Invitati in consiliile ARR, CNADNR si RAR

La sfarsitul lunii februarie, a avut loc un eveniment interesant, cu atat mai important cu cat putini mai credeau ca este posibil. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a agreat accesul reprezentantilor patronatelor in consiliile de administratie ale ARR, RAR si CNADNR.

Aceasta decizie demonstreaza o noua viziune a MTI, transparenta pe care o promoveaza si deschiderea aratata patronatelor. Accesul unor reprezentanti ai patronatelor in consiliile mentionate reprezinta un pas cu atat mai important cu cat MTI a refuzat pentru foarte multa vreme acest lucru.

Practic, discutam despre o cerere adresata MTI in urma cu trei ani de catre Consiliul National Rutier (CNR), dar abia in data de 24 februarie 2011, conducerea ministerului a acceptat care prezentantii CNR sa fie invitati la reuniunile consiliilor de administratie ale RAR si CNADNR si in consiliul de conducere al ARR. Astfel, Dragos Anastasiu, presedinte ACPR, este reprezentantul Consiliului National Rutier in consiliul de administratie RAR, Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR, in consiliul de administratie CNADNR, si Sabin Ogreanu, FORT, in consiliul de conducere al ARR.

„In 2008, am avut o scrisoare cu 20 de propuneri, iar cea mai importanta era accesul reprezentantilor CNR in consiliile de administratie ale ARR, CNADNR si RAR. Acest lucru s-a intamplat dupa aproape trei ani, dar noi am ramas consecventi solicitarilor din 2008 si de aceea si persoanele nominalizate sunt cei care conduceau atunci CNR-ul. Noi am pastrat structura si in fiecare an mai bifam cate ceva din acea lista. Cu aceste rezultate, speram sa reusim sa readunam patronatele sub o alta cupola“, a explicat Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR.

Semne de intrebare

Sunt cateva semne de intrebare care tulbura intr-o anumita masura acest important succes obtinut de patronate. Nu credem ca este de interes sa dezbatem faptul ca Ministerul a dat curs unei solicitari lansate in urma cu trei ani de catre o entitate care astazi nu mai exista. Mai ales ca organizatiile care au infiintat Consiliul National Rutier sunt in continuare active. Totusi, patronatele ai caror reprezentanti nu au fost invitati in consiliile de conducere ale ARR, CNADNR si RAR si-au exprimat nemultumirea. Astfel, COTAR a trimis o adresa catre MTI prin care isi exprima nedumerirea fata de modalitatea prin care au fost desemnati reprezentantii patronatelor. Interesant este faptul ca, in urma cu trei ani, CNR solicita prezenta in respectivele consilii a unor reprezentanti ai patronatelor cu drept de vot, in timp ce COTAR a solicitat anul trecut prezenta in aceleasi consilii a patronatelor, dar fara drept de vot. „Discutia initiala de acum 3 ani avea in vedere participarea in CA in calitate de membru (numit de ministru) cu drept de vot. Gestul acesta poate fi important in masura in care exista pe termen scurt si deschiderea MTI catre pasul 2 (numirea ca membru). Poate ca a fost gandit pasul 1 ca o perioada de tatonare sau ca un experiment… Perceptia membrilor asupra acestor numiri este una rezervata si numai obiectivitatea, transparenta si reprezentarea corecta a intereselor majoritatii, de care vor da dovada reprezentantii acceptati sa participe in CA, pentru inceput ca si invitati, vor putea da stabilitate si eficienta acestui «eveniment». Mai trebuie mentionat faptul ca aceste numiri sau relatia apropiata dorita de doamna ministru nu trebuie sa inlocuiasca si la nivel institutional Consultarea Publica sau Dialogul Social, ci doar sa intareasca opinia patronatelor printr-o expertiza dusa intr-o zona cu acces mai restrictiv pana in prezent si anume in CA. Reprezentantii patronatelor astfel numiti vor avea obligatia sa comunice «in cerc» si in mod transparent toate informatiile si concluziile, iar atunci cand situatia o impune se vor consulta si cu celelalte patronate inainte de a lua vreo decizie. Insa, inainte de toate sau dupa… ramane intrebarea: Care a fost oficial modalitatea prin care au fost facute aceste numiri, in contextul in care, in urma cu trei ani, CNR stabilise deja persoanele si principiile de lucru si, intre timp, multe s-au schimbat?“, a aratat Augustin Hagiu, presedinte FORT. In acest context, invitatia lansata de MTI are potentialul de a se transforma dintr-un premiu acordat patronatelor, intr-un „mar al discordiei“, care sa determine noi dispute din care transportatorii sa nu castige nimic.

Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR:

Suntem participanti in aceste consilii avand un caracter de invitati – putem exprima puncte de vedere, dar nu avem drept de vot. Important este faptul ca patronatele au astfel acces direct la deciziile care se iau in aceste consilii. Avem un nou ministru care arata deschidere catre patronate, iar aceasta reusita i se datoreaza doamnei ministru Anca Boagiu, care, in urma intalnirilor avute, a luat in considerare solicitarile noastre si urmeaza si alte lucruri pe care noi le-am avut pregatite de acum doi ani. Cred ca astazi si ministerul are nevoie de prezente noi si, pentru prima data, trebuie sa se creeze un echilibru in balanta. Am fost foarte aproape de a obtine accesul in consilii si in mandatul ministrului Ludovic Orban, insa fisura a aparut in interiorul nostru, al patronatelor.“

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

Nu cunosc, din pacate, rolul si atributiile «invitatului», pentru ca nu am participat la ultima intalnire cu doamna ministru si nu stiu de ce a fost agreat acest statut si nu cel de membru. Insa, pentru a nu mai fi «Gica contra», consider ca este un prim pas esential in transparenta si echilibrarea relatiilor cu MTI, pas ce poate conduce la o colaborare mai eficienta. Personal interpretez acest gest ca un moment de inceput al unei potentiale colaborari cu ministerul de resort. Sesizez, in acelasi timp, ca este evitat contactul cu mine, pe fondul unor «rani deschise», insa asta nu exclude colaborarea cu federatia pe care o conduc si, dincolo de toate, acesta este cel mai important lucru. In subsidiar, cred ca doamna ministru a stabilit care sunt reprezentantii cu care personal vrea sa intre intr-un dialog mai apropiat si considera ca modul de abordare a acestora in relatie cu autoritatile este cel mai apropiat de gandirea ei. Cred, totodata, ca in luarea acestei decizii s-a tinut cont si de recomandarile venite de la unele institutii din subordine, dar nici acest lucru nu ma deranjeaza.“

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

Am trimis o adresa catre MTI, in care ne-am exprimat nemultumirea legata de aceste numiri. Nu intelegem motivele pentru care reprezentantii confederatiei noastre nu au fost desemnati pentru a participa ca invitati la sedintele consiliilor de administratie ale RAR, ARR si CNADNR. Amintim faptul ca, prin demersurile COTAR, la inceputul anului trecut, s-a reusit semnarea unui protocol cu Guvernul, iar premergator semnarii protocolului, una dintre cerinte a fost obtinerea unui loc, fara drept de vot, in consiliile de administratie ale RAR, ARR si CNADNR. Pentru a asigura un dialog cat mai bun intre transportatorii rutieri, membri COTAR, si institutiile din subordinea MTI, propunem si desemnam persoanele care sa reprezinte confederatia in consilii: Ion Comusi pentru RAR, Vasile Stefanescu pentru ARR si Ilie Cobrescu pentru CNADNR.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.