LOTERIA PARCĂRILOR: TAPA caută soluții

Mai mult de jumătate din incidentele – furturi sau atacuri asupra vehiculelor – raportate lunar către Serviciul de Informații (IIS) al TAPA EMEA se produc în parcări nesecurizate de pe întreg teritoriul european, arată buletinul informativ Vigilant.

Tristul adevăr este că majoritatea parcărilor de camioane de pe continent nu sunt deloc sigure în accepțiunea TAPA și nu corespund cerințelor producătorilor de bunuri sau ale furnizorilor de servicii logistice responsabili pentru livrarea în siguranță a mărfurilor.

Cele câteva parcări de camioane cu adevărat sigure care există subliniază faptul că au realizat investiții semnificative în măsuri de securitate, dar nu obțin încă suportul necesar pentru a crea o afacere sustenabilă. Mulți producători afirmă că doresc includerea parcării sigure în prețul pe care acceptă să îl plătească pentru transport, în timp ce unii transportatori și operatori logistici ar spune că pot oferi clienților lor orice aceștia doresc, dacă sunt gata să plătească suplimentar pentru serviciul respectiv. Aceste dezbateri durează deja de multă vreme și nu se vor termina în curând.

Pentru moment, totuși, accentul ar trebui să cadă pe crearea unei surse credibile de spații de parcare cu un nivel ridicat de securitate, pentru a crește numărul de opțiuni viabile pentru membrii TAPA EMEA. De altfel, acesta a fost unul dintre cele mai interesante și intens dezbătute subiecte în cadrul conferinței asociației, desfășurate la Paris, în luna aprilie, TAPA EMEA demarând căutările unei soluții tangibile unei probleme care constituie cea mai mare amenințare asupra securității supply-chain-ului.

În fiecare lună, statisticile legate de incidente, publicate de către buletinul Vigilant confirmă acest lucru. Informațiile privind luna martie 2016 arată că din cele 178 noi cazuri de furturi de marfă raportate luna trecută către IIS, 59,6% au avut loc în locații de parcare nesecurizate. Pe tot parcursul anului trecut, au fost raportate către IIS 866 incidente produse atunci când camioanele au trebuit (sau au ales) să oprească într-un loc de parcare nesecurizat, ceea ce reprezintă 57,2% din toate incidentele înregistrate de către IIS în 2015.

Dureri de cap…

Cine nu știe cum stă treaba ar putea argumenta că, „dacă tot știi că aceasta este cea mai mare problemă, de ce nu parchezi numai în spații securizate?” În acest punct, am putea auzi un „BANG” asurzitor, în timp ce operatorii de parkinguri securizate și majoritatea celorlalți factori de decizie însărcinați cu securitatea în supply-chain se dau cu capul de pereți! Da, înțelegem care e problema, dar soluția nu este atât de simplă pe cât pare la prima vedere.

În septembrie 2014, Comisia Europeană a invitat Statele Membre, precum și companii private, să propună proiecte pentru utilizarea unor fonduri de 11,9 miliarde EUR, pentru îmbunătățirea conexiunilor europene de transport, cea mai mare sumă singulară alocată vreodată de UE pentru infrastructura de transport. În termeni concreți, 90 milioane EUR din acest buget au fost alocate pentru cofinanțarea unor proiecte în domeniul siguranței și securității infrastructurii, care nu se referă numai la securizarea parcărilor, dar și la alte aspecte, cum ar fi siguranța rutieră și a tunelurilor. Una dintre condiții a fost ca fiecare proiect să fie cofinanțat de către Statele membre.

Comisia a precizat că, în ceea ce privește parcările de camioane securizate, intenția este de a acorda prioritate acțiunilor și proiectelor care vizează trei zone cheie:

– lucrări și studii privind dezvoltarea unor noi zone sigure de parking pe autostrăzi pentru camioane și vehicule comerciale (inclusiv tehnologii de comunicații și informare) la fiecare 100 km;

– lucrări și studii privind creșterea gradului de siguranță și securitate al zonelor existente de odihnă (inclusiv parcările pentru camioane și vehicule comerciale, precum și tehnologii de comunicare și informații);

– lucrări și studii pentru optimizarea parkingurilor sigure care există deja, prin informare dinamică, incluzând colectarea, procesarea și diseminarea de informații privind parcarea (statică sau dinamică).

