Kilometrul premium

Soluția telematică WebEye implementată de compania piteșteană Dianthus reprezintă un elocvent studiu de caz legat de potențialul actual al tehnologiilor IT. Iar viitorul promite o accelerare a schimbărilor.

Dan Niculescu

Dan Niculescu, director comercial Dianthus: „Având acces la mai mulți parametri, am putut să lucrăm la «acordul fin» al stilului de conducere al șoferilor. Un lucru foarte bun este și faptul că soluția WebEye ne oferă orele de lucru ale șoferului pe fiecare țară în parte și putem face dovada către autorități că informațiile prezentate sunt corecte.”

Am recurs la sintagma „kilometru premium”, pentru a ilustra grija pe care anumite firme de transport o manifestă pentru modul în care își utilizează parcul. În general, există așteptări (uneori chiar impuneri) legate de consumul mediu al camioanelor, de procentul de „mers pe gol”, sau distanță parcursă pe lună de către fiecare camion.

Majoritatea transportatorilor utilizează, deja, diferite soluții, pentru a se asigura că au un bun control asupra acestor aspecte, însă… Controlul are loc la final! – după efectuarea cursei, sau, chiar, la o perioadă mai lungă de timp. O abordare „premium” ar trebui să utilizeze tehnologia la maximum și, astfel, să creeze posibilitatea unei intervenții proactive, eventualele abateri fiind semnalate și corectate în timpul cursei.

„Kilometru premium” ar trebui, astăzi, să însemne acuratețea informațiilor, acces facil și în timp real la datele relevante, un grad cât mai ridicat de automatizare și alarme care să asigure o utilizare cât mai bună a timpului personalului din birouri.

Interfață prietenoasă, informații în timp real

Trecerea de la o flotă cu o singură marcă de camion, la una multibrand a pus Compania Dianthus în situația de a căuta o nouă soluție telematică. „Fiecare marcă are propria soluție, cu parametri diferiți, hărți diferite…

Era dificil pentru noi să utilizăm, în paralel, mai multe soluții. Dispecerii nu au timp să se uite, în paralel, pe mai multe hărți. Avem nevoie de informații în timp real, mai ales că sunt situații în care prețul este negociat în timp real, iar dispecerul trebuie să vadă, cu precizie, care este cel mai apropiat camion disponibil.

Cu WebEye, dispecerii lucrează pe un singur ecran și acest lucru îi ajută să câștige timp”, a explicat Dan Niculescu, director comercial Dianthus. Iar WebEye s-a dovedit mai mult decât o simplă înlocuire a soluțiilor telematice utilizate anterior. Primul aspect care trebuie men- ționat este legat de timpii de conducere.

„WebEye oferă informații în timp real (un click pe mașină și ai informația – program de condus disponibil în acea zi și până la finalul săptămânii), în timp ce alte soluții au nevoie de rularea unui raport. Dacă am lua în calcul doar un minut pentru fiecare raport și, deja, rezultă avantaje importante”, a precizat Levente Gall, director general WebEye.

DrivingStyle – la alt nivel

Pentru îmbunătățirea stilului de conducere al șoferilor, WebEye a creat o aplicație foarte complexă, din punct de vedere al parametrilor urmăriți. „Noua soluție ne-a schimbat modul de a înțelege greșelile șoferilor.

Anterior, având un număr mai mic de parametri, erau numeroase cazuri în care nu înțelegeam unde greșeau șoferii și nu puteam să le explicăm”, a declarat Dan Niculescu. Un bun exemplu care ilustrează complexitatea soluției este legat de pedalele de frână și accelerație, care au acționarea împărțită în zece trepte. Nu cunoști doar numărul frânărilor sau al accelerărilor, ci și cât de puternic au fost acestea acționate.

„În multe cazuri, utilizarea sistemului clasic, cu note acordate stilului de conducere al șoferului, nu aduce îmbunătățiri, mai ales că nota este influențată de dificultatea traseului (infrastructură, relief). Am considerat că un transportator are nevoie de toți parametrii, pentru a-și da seama cu exactitate de unde provin greșelile”, a explicat Levente Gall.

Șoferii Dianthus sunt evaluați după fiecare cursă, însă există evaluare și în timpul cursei, realizată de către un departament format din patru persoane, care se ocupă cu monitorizarea flotei de 300 de camioane. Însă, nu este vorba doar de a vedea ce fac șoferii, ci și de a le comunica ceea ce trebuie.

„Înainte, transmiteam șoferilor mulți parametri pe care trebuiau să îi aibă în vedere pentru îmbunătățirea stilului de conducere. Având WebEye, trimitem, la ora actuală, mult mai puțini parametri, limitându-ne, doar, la aceia care au ieșit rău”, a arătat Dan Niculescu.

Comunicând șoferului exact unde greșește, impactul este mult mai bun. „Un exemplu bun este legat de frânări. Când am început monitorizarea în anul 2011, aveam în jur de 200 de frânări la o sută de kilometri, iar, astăzi, am ajuns la o medie, pe toată flota, de sub 40 de frânări.

Bineînțeles, acest lucru a dus, implicit, la o creștere a rulării libere și, astfel, un consum mai mic de carburant”, a completat directorul comercial Dianthus. Pentru flota Scania, nou achiziționată în 2016 și 2017, Dianthus are un consum mediu de carburant de sub 27 l/100 km. Trebuie menționat că toată flota a fost limitată la 85 km/h.

