KEYSFIN – USER: O casă de expediții la 18 cărăuși

1.800 de expeditori, cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei, formează, alături de 32.700 de cărăuși având venituri de 53,8 miliarde de lei, piața românească a transporturilor. Cifrele, valabile la nivelul anului 2017, sunt concluzii ale unei analize realizate de KeysFin pentru Uniunea Societăților de Expediții din România (USER).

Potrivit analizei comandate de USER, afacerile din transporturile de marfă au crescut, anul trecut, cu 8% față de 2016 și cu aproape 50% față de 2013. Cele peste 32.000 de companii au raportat afaceri de 53,8 miliarde de lei și un profit net de 2,9 miliarde de lei, în creștere cu 14,2% față de anul precedent și aproape dublu față de 2013.

Cele mai mari afaceri sunt operate de firmele din București – Ilfov, cu 8,69 miliarde de lei (16% din total), urmate de județele Cluj (8,8%), Bihor (6,8%), Argeș (6,5%) și Timiș (6,2%). Împreună, au concentrat 44% din total, în 2017. Conform KeysFin, în industria transportatorilor de mărfuri activează, în prezent, 15 companii mari, 381 medii, 2.452 de companii mici și 29.835 de microîntreprinderi. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (32% din total). 

Venituri și profituri

De menționat că primii 10 jucători în ordinea mărimii veniturilor au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei (10% din total, în 2017), în timp ce primii 5 jucători din punctul de vedere al profitabilității au obținut un profit cumulat de peste 128,8 milioane de lei (4,5% din total, în 2017).

Pe ansamblul pieței, numărul transportatorilor a scăzut cu 6,5% față de 2016, însă, în ultimii 10 ani, reprezintă o creștere de aproape 10%. În 2018, se estimează o ușoară revenire, la 33.400 de companii.

Principala frână identificată de specialiști o constituie infrastructura deficitară. „Drumurile proaste și infrastructura feroviară învechită afectează semnificativ sectorul transporturilor de marfă, și nu numai. Pentru 2018, estimăm o creștere temperată a afacerilor, de 8,2%, la 58,1 miliarde de lei”, a apreciat Marius Cae, președintele Uniunii Societăților de Expediții din România.

173.000 de angajați

Transporturile de marfă și casele de expediții au peste 173.000 de angajați (+4,7% față 2016, însă cu 3,9% mai puțini decât în 2013). O treime dintre companii (9.780) nu au avut niciun angajat, în 2017. Primele 5 companii au angajat, însă, doar 9% din forța de muncă a industriei, în timp ce microîntreprinderile au fost cei mai mari angajatori (32%). În 2018, forța de muncă va crește cu 7,6% la casele de expediție și cu 1,4% în transportul de marfă, estimează analiștii KeysFin.

Cresc insolvențele

Numărul firmelor de transport de marfă aflate în insolvență a crescut la 405, în 2017, iar trendul ar putea continua. Plățile restante s-au majorat cu peste 3% comparativ cu 2016 și cu 5,1% față de 2013, la 2,56 miliarde de lei. Aproape 70% sunt facturi către furnizori. În plus, datoriile comerciale au crescut cu 3,6% față de 2016, fiind cu aproape un sfert mai mari decât în 2013, la 8,7 miliarde de lei în 2017 (33,5% din totalul datoriilor).

Suntem pe locul 3 la taxarea combustibililor

Transportatorii reclamă taxarea excesivă. Și au motive! „România se află pe locul trei în Europa din punct de vedere al taxării combustibililor. Cumulate, toate aceste probleme trag în jos sectorul. În perioada 2006 – 2016, transportul de mărfuri din UE a crescut mai încet decât evoluția PIB. Raportul a fost, în cazul României, minus 43%, față de minus 10%, media europeană. Potrivit datelor Eurostat, în 2016, România a transportat 62 de milioane de tone de marfă, în timp ce Polonia raporta 341 de milioane. Stăm mai bine ca Bulgaria, Grecia și Ungaria, însă transportăm de 3 – 4 ori mai puțin decât Franța, Germania sau Spania”, conchide Marius Cae.

Costul mediu per angajat în transporturi a crescut cu 15,6% în 2017.

Cele 1.800 de case de expediții înregistrate în România au avut, în 2017, 25.400 de angajați, care au generat un profit net de 611.000 de lei.

Marius Cae, președinte USER: „Poziționarea geostrategică a României, la granița dintre Est și Vest, cu portul Constanța în prim-plan, indică un potențial semnificativ pentru transportul de marfă din România”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.