ISO39001 Road traffic safety (RTS) management systems: Cartrans, prima companie certificată în România

ISO39001 este un standard internațional adoptat la sfârșitul anului 2012. Acesta ajută organizațiile care interacționează cu sistemul de trafic rutier să conștientizeze riscurile rezultate din această interacțiune și să pună la punct planuri de acțiune și metode de control astfel încât să nu genereze decese sau răniri grave în traficul rutier.

Decebal Popescu

Acest standard a apărut în contextul decadei ONU pentru siguranță rutieră, care își propune stabilizarea și scăderea deceselor și rănirilor grave rezultate din accidente rutiere până în 2020.

În 2014, Cartrans a decis pornirea procesului de implementare a unui sistem de management al traficului rutier conform cerințelor ISO39001. Beneficiile aduse de această implementare sunt pe termen mediu și lung. Acestea sunt de 2 tipuri: siguranța propriilor angajați și a celorlalți participanți la trafic și beneficii economice.

Conștientizarea riscului în toate departamentele

În anii anteriori, compania a trecut printr-un amplu proces de reorganizare și de consolidare a afacerii prin implementarea unui întreg pachet de proceduri și mod de lucru. Această acțiune a condus la o stabilizare a organizației interne și la obținerea unor rezultate financiare din ce în ce mai bune.

Fiind deja implementat un sistem de selecție, monitorizare și evaluare a șoferilor, Cartrans a ajuns la concluzia că urmatorul pas ar fi conștientizarea tuturor departamentelor companiei – dispecerat, tehnic și chiar financiar – asupra riscurilor care sunt generate de activitatea de bază, și anume transportul rutier de mărfuri. Șoferii sunt în prima linie a riscului rutier, dar departamentele suport pot să agraveze sau să diminueze acest risc.

„Împreună cu Cosmin Lixandru (conduce compania Tyre Management Consulting), care deja colaborează cu Cartrans pe zona managementului anvelopelor și are cunoștințe despre structura organizatorică a companiei, s-a pornit un proces de auditare a procedurilor și a modului de lucru intern. S-a avut în vedere procedura de selecție a șoferilor, de pregătire și evaluare a acestora, modul de lucru cu dispeceratul, departamentul tehnic și departamentul financiar. În urma acestui audit, s-a efectuat o analiză de risc. Pentru fiecare factor de risc în parte s-a evaluat situația actuală și acolo unde a fost necesar s-au implementat noi proceduri sau au fost modificate procedurile existente“, a explicat Decebal Popescu, director general Cartrans România.

Ca exemplu, în urma auditului, a apărut necesitatea implementării unui program de training intern pe aspecte de siguranță rutieră pentru angajații care vin la locul de muncă la volanul mașinii personale sau de serviciu. Sunt elemente de bună practică și de conducere defensivă, care nu sunt întotdeauna cunoscute și, într-un anumit moment, pot contribui hotărâtor la evitarea unor accidente.

Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting:
„Procesul de implementare începe obligatoriu cu un audit obiectiv, urmat de identificarea riscurilor și de punerea în aplicare a planurilor de acțiune. Este un proces care cere timp, consistență și determinare, pentru că există o rezistență naturală a organizației la schimbare. Procedurile care se vor implementa se construiesc împreună cu cei care le vor aplica. Astfel, gradul de conformare este mult mai mare.“

„Analiza riscurilor a fost realizată ținând cont de situația reală din companie și s-a făcut prin discuții directe cu personalul implicat. Lucrurile s-au tratat într-un mod foarte practic și au fost implicați atât managerii de departament cât și angajații cu funcții de execuție. Încă de la începutul procesului de implementare, la nivel de management s-a dorit ca sistemul de management al siguranței traficului rutier să fie pus la punct pentru a funcționa în realitatea de zi cu zi. Nu a fost avută în vedere o implementare de formă, care nu ar fi folosit nimănui. Mai ales că, în acest moment, nu există niciun client de transport care să condiționeze o eventuală participare la licitație de existența unei certificări ISO39001“, a completat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting.