Soluția WebEye actualizează informațiile de două ori pe minut, pe parcurs extern. În plus, în cazul unei curbe, pozițiile se îndesesc, pentru a descrie bine curba respectivă și a avea un număr cât mai corect al kilometrilor parcurși. WebEye asigură inclusiv partea de monitorizare pentru plata taxei de drum în Ungaria.

Levente Gal

Levente Gall, director general WebEye: „În momentul în care o mașină este decalibrată, soluția noastră depistează acest lucru. În trecut, am descoperit, inclusiv, cazuri în care camioanele erau decalibrate de către șoferi, la service-uri clandestine, pentru a arăta un consum mai mare.”

„Avem experiența clienților în legătură cu scăderea consumului de carburant, după implementarea soluției WebEye. Dacă împărțim firmele în trei segmente – bine organizate, mediu organizate și slab organizate –, la primele se obține o reducere a consumului cu 1-2 litri la 100 kilometri, la o firmă mediu organizată (se conduce «sportiv», dispecerii grăbesc camioanele) reducerea consumului ajunge la 2-3 litri la 100 kilometri, iar la cele slab organizate (puțin interes din partea patronului, nu se pune accent pe economie, se fură motorină) se poate ajunge la o reducere a consumului de până la cinci litri la 100 kilometri”, a declarat directorul general WebEye.

Prezent și viitor

Descărcare tahograf, poziționare camion, timp de conducere efectiv, stil de șofat cu sistem de notare, taxă Ungaria… în afara serviciului de comunicare, pachetul achiziționat de Dianthus include toate serviciile oferite de WebEye.

„Sunt patru aplicații pentru fiecare departament în parte – deconturi, cu aplicația History (generare foi de decont, salarii); dispecerat, cu cele două aplicații pentru planning (hărți Google) și dispecerat efectiv (coduri de țară, imagine poziționare flotă); departament tehnic, cu aplicația pentru stilul de conducere”, a precizat directorul general WebEye.

Șoferii sunt identificați, de către soluția WebEye, prin cardul tahograf. Astfel, performanțele fiecăruia sunt urmărite continuu, chiar dacă schimbă camionul condus, și, totodată, este monitorizată situația programului de condus, din punct de vedere legislativ. Iar lucrurile nu se opresc aici.

„Avem cerințe pentru CMR electronic și transmiterea acestuia în timp real (pozat, scanat). Căutăm o modalitate de transmisie imagini și, pe lângă CMR, ne dorim să transmitem poze legate de modul de încărcare al camioanelor și poze legate de eventuale incidente”, a arătat Dan Niculescu. WebEye are, deja, un proiect aflat într-o fază avansată, pentru a răspunde acestor cerințe. „

Proiectul nostru va cuprinde o tabletă cu acces la câteva aplicații: la poze, scanare documente, mesagerie, scanare coduri de bare, posibilitatea de confirmare a încărcării/descărcării către dispecerat. O noutate o reprezintă integrarea aplicației Route Sending. Dispeceratul va putea transmite ruta către șofer, direct în sistemul de navigație aflat la bordul camionului.

În plus, vor avea toate informațiile legate de drum, inclusiv taxele, sau restricțiile pentru camioane. Se creează totodată posibilitatea de a primi alarme, atunci când camionul nu își respectă programul, pentru a se încadra în timpul estimat pentru ajungerea la destinație”, a ară- tat Levente Gall. Astfel, se realizează pași importați pentru o nouă etapă de optimizare a activității în transporturi, cu ajutorul ultimelor generații de soluții IT.

„Ținta este să avem un sistem care să semnalizeze, prin alarme, orice ie- șire din parametrii presetați. Practic, monitorizarea efectivă ar fi redusă la maximum și fiecare persoană de la birou va putea să se concentreze pe aspectele importante. Degrevezi oamenii de timpii morți. Noile tehnologii își fac simțită prezența tot mai mult în transporturi și încep să fie solicitate inclusiv în contracte. Clienții imprimă o accelerare a implementării noilor tehnologii și credem că următorii ani vor aduce evoluții spectaculoase”, a spus Dan Niculescu.

Aplicația WebEye Alarm supraveghează buna desfășurare a cursei, semnalând orice abatere – arată în timp real părăsirea traseului cu mai mult de 1 km, depășirea vitezei de 85 km/h, scăderea bruscă a nivelului de carburant, scăderea bruscă a tensiunii în baterii (informație transmisă și șoferilor), lipsă semnal echipament…

„În plus, vom adapta partea de evaluare stil de conducere, pentru a fi consultată direct de către șoferi, pe o tabletă. Șoferii își vor putea, astfel, corecta eventualele greșeli, singuri, în timpul cursei. Totodată, vom dezvolta o aplicație care să descarce automat informațiile din tahograf, pentru respectarea legislației, fără a fi nevoie de o comandă umană. Monitorizarea presiunii în anvelope, masa axei spate, Eurotoll vor reprezenta alți pași, pe viitor” a concluzionat directorul general WebEye.

WebEye Alarm este în plină dezvoltare, o parte dintre funcții fiind deja active.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.