Totuși, nivelul de interes și suport în dezvoltarea unor locații sigure de parcare se consideră a fi dezamăgitor, ceea ce reflectă foarte bine blocajul actual. În filmul „Field of Dreams”, personajul jucat de către Kevin Costner are o replică ajunsă celebră: „Tu construiește, c-o să vină ei”. Din păcate, este vorba despre baseball și nu despre securitatea supply-chain-ului, dar, în orice caz, se pare că majoritatea Statelor Membre ale UE și investitorii privați au nevoie încă să fie convinși că producătorii și furnizorii de servicii logistice „vor veni”, dacă se vor construi soluțiile pe care le dorește întreaga Europă.

Stadiul actual

În orice caz, nimeni nu vrea să renunțe. TAPA EMEA a susținut de-a lungul timpului o serie de inițiative de dezvoltare și promovare a parcărilor șigure și a proiectelor europene și a pus la punct un set de cerințe de securitate (Parking Security Requirements – PSR), pentru a propulsa această problemă pe calea cea dreaptă. Dar statutul acestor inițiative ne arată de ce este nevoie de o abordare proaspătă a problemei.

– Proiectul LABEL, finanțat în parte de către Comisia Europeană, a acoperit două elemente – confortul șoferilor și securitatea. Scopul său a fost de a stabili și de a încuraja implementarea unui sistem de certificare pentru parcările de camioane din Europa. Deși rămâne reperul pe care UE îl va recunoaște mereu, practica LABEL rămâne la un nivel foarte redus și foarte puține zone de parcare operează la un nivel superior al cerințelor de securitate.

– Instrumentul de planificare a rutelor dezvoltat de către Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) este activ, dar include un număr limitat de zone de parcare evaluate din punct de vedere al securității rutiere.

– ESPORG, Organizația Europeană a Parcărilor Sigure, are un website activ care include 41 locații, dar numai opt dintre acestea su fost evaluate și certificate ca sigure.

– Programul PSR al TAPA este în hibernare și funcționează mai degrabă ca un instrument de colectare de date pentru evaluarea riscurilor decât pentru a oferi ratinguri privind locațiile.

Astfel, în opinia TAPA, se manifestă o lipsă acută de locații sigure de parcare în zona EMEA și nu există nicio platformă centralizată care să includă planificarea rutelor, incidentele cunoscute și parcările securizate.

Recomandările TAPA EMEA

În cadrul congresului de la Paris, TAPA EMEA a prezentat celor prezenți o serie de recomandări pentru abordarea acestor probleme, pentru a câștiga, în primă fază, suportul membrilor săi.

TAPA EMEA urmărește dezvoltarea unui program destinat parcărilor securizate care ar trebui să încorporeze:

– un proces certificabil gradat de auditare a locațiilor de parcare care poate fi atât auto-certificat, cât și prin intermediul unui auditor, similar cu standardele de securitate FSR și TSR ale asociației;

– statut de membru TAPA pentru operatorii sau proprietarii parcărilor certificate;

– dezvoltarea unui instrument online care să includă un planificator de rute, un locator de parcări securizate (cu detalii de contact), un istoric al incidentelor și feed-back din partea membrilor în ceea ce privește experiența utilizării parcării respective;

– informații din partea membrilor TAPA EMEA, a șoferilor, proprietarilor de parkinguri și a organismelor de aplicare a legii.

Sesiunea de întrebări și răspunsuri a congresului de la Paris a produs o serie de comentarii interesante din partea delegaților:

– o sugestie de a extinde inițiativa pentru a include rutele către și de la parcările securizate;

– luarea în considerare a unor aspecte cum ar fi puterea semnalului telefonic și al celui de urmărire;

– furnizorii de servicii logistice să se bazeze pe producători/cumpărători în ceea ce privește elaborarea unei soluții singulare consistente;

– importanța includerii operatorilor parcărilor în procesul de evaluare;

– parcările sigure trebuie să clarifice căror tipuri de camioane le permit accesul (propunere din partea unui delegat al cărui Sprinter i-a fost refuzat accesul într-o parcare securizată din Franța);

– poliția locală trebuie să fie parte a soluției.

Mulți dintre delegați au răspuns pozitiv invitației de a se alătura echipei de proiect, care va fi condusă de Tony Cavanagh, fost membru al consiliului de directori ai TAPA EMEA. Organizația promite să ne țină la curent în ceea ce privește stadiul aplicării acestei inițiative prin intermediul publicației Vigilant.

Sursa: Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, numărul din aprilie

Traducerea și adaptarea:

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.