Mai multe camioane implicate in accidente

Nu trece mai mult de o zi fara sa nu auzim ca s-a produs un accident rutier grav. Iar cand intr-un astfel de eveniment este implicat si un autovehicul cu gabarit mare, de transport marfa sau persoane, consecintele sunt cu atat mai nefaste. Exista, insa, solutii pentru reducerea gradului de victimizare in accidente rutiere, despre care ne-a vorbit, in cadrul conferintei Ziua Cargo de la Mamaia, comisarul sef de politie Cristian Calin, director general adjunct al Directiei Rutiere in cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR).

In anul 2009, prin comparatie cu 2008, s-au produs mai putine accidente rutiere grave. De remarcat ponderea relativ scazuta a accidentelor in care au fost implicate cu vinovatie autovehicule de transport rutier: 2,51% din numarul total al evenimentelor rutiere grave, iar victimizarea a fost de numai 3,75% la persoane decedate, 2,65% la persoane ranite grav si 5% la persoanele ranite usor.

Primele patru luni din 2010 – semnal de alarma pentru carausi

In primele 4 luni ale anului in curs, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, la nivel national, s-au produs 2.384 accidente rutiere grave (-345), soldate cu decesul a 610 persoane (-94), ranirea grava a 2.211 persoane (-46) si usoara a altor 821 (-63). Si totusi…

„Primele 4 luni avem scaderi la numarul total de accidente. Daca judecam logic, avem si o reducere a volumului de trafic rutier, de aproximativ 15% in perioada ianuarie – aprilie 2010, potrivit datelor furnizate de sistemul Politiei Rutiere de pe DN1. Avem, insa, cresteri la numarul de accidente in transportul de marfa… Este un semnal de alarma“, a aratat comisarul sef Cristian Calin.

Un alt semnal de alarma a fost tras in privinta cresterii numarului de accidente in transportul de persoane efectuat cu microbuze.

Piratii in colimator

Si pentru ca tot a venit vorba de transportul de persoane, trebuie mentionat faptul ca Politia rutiera a demarat o serie de actiuni pentru contracararea pirateriei in domeniul transportului rutier. Numai in luna aprilie s-au aplicat 5.082 sanctiuni. „N-a scapat nimeni de control… In urma acestor actiuni, ne-am creat o baza de date «Pirati transport persoane»… Din pacate insa, este foarte greu de probat caracterul ilicit al unei curse care efectueaza transport ilegal de persoane“, a aratat comisarul sef Cristian Calin.

137 de puncte negre pe DN-uri

In incercarea de a reduce numarul accidentelor rutiere grave, Politia rutiera a alcatuit o harta a „punctelor negre“ pe reteaua de drumuri nationale. Mai ramane doar ca soferii sa circule „nu doar prudent, ci cu cea mai mare atentie“ pe aceste zone de drum.

„Avem, la ora actuala, numai 24 de drumuri nationale pe care sunt inregistrate puncte negre. Punctul negru, ca si definitie, este sectiunea de drum care are o lungime de maximum 1 km si pe care in cinci ani consecutiv s-au inregistrat cel putin 10 accidente grave de circulatie, soldate cu cel putin 10 morti sau raniti grav. Fac o precizare in legatura cu accidentul de la Scanteia, Iasi, accident grav la trecerea la nivel cu calea ferata, in care au fost 16 persoane decedate si un ranit grav. Avand in vedere ca a fost un singur accident, nu intra in categoria punctelor negre, decat din punctul de vedere al gradului de victimizare“, a explicat comisarul sef Cristian Calin.

Cele mai multe puncte negre sunt pe DN1 (641 km, 41 puncte negre – un punct negru la 15 km), DN2 (482 km, 25 puncte negre, unul la 20 km), DN7 (10 puncte negre, unul la 60 km), DN28 (9 puncte negre, unul la 15 km) etc.

„Am initiat in ultimii trei ani campanii de reducere a gradului de victimizare in aceste puncte negre prin masuri cu costuri reduse. Un exemplu in acest sens este intersectia dintre DN2 cu DN1D la Urziceni (Albesti-Paleologu), o intersectie clasica in cruce, in care s-au inregistrat foarte multe accidente. Am gasit o solutie… cu ajutorul unor «bidoane» – parapeti din material plastic, am geometrizat intersectia, am pus indicatoare rutiere «cedeaza trecerea» si, din luna noiembrie 2008 si pana acum, nu avem nici o victima in intersectia respectiva… nici macar un ranit usor…“, a aratat comisarul sef Cristian Calin.

… Dar vom reveni pe marginea acestui subiect, incercand, cu sprijinul Politiei rutiere, sa realizam in cadrul revistei un serial privind „punctele negre“, plecand de la ideea ca un sofer informat devine un sofer atent. Iar un sofer atent salveaza vieti…

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.