Leasing pentru viitor

Cum va arăta, în viitor, un leasing modern? În ce măsură noile tehnologii privind circulația informațiilor pot fi utilizate? Ce așteptări ar trebui să avem atunci când alegem o societate de leasing?

Digitalizarea este și va fi tot mai prezentă în industria de leasing, actualmente încadrându-se într-un trend general valabil pentru toate domeniile, însă și ca o nevoie pentru a îmbunătăți activitatea de lucru.

Achiziție transparentă

La nivelul achiziției, digitalizarea poate îmbunătăți semnificativ lucrurile, în condițiile în care ar fi completată cu un proces de standardizare a finanțării. Se poate aplica mult mai mult în cazul leasingului operațional, pentru flote auto. Fiecare societate de leasing ar trebui să lucreze la standardizarea serviciilor privind leasingul operațional, precum și la graficele de rambursare, astfel încât clientul să poată vizualiza cu ușurință oferta și să decidă către ce variantă să meargă, urmând să plătească rata deja vizualizată.

Sigur, aici intervine și cea de-a treia parte din contract: furnizorul. Termenul de livrare, precum și alte aspecte care țin de furnizor, ar trebui să fie cunoscute de la momentul calculării ratelor și semnării contractului.

Toate informațiile vor fi disponibile online.

Utilizatorii finali vor putea consulta cu ușurință diferitele oferte disponibile pe piață. Mai mult decât atât, este de așteptat să apară dezvoltatori de aplicații specializate, care să atragă companiile de leasing să pună pe soft-ul respectiv datele necesare unui calcul precis al costurilor de finanțare.

La ora actuală, fiecare societate de leasing are, pe propriul site, un calculator pentru rate, însă este o modalitate incompletă de calcul. Ar trebui, în plus, să avem în vedere și serviciile adiacente, alături de costul acestora, iar datele ar trebui actualizate în timp real.

Rapiditate

O dată configurată structura finanțării (avans, rate etc.), clientul ar trebui deja să aibă o pre-aprobare, mai ales că, la ora actuală, există foarte multe informații legate de trecutul clientului, informații ce pot fi accesate fără a interacționa direct cu acesta. Astfel, am putea avea un procent ridicat de pre-aprobări, care să primească aprobarea finală. Acest mod de lucru ar scurta mult timpul de analiză al societăților de leasing. Reducerea termenului de aprobare ar fi un alt avantaj pentru utilizator.

Interconectare

Un alt beneficiu adus de digitalizare, în legătură cu leasingul operațional, apare în zona serviciilor, unde ar putea fi setate alarme sincronizate cu mașina (sistemul de monitorizare). De exemplu, în cazul leasingului operațional, există norme de utilizare – număr mediu de kilometri parcurși pe an. În cazul în care depășirea numărului de kilometri devine iminentă, ar trebui să existe o alarmă care să atenționeze managerul flotei.

Astfel, va putea stabili rute mai scurte sau mai lungi pentru autovehiculele din flotă, în funcție de kilometrii parcurși deja. În caz contrar, se ajunge la costuri mai mari cu leasingul operațional. Sigur, există companii de transport care realizează asemenea monitorizări, însă un asemenea sistem digital ar trebui să fie standardizat în oferta finanțatorului.

Totodată, asistența rutieră ar trebui declanșată automat, în cazul unui eveniment nedorit. Anunțarea tuturor entităților ce trebuie să intervină în cazul unui accident ar trebui să se realizeze automatizat, prin aplicații pe telefon și sincronizarea cu soluțiile IT.

De asemenea, trebuie să avem în vedere dotările camioanelor de ultimă generație, care au numeroase softuri menite să eficientizeze transportul. Apare, astfel, oportunitatea de preluare și utilizare a acestor date, inclusiv pentru menținerea costurilor de leasing operațional la un nivel cât mai scăzut.

Grija pentru mediu

O altă zonă care are potențial de creștere este legată de protecția mediului. Au început să apară finanțări pentru mașini electrice sau hibrid, chiar și în România. Publicul nu este, încă, foarte receptiv, însă acest segment se va dezvolta, cu siguranță. Presiunea există la nivel global, interesul este în creștere, iar apetitul pentru astfel de autovehicule va crește.

Ajută mult dacă finanțatorul, la rândul său, are apetit pentru asemenea autovehicule. Aceste mașini abia își fac debutul, iar finanțatorii au nevoie de o estimare privind valoarea de piață, în timpul și la finalul contractului de finanțare. Acest aspect, alături de prețul destul de ridicat pentru asemenea mașini, face ca finanțatorii să fie temători. Din fericire, intervenția statului în a acoperi o parte din preț are un impact pozitiv.

Investiții „la cheie”

Ideal ar fi ca băncile să asigure, în cadrul unei investiții, partea de cash-flow, iar firmele de leasing sau companiile de investiții să acopere finanțările pe termen lung – capacitățile de producție, echipamentele, spațiile logistice. Investiția ar deveni o sindicalizare între bancă și societate de leasing, lucru care, la ora actuală, se întâmplă în prea puține cazuri. Dezvoltarea acestui concept, însă, va permite beneficiarilor accesarea unei finanțări „la cheie”.

Oana Stoenescu

oana.stoenescu@garanti.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.