Mari întârzieri la examenul pentru permis

Lupta împotriva corupției are efecte neașteptate și în zona școlilor pentru conducătorii auto. Am discutat despre întârzierile înregistrate la examinări, precum și despre situația școlilor, cu Mircea Ilie Grigore, director general Autogeneral, președinte al Federației Patronale a Școlilor de Șoferi Particulare din România – FPSSPR.

Mircea Grigore, președinte al Federației Patronale a Școlilor de Șoferi Particulare din România – FPSSPR: „Școlile de șoferi vor lua măsuri, la intrarea în vigoare a Ordinului 733/2013, pentru a respecta procentul de promovabilitate impus – minim 40%.”

Ziua Cargo: Școlile pentru conducători auto au cunoscut o perioadă lungă de declin. Care este situația astăzi?

Mircea Ilie Grigore: Piața s-a revigorat puțin, deoarece, prin reglementările realizate împreună cu autoritățile, toți cursanții sunt obligați să se înregistreze într-un registru național al cursanților. Înregistrarea o realizează școala, on-line, la Autoritatea Rutieră. Se introduc toate prezențele la orele de pregătire teoretică și practică. Astfel au dispărut, sau, cel puțin, s-au diminuat mult acele „fabrici de documente”. Înainte, exista posibilitatea ca un om să primească o hârtie bătută la mașină, pentru 200 de lei, și era o activitate profitabilă pentru așa zisa „școală”, iar respectiva persoană se putea prezenta la examen. Astăzi, acest lucru nu mai este posibil. Dacă îi spui că durează cinci săptămâni până îi dai hârtia, s-ar putea să prefere să facă școala așa cum trebuie.

S-a simțit o creștere a numărului de cursanți cu aproximativ 10% la nivel național, însă această creștere survine după o perioadă lungă de scădere continuă. În plus, și datorită demersurilor noastre, am obținut să fie obligatorii cel puțin șase ore de pregătire pentru un cursant care a picat la primul examen, pentru a se putea reprograma la un nou examen. DRPCIV are posibilitatea să verifice, pe site-ul ARR, faptul că acele ore de pregătire au fost efectuate. Orele suplimentare erau, până acum, nefiscalizate.

Cum a apărut această întârziere la programarea examenelor?

Suntem într-o întârziere majoră. Cine trece examenul teoretic astăzi se poate programa cel mai devreme la sfârșitul lunii octombrie pentru proba practică. În decembrie 2015, au fost reținuți pe motive de corupție zece agenți examinatori. Acest lucru a făcut necesară detașarea altor agenți, care, poate și din cauza presiunii, a temerii de a nu fi, la rândul lor, suspectați, au respins toți candidații.

Între 80 și 90% picau la proba practică. Abia în luna iunie au realizat că această abordare creează o presiune tot mai mare, candidații reprogramându-se. S-a creat efectul unui bulgăre de zăpadă care se rostogolește la vale. În plus, în primăvara acestui an, datorită condițiilor avantajoase, s-au pensionat anticipat foarte mulți examinatori cu experiență! Trebuie să facem o examinare competentă, să respingem persoanele care nu sunt pregătite și să admitem să circule pe drumul public persoane care dau dovadă că pot circula în siguranță rutieră.

Trebuie să acceptăm că este, totuși, vorba despre începători. Dacă ne dorim să fie de la început piloți de curse, nu va mai putea lua nimeni examenul. Chiar dacă au atestat de examinator, cei care au înlocuit examinatorii pensionați sau reținuți nu au experiență pe acest domeniu și, posibil, nici competențele necesare. În acest context, reacția lor (modul în care au realizat examinarea) este firească. La București, acesta a fost motivul principal care a dus la întârzieri.

În celelalte județe, s-au înregistrat întârzieri din cauza slăbiciunilor organizatorice ale prefecturilor care coordonează examinările. Acolo, încă de la începutul anului, decalajul era de 50-70 de zile. Poate nici alăturarea dintre prefect, o persoană civilă, și examinatori, care sunt polițiști detașați în cadrul instituției prefectului, nu este una benefică. În plus, deși prefectul este organizatorul examenelor, nu are posibilitatea directă de a suplimenta schema de examinatori sau de a-i sancționa pe aceștia.

Cum s-ar putea rezolva această situație?

