Investigaţie pe piaţa asigurărilor

Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie pe piaţa asigurărilor privind posibila încălcare a regulilor naţionale şi comunitare de către Media Xprimm, UNSAR şi cele 25 de societăţi de asigurare membre, precum şi de către alţi asigurători.

Este vorba despre un posibil schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial între concurenţii de pe piaţa serviciilor de asigurare. Ancheta a fost declanşată din oficiu. S-au desfăşurat inspecţii inopinate la sediul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR), al Media Xprimm şi ale unor societăţi de asigurare membre ale Uniunii. UNSAR reuneşte 25 de asigurători, dintre care 21 de membri cu drepturi depline şi 4 membri asociaţi.

Bogdan Chirițoiu (foto), preşedintele Consiliului Concurenţei reînvestit în funcţie în martie a.c. pentru 5 ani, a declarat că ancheta va dura, ca de obicei, un an şi jumătate – doi ani, iar „dacă vor fi descoperite dovezi, sancțiunile vor fi cuprinse între 0,5% și 10% din primele încasate de fiecare companie în anul anterior”.

Inspecţiile reprezintă o etapă preliminară a procedurilor. „Momentan nu am constatat nereguli, abia am deschis investigația. S-au făcut inspecții inopinate la sediul principalelor companii și, pe baza mandatului judecătoresc, am ridicat o serie de documente. În cazul în care echipa va crede că sunt dovezi suficiente, va avea loc o procedură numită audiere, care seamănă cumva cu un proces. Toate companiile vor primi raportul pe investigație, vor avea minim o lună la dispoziție să îl studieze, să răspundă acuzațiilor, după care vor veni în plenul Consiliului Concurenței, la audiere. Apoi vom lua decizia, tot în plen, dacă îi sancționăm sau nu. Evident că aceasta poate fi atacată în instanță, la Curtea de Apel București și la Înalta Curte de Casaţie şi Justiție”, a explicat procedura şeful Autorităţii de concurenţă.

Bogdan Chiriţoiu a arătat şi care sunt suspiciunile: „Prin intermediul UNSAR, avea loc un schimb de informații comerciale sensibile – date comerciale recente privind vânzările, tarifele, produsele vândute, clienții cărora le-au fost vândute. Genul acesta de informații, circulând între concurenți, permite estimarea strategiei pe care o firmă o va avea și, în felul acesta, companiile își pot coordona comportamentul, reducând presiunea concurențială pe care o au ele de a oferi produse cât mai atractive și la prețuri cât mai mici către clienții lor”.

„În privinţa Media Xprimm, se suspectează că prin produsele care erau oferite de această companie, nu cele date fără plată, ci cele vândute pe bază de abonament” se distribuiau „aceste informații sensibile, care permiteau coordonarea comportamentului pe piață”. „Exista un mecanism prin care unii aflau mai devreme informațiile”, a precizat el.

UNSAR: „Nu am încălcat regulile”

„UNSAR are încredere că analiza ce va fi realizată de Consiliul Concurenței va arăta că eventualele îngrijorări avute în vedere la deschiderea procedurii nu reprezintă o încălcare a regulilor de concurență. UNSAR va colabora cu toată disponibilitatea cu Consiliul Concurenței în vederea clarificării și înlăturării eventualelor îngrijorări care au stat la baza deschiderii acestei proceduri”, a declarat, într-un comunicat, Florentina Almăjanu, directorul general al Uniunii.

Plângeri ASSAI şi COTAR

În ianuarie, SC Auto Car & Trucks Technology SRL a atacat la Curtea de Apel Bucureşti noua normă RCA impusă de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Norma nr. 23/2014 a stârnit imense nemulţumiri printre transportatori şi service-uri auto, inclusiv proteste în stradă organizate de COTAR şi ASSAI, care au depus plângeri la Parlament şi la Consiliul Concurenţei. Petenţii au reclamat scumpirea excesivă a poliţelor RCA şi „cacealmaua ASF”. Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, a transmis însă că este o piaţă liberă şi nu poate interveni la limitarea tarifelor practicate la vânzarea poliţelor. 

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.