Mai putine firme, insa parcul creste usor

Din 2008, numarul firmelor de transport persoane a scazut in continuu, tendinta pastrandu-se si astazi. In schimb, vestile bune vin de la parcul auto, care, dupa o scadere abrupta in 2009, anul acesta a inregistrat o usoara crestere.

 

In perioada de criza, suntem interesati, mai mult ca niciodata, sa stim cum evolueaza piata, sa surprindem cu exactitate momentul de cotitura, cand lucrurile incep sa intre in normal, iar primele semne incurajatoare au aparut deja, printr-o usoara crestere a parcului auto destinat transportului de persoane.

 

10% dintre firme au iesit de pe piata

Pana in 2008, piata transportului rutier de pasageri a cunoscut o continua crestere, atat in ceea ce priveste numarul de firme cat si parcul auto. Apoi a venit criza…

Peste 10% dintre firmele existente in 2008 au iesit de pe piata, conform datelor furnizate de catre Autoritatea Rutiera Romana (ARR). Mai precis, nu si-au mai reinnoit licenta de transport. Astfel, in 2008, am ajuns la 4.463 firme licentiate pentru transportul de pasageri, in 2009 la 4.115 firme, iar astazi mai sunt 4.015 firme licentiate. Destul de ingrijorator, chiar daca firmele care si-au inchis portile aveau, in majoritate, parcuri mici. Poate ca imaginea cea mai buna asupra pietei ne-o ofera evolutia parcului auto. Astfel, in 2008, erau utilizate 25.193 autovehicule destinate transportului de  pasageri. Este vorba despre numarul de copii conforme emise de catre ARR. In 2009, scaderea a fost una extrem de puternica ajungandu-se la 21.042 autovehicule (cu peste 16% mai putin).

Astazi, lucrurile par sa se imbunatateasca, inregistrandu-se o usoara crestere a parcului, pana la 21.365 autovehicule. In ceea ce priveste distributia parcului pe microbuze si autobuze, echilibrul s-a pastrat, din cele 21.365 autovehicule, 10.148 sunt autobuze, iar 11.217 sunt microbuze.

 

Top firme, top marci

Companiile mari de transport au inregistrat, in general, fluctuatii restranse privind parcul auto. Piata ramane in continuare in cea mai mare masura influentata de modul de atribuire a traseelor interjudetene si judetene. Astfel, asa cum se poate vedea si din tabelul privind vechimea parcului, in anii in care are loc atribuirea sunt cumparate multe autovehicule, 2008 fiind un exemplu in acest sens. In aceste conditii, este evident faptul ca piata autobuzelor si microbuzelor va evolua in functie de decizia care se va lua privind valabilitatea actualului program de transport.

In ceea ce priveste marcile preferate de transportatori, la autobuze, pe primul loc se afla detasat, asa cum era de asteptat, marca Isuzu, urmata de BMC si Mercedes-Benz (flota RATB nu este prinsa in acest calcul). Nici la microbuze nu sunt surprize, primul loc fiind ocupat de catre Mercedes-Benz la o diferenta importanta. Urmatoarele doua locuri sunt ocupate de Volkswagen si Iveco.

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.