Comitet pentru siguranță

Una din principalele măsuri implementate a fost înființarea în cadrul companiei a unui Comitet pentru siguranță rutieră format din coordonator selecție training șoferi, managerii de transport, tehnic și resurse umane și de coordonatorul SSM. Comitetul se întâlnește trimestrial sau la apariția unor evenimente de trafic rutier.

Acest comitet este responsabil cu monitorizarea planurilor de acțiune implementate și cu urmărirea parametrilor pe care angajații diverselor departamente trebuie să îi raporteze după un calendar prestabilit. În cadrul Comitetului se discută și se iau măsuri care să contribuie la ținerea sub control sau scăderea riscurilor de trafic rutier.

Autoritatea Comitetului este extinsă asupra întregului personal pe linia de siguranță a traficului rutier. Rezultatele întâlnirilor sunt raportate către top management, care trebuie să se asigure că sunt respectate principiile sistemului de management și să aloce resurse acolo unde este necesar.

Managementul a alocat atât resurse financiare cât și umane pentru a se asigura continuitatea și consistența măsurilor implementate. Rolul managementului este unul activ și nu se rezumă doar la alocarea de resurse. Tot trimestrial are loc o întâlnire a top managementului cu conducătorul Comitetului pentru siguranță rutieră și cu coordonatorul training șoferi pentru a urmări stadiul planurilor de acțiune, învață din propria experiență cât și din experiența altor companii din piață.

„Experiența altor companii din piața de transport este analizată și, dacă se identifică riscuri care ar putea să apară și în Cartrans, este conceput și implementat un plan de acțiune pentru limitarea riscului respectiv“, a completat Decebal Popescu.

Conducerea Cartrans speră ca tot mai multe companii românești de transport să treacă la implementarea acestui sistem de management pentru că, în final, beneficiari sunt toată industria de transport și participanții la trafic.

Costurile implementării în funcție de structura firmei

Resursele financiare necesare pentru obținerea certificării ISO39001 sunt legate de nivelul la care se află compania la momentul în care se începe procesul de implementare. Acestea sunt necesare în principal pentru programe de training, consultanță externă și pentru certificarea propriu-zisă. După certificare, sunt necesare resurse financiare în primul rând pentru training și pentru alte activități ce rezultă din analizele interne periodice.

Resursele umane se obțin prin împuternicirea unor persoane cu deschidere și autoritate în companie. Aceste persoane primesc votul de încredere al managementului și nivelul de autoritate necesar pentru a face lucrurile să se întâmple conform planurilor de acțiune. Pentru păstrarea unei consistențe pe termen lung, Cartrans a decis să păstreze colaborarea cu Tyre Management Consulting pentru suportul acordat resurselor interne.

În cazul Cartrans România, certificarea ISO39001 a fost făcută de Rina Simtex. A fost aleasă colaborarea cu Rina prin prisma experienței pe care o au la nivel de grup, existând deja mai multe certificări ISO39001 acordate în Europa. Fiind un pionierat în România, Cartrans a ales un partener cu experiență, care a înțeles faptul că motivele certificării nu țin de un aspect de formă, ci au o bază solidă și nu se dorește rabat de la calitatea procesului.

Decebal Popescu, director general Cartrans România:

„Implementarea sistemului de management al siguranței traficului rutier la Cartrans România reprezintă încă un pas în profesionalizarea angajaților cu avantaje în scăderea riscurilor rutiere. Prin acest demers, compania își pregătește structura pentru viitorul nu foarte îndepărtat, în care integrarea transportului rutier european va conduce către o concurență și mai acerbă, mai ales în zona de servicii și valoare adaugată. În acel moment, diferența va fi făcută de pregătirea, profesionalismul și satisfacția personală a angajaților. Avem multiple exemple în alte industrii, în care excelența este implementată în structura companiei de cei care lucrează în cadrul ei.“

Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting:

„Procesul de implementare începe obligatoriu cu un audit obiectiv, urmat de identificarea riscurilor și de punerea în aplicare a planurilor de acțiune. Este un proces care cere timp, consistență și determinare, pentru că există o rezistență naturală a organizației la schimbare. Procedurile care se vor implementa se construiesc împreună cu cei care le vor aplica. Astfel, gradul de conformare este mult mai mare.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.