor așa-ziși administratori în managementul cooperativ al transporturilor, au fost discutate de experți în cadrul evenimentului de la Graz.

Diavolul stă în detalii

O „geocodificare” inteligentă reprezintă baza pentru toate procesele de-a lungul lanțului de transport. Coordonatele precise sunt condiții obligatorii pentru o planificare precisă a transporturilor. Dr. Michael Nutto, Solution Director PTV xServer at PTV Group, a prezentat, în acest context. Mai multe detalii privind sistemele PTV care pot ajuta la identificarea și ajustarea poziției precise și care îi pot oferi șoferului informațiile relevante în timp real, inclusiv date detaliate, cum ar fi descrierea exactă a rutei către o anumită cameră dintr-o anumită clădire.

Deși se fac pași, după cum vedem, în sensul transmiterii de bunuri pe canale directe, acest tip de transport este încă departe de a funcționa fără nicio piedică. Și mai trebuie subliniat faptul că Internetul Fizic nu va înlocui niciodată camioanele, ci le va integra într-un sistem mult mai inteligent decât cel care funcționează în prezent.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.