Regulamentele europene 1071/2009 si 1073/2009 aduc numeroase elemente noi pentru transportul de persoane, iar legislatia nationala va trebui sa tina cont de acestea.
Noutati aduse de legislatia europeana in domeniul transporturilor rutiere de persoane precum si modificari impuse legislatiei romane au fost prezentate in cadrul conferintei de la Poiana Brasov de William Padina, reprezentant UNTRR.
Regulamentul 1071/2009
Acesta introduce elemente noi in privinta accesului la profesia de operator de transport rutier, detaliind, printre altele, conditia de buna reputatie. Precizeaza cazurile de pierdere a bunei reputatii si co-responsabilizeaza intreprinderea (operatorul de transport) si managerul de transport. De asemenea, acest regulament detaliaza conditia de capacitate financiara. Aceasta se determina pe baza conturilor certificate ale intreprinderii, iar certificarea se realizeaza de catre un auditor. Sunt luate in calcul capitalul si rezervele. Suplimentar, capacitatea financiara poate fi dovedita printr-o asigurare, iar asiguratorul raspunde in solidar alaturi de intreprinderea de transport, in cazul in care transportatorul nu mai poate face fata obligatiilor financiare pe care le are. Sumele asigurate au ramas la acelasi nivel, respectiv 9.000 euro pentru primul vehicul si cate 5.000 de euro pentru fiecare dintre vehiculele urmatoare. Totodata, se impune o crestere a supravegherii intreprinderilor de transport. „Astfel, intreprinderile de transport nu vor mai fi controlate odata la cinci ani, ci in fiecare an“, a precizat William Padina. Regulamentul instituie registrul electronic national al intreprinderilor de transport, care va include informatii despre intreprinderi, despre managerul de transport, precum si date privind incalcarile legislatiei din domeniul transporturilor de catre acestia, Se instituie aplicarea de sanctiuni progresive, eficiente, proportionale si cu efect de descurajare. „In momentul de fata, nu stiu cat de eficiente sunt sanctiunile pe care le aplica autoritatile din Romania, dar sigur au caracter descurajator si cu certitudine nu sunt proportionale cu gravitatea faptei“, a aratat reprezentantul UNTRR.
Regulamentul 1073/2009
Este principalul act european care reglementeaza modul de efectuare/autorizare a transporturilor rutiere intracomunitare. Printre elementele de noutate introduse de acest regulament se numara licenta comunitara si copiile conforme ale acesteia, cu valabilitate de zece ani. Regulamentul pre vede un model clar pentru acestea, care trebuie sa contina doar denumirea firmei, un numar de inregistrare, semnatura si stampila emitentului. Regulamentul liberalizeaza serviciile regulate speciale, pe langa cursele ocazionale. Pentru realizarea unor astfel de servicii este necesar doar contractul cu beneficiarul si licenta de transport. Totodata, se stabilesc cu claritate conditiile in care nu se acorda/reinnoieste o autorizatie: solicitantul nu poate oferi serviciul care face obiectul cererii; solicitantul nu se conformeaza legislatiei interne sau internationale in domeniul transportului rutier sau a savarsit incalcari grave ale legislatiei comunitare; un stat membru decide pe baza unei analize detaliate si a unor criterii nediscriminatorii ca serviciul in cauza ar afecta serios viabilitatea unui serviciu comparabil reglementat de unul sau mai multe contracte de servicii publice; un stat membru decide pe baza unei analize detaliate ca scopul principal al serviciului nu este acela de a transporta persoane intre statiile aflate in diferite state membre.
William Padina, reprezentant UNTRR:
„Legislatia romaneasca nu trebuie sa rescrie regulamentele europene, ci ar trebui doar sa contina prevederi pentru punerea in aplicare a regulamentelor la nivel national. In Parlament, se pleaca de la premisa ca legea romaneasca trebuie sa includa tot – sa traduca regulamentele europene si, totodata, sa le adapteze la specificul romanesc, constituind astfel legea transporturilor. Insa, indiferent ce va contine legea in Romania, regulamentele europene sunt direct aplicabile tarii noastre. Astfel, daca un transportator este lezat in interesele sale de legislatia nationala, iar in regulamentele europene este specificat altceva, acesta va putea face demersuri pentru a repara prejudiciile produse de legislatia nationala. In prima etapa pe langa autoritatea din domeniu, tribunalele din Romania sau, in ultima instanta, la Curtea Europeana de Justitie“.
Radu BORCESCU