Liberalizare sau nu?

Se liberalizeaza transportul national de calatori prin servicii regulate? Se mentine sistemul actual? Sau se introduce un sistem nou? Sunt semne de intrebare care se pare ca se vor pastra si dupa adoptarea noii ordonante privind transporturile rutiere.

Proiectul de ordonanta privind transporturile ru­tie­re publicat in luna august pe site-ul Minis­terului Transporturilor mentioneaza ca transportul rutier de persoane prin servicii regulate se poate efectua de catre ope­ra­torii de transport rutier numai in baza programelor de transport si a licentei de traseu eliberata de au­toritatea competenta, precizand ca licenta de traseu pentru trans­portul rutier interjudetean contra cost se elibereaza pentru fiecare cursa, iar pentru transportul rutier judetean, pentru fiecare traseu. Nu se sta­bi­les­te insa care va fi mo­da­li­tatea de acordare a licen­te­lor de traseu (in sistemul actual sau la ce­rere – adica liberalizare), sti­pu­landu-se ca ser­viciul regulat de trans­port national de persoane con­tra cost se efec­tuea­za cu au­to­­buze, in conditiile sta­bilite de au­toritatea competenta prin nor­me.

Concret, autoritatea compe­ten­ta va stabili prin norme: con­ditiile pen­tru efectuarea serviciilor regu­la­te, a serviciilor regulate spe­ciale si a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de per­soa­ne; modul de intocmire si apro­bare a programelor de trans­port; modul de atribuire a trasee­lor cuprinse in programele de trans­port; modelul licentei de tra­seu si al graficului de circulatie; obli­gatiile operatorilor de trans­port rutier in cazul efectuarii servi­ci­ilor regulate, a serviciilor regu­la­te speciale si a serviciilor o­ca­zio­nale contra cost de trans­port rutier de persoane; conditiile de efectuare a operatiunilor de cabotaj in cazul transportului contra cost de persoane.

De mentionat ca proiectul de Or­donanta mentine prevederea con­form careia in cadrul trans­por­tului rutier international contra cost de persoane prin servicii regu­late, efectuat de catre opera­torul de trans­port rutier roman pe baza au­to­rizatiei de transport inter­national, este interzisa imbar­carea persoa­ne­lor in vederea trans­portului aces­tora intre doua localitati de pe te­ri­toriul Romaniei, ca serviciu in­ternational de trans­port persoane.

Case de marcat si cititoare de carduri obligatorii pe masini

Pe de alta parte, actul nor­mativ introduce obligativitatea do­tarii autobuzelor, prin intermediul carora se presteaza transport ru­tier na­tio­nal de persoane contra cost prin ser­vicii regulate, cu apa­rat de mar­cat electronic fiscal si cititor de car­duri cu posibilitate de a transmite date online. Apa­ra­tele de marcat elec­tronice fis­ca­le trebuie sa inde­pli­neasca toa­te conditiile si functiile prevazute de legislatia in vigoare si vor fi utilizate la eliberarea de legi­timatii de calatorie. In plus, per­soanele care, conform legii, bene­ficiaza de facilitati la transportul rutier na­tional au obligatia de a utiliza legi­timatie de transport tip card atat la urcarea, cat si la coborarea aces­tora in/din autovehicul. Mo­dul de utilizare, precum si con­di­tiile pe care trebuie sa le inde­plineas­ca aparatele de marcat electronice fiscale si cititoarele de carduri vor fi reglementate prin norme metodologice, aprobate prin hotarare a Guvernului.

Conform legii, modelul bile­te­lor, abonamentelor si legitimatiilor speciale va fi stabilit unitar prin or­din al ministrului finantelor pu­blice. Tot prin lege se stabileste ca transportul copiilor sub 5 ani se realizeaza gratuit, in conditiile in care acestia nu ocupa locuri separate.

Autogarile licentiate de administratia locala

Conditiile de licentiere ale au­to­garilor, conform noilor regle­men­tari tin de trei elemente – baza ma­te­riala, competenta profesio­na­la si onorabilitate – autogarile putand fi proprietate privata sau pu­blica. Solicitarea privind infiin­tarea sau desfiintarea unei auto­gari va fi aprobata de autoritatea adminis­tra­tiei publice locale, acordul Minis­te­rului Transportului fiind necesar nu­mai in cazul in care adminis­tra­to­rul infrastructurii feroviare solicita infiintarea sau desfiintarea unei au­togari in/din zonele aferente sta­ti­ilor de cale ferata. Conform actului normativ, este interzisa schimbarea desti­natiei unei autogari, des­fiin­ta­rea acesteia sau schimbarea des­ti­natiei unor spatii ale unei autogari, in mai putin de 6 luni de la noti­ficarea acestei intentii de catre proprietarul autogarii respective. Amenajarea, semnalizarea rutiera si intretinerea statiilor publice pen­tru urcarea/coborarea persoa­ne­lor transportate se asigura de autoritatea administratiei publice locale, administratorul drumului sau detinatorul acestuia, dupa caz.

Potrivit noii ordonante privind transporturile rutiere, biletul de calatorie reprezinta contractul de transport in cazul serviciilor regu­la­te, incheiat intre prestator – ope­ra­tor de transport si bene­fi­ciar – cala­tor, prin care operatorul de trans­port rutier se obliga sa efec­tue­ze transportul in conditii de si­guranta si confort, iar bene­fi­ciarul se obliga sa achite contra­va­loarea sa, care include si asigu­rarea per­soanelor si a ba­ga­jelor, precum si riscurile ce pot decurge din efec­tuarea transportului rutier.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.