ISTORIE – Roata de-a lungul secolelor

Roata este considerată una dintre cele mai importante invenţii ale umanităţii. Este inimaginabil ce ar fi fost omenirea în prezent fără această aparentă simplă găselniţă. Cu greu ne putem închipui că am fi rezistat, ca rasă, atâtea milenii în lipsa roţii, care astăzi a ajuns aproape la nivel de artă.

De la primitivele discuri din lemn, amintind de capacele de butoi, cu o gaură pe mijloc pentru fixarea unei bârne transversale (pe post de osie), din preistorie, până la modernele roţi ultra-late de pe camioanele zilei de azi, ce pot înlocui axa dublă, echipate cu jante din aliaj uşor, roata a parcurs, prin istorie, o cale lungă şi anevoioasă. Nu mai vorbim despre cele ale trenurilor sau avioanelor, adevărate capodopere ale tehnicii. Poate că sistemele pneumatice sau magnetice de propulsie care au început deja să se afirme vor înlocui treptat o parte din roţile noastre cele de toate zilele, dar cu siguranţă că acest element vital pentru mobilitatea umană nu va dispărea niciodată în întregime. Şi nici… pătrat nu va deveni prea curând. Pentru acest număr, vă propunem o scurtă incursiune în trecutul recent, roata evoluând extrem de accelerat o dată cu apariţia automobilului. Cât despre anvelope, putem spune că istoria acestora se suprapune aproape perfect pe cea a vehiculelor autopropulsate. Mai puţin de 150 de ani de revoluţie, dar în care s-au întâmplat atât de multe… Prezentate cât se poate de clar şi de interesant în cadrul Muzeului Automobilului de la Torino, despre care v-am mai povestit şi cu alte ocazii.

– Roată din lemn, epoca medievală. Roata a fost inventată în zorii civilizaţiei şi a rămas aproape neschimbată, în esenţă, timp de mii de ani: un cerc din lemn, uneori cu suprafaţa de rulare şi hub-ul osiei ranforsate cu cercuri metalice. (Donaţie: Michelin Italia)

– Roată de trăsură Michelin, cu bandă de rulare din cauciuc solid, aproximativ 1890. Cauciucul solid a constituit o mare îmbunătăţire comparativ cu cercurile metalice, atât în termenii reducerii zgomotului, cât şi ai aderenţei. (Donaţie: Michelin Italia)

– Anvelopă pneumatică Michelin pentru velociped, 1900. Fraţii Michelin, Andre (1853-1931) şi Edouard (1859-1940), au inventat anvelopa. Prima lor „roată cu aer“, care a fost folosită pe biciclete, avea o cameră de aer separată care putea fi umflată prin intermediul unei supape şi un înveliş din pânză cauciucată. (Donaţie: Michelin Italia)

– Roată cu anvelopă Michelin Lisse Ferre, 1903. Pentru a îmbunătăţi aderenţa şi a preveni perforaţiile, această anvelopă dispunea de o suprafaţă de rulare ranforsată, care putea fi fabricată de asemenea din piele cu plasă metalică. (Donaţie: Michelin Italia)

– Roată cu anvelopă Semelle Pirelli, 1906. Anvelopele „primitive“ cu suprafaţă de rulare uniformă au fost progresiv înlocuite cu anvelope cu „talpă“ (semelle), suprafaţă de rulare din piele care încorpora cuie sau elemente metalice pentru a reduce uzura şi a îmbunătăţi aderenţa. (Donaţie: Michelin Italia)

Roată cu anvelopă Pirelli cu negru de fum, ranforsată metalic, 1907. După ce s-a descoperit că negrul de fum încorporat în mixtura de cauciuc îmbunătăţea rezistenţa, în 1907 Pirelli a produs o anvelopă la care banda de rulare din piele a fost înlocuită cu o bandă de cauciuc, pe care au fost aplicate elemente metalice de ranforsare. (Donaţie: Michelin Italia)

– Roată cu anvelopă radială Michelin X, 1946. Aceasta a reprezentat o adevărată revoluţie în designul anvelopelor. Carcasa încorpora fire din nailon sau chiar metalice, amplasate radial (de unde şi numele), din talon în talon. Deasupra carcasei au fost aranjată o centură de pliuri metalice, la unghiuri diferite. În acest fel, pereţii laterali ai anvelopei „lucrau“ independent faţă de banda de rulare, îmbunătăţind astfel în mod considerabil aderenţa, ţinuta de drum şi confortul în conducere. (Donaţie: Michelin Italia)

– Roată tehnică din oţel, 2010. Roată din oţel de înaltă rezistenţă produsă printr-un proces de presare şi rulare. Alte tehnologii utilizate în procesul de producţie sunt sudura şi vopsirea finală. Janta este produsă prin intermediul unui proces special, pentru a o face şi mai uşoară. (Donaţie: Fundaţia Magnetto – Caselette Torino)

Raluca MIHĂILESCU

Torino, Italia

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.