Așteptăm ca, într-un viitor cât mai apropiat, prefecturile care sunt, conform legii, organizatoarele examenelor în vederea obținerii permisului de conducere, după modelul sistemului francez, să angajeze persoane civile, ingineri auto cu competențe, și să creeze, astfel, un corp de examinatori. Aceste persoane ar trebui selectate cu atenție, inclusiv verificate dacă știu să conducă un autovehicul și ce istoric au – abateri, sancțiuni, accidente… Ne dorim să fie ingineri auto, pentru că avem nevoie de oameni care înțeleg această activitate. Astăzi, singura competență pe care un examinator trebuie să o aibă este să fie angajat al Ministerului de Interne.

Procentajul mare al celor care sunt respinși ar putea avea la bază neînțelegeri între școlile de șoferi și examinatori?

Pentru București, este greu de crezut. În județe, unde sunt 3-4 examinatori și toată lumea se cunoaște cu toată lumea, este posibil să apară și răzbunări. Într-un viitor apropiat, probabil octombrie-noiembrie, va intra în vigoare Ordinul 733/2013 al ministrului Transporturilor, care a fost contestat în justiție, contestația fiind respinsă. Aici, există o prevedere conform căreia unei școli de conducători auto care nu are o promovabilitate de minim 40% într-un an, i se reține autorizația de funcționare. În contextul actual, acest Ordin ar face ravagii printre școli.

Astăzi, doar trei sau patru școli îndeplinesc, la limită, acest criteriu, în București – din aproximativ 100 de școli. Din păcate, riscăm ca o reglementare bună să producă efecte nedorite. Acesta este, de altfel, și motivul pentru care am făcut nenumărate demersuri, în ultimii 10 ani, la Ministerul Afacerilor Interne, ca examenele practice să fie înregistrate audio-video. Dorim, și pe această, cale să-i mulțumim d-lui ministru Petre Tobă, ca a răspuns și solicitărilor noastre, iar intrarea în vigoare a modificărilor și completărilor OUG 195/2002 (Codul rutier) va avea ca efect cointeresarea tuturor părților implicate în procesul de pregătire.

Instructorii vor avea tot interesul să aibă cât mai mulți admiși, iar școlile vor căuta să aibă instructori cât mai buni. Elevii trebuie, la rândul lor, să se pregătească, pentru că vor susține examene în timpul pregătirii. În plus, este și o probă martor, astfel eliminându-se toate suspiciunile privind posibilitatea unei fraudări a examenului practic.

Pasul următor, după începerea înregistrării audio-video, va fi, probabil, scoaterea din responsabilitățile polițistului examinator siguranța traficului rutier, a persoanelor din autovehicul, pe timpul examinării, și trecerea acestora în sarcinile instructorului auto. Examinatorul va participa la examen, pe bancheta din spate a autovehiculului școală, având posibilitatea unei evaluări mai corecte, prin urmărirea mai atentă a candidatului, și nu prin urmărirea evitării producerii unui accident, de care să fie responsabil în solidar cu examinatul!

Aveți semnale că situația privind programarea examenului va intra în normal?

Noul director al serviciului public comunitar de la București, care l-a înlocuit pe cel pensionat la începutul acestei veri, a promis rezolvarea problemei și aducerea examinării la un maxim de 2-3 săptămâni.

Considerăm că examinatorii ar trebui să treacă printr-un proces mai amplu de pregătire profesională, să înceapă să acorde atenție elementelor principale, cum ar fi plecarea de pe loc, oprirea la un punct fix, menținerea controlului direcției la schimbarea treptelor de viteză… Nu ar trebui pus accent pe faptul că elevul ambalează mai tare motorul, parcarea nu a fost perfect paralelă cu bordura, sau întoarcerea s-a realizat din cinci manevre în loc de trei. Oricum este nevoie de timp. Un examinator începe să fie performant între minimum 3 ani și 5 ani de activitate și trebuie să aibă capacitatea de a se autocalibra. 

Care este situația pe segmentul șoferilor profesioniști?

În zona conducătorilor auto profesioniști, înregistrăm o cerere în creștere și, totodată, am constatat o mai bună conștiinciozitate a cursanților – sunt doritori să participe inclusiv la orele de pregătire teoretică. În general, cei care doresc obținerea categoriilor pentru camion și autobuz au un interes clar de a profesa ca șoferi, probabil în afara țării. De asemenea, este interesant că majoritatea își doresc toate categoriile profesioniste – C, CE și D. Iar apoi obțin și atestatele profesionale.

Intrarea în vigoare a noilor reglementări are efect și asupra tarifelor practicate de școli?

În continuare, tarifele sunt foarte mici și cu greu acoperă costurile, însă nu pot fi majorate, din cauza concurenței neloiale. Ordinul 733/2013 ar trebui să îmbunătățească lucrurile. În plus, vedem o schimbare de atitudine a cursanților, care au înțeles că nu tot ce este ieftin este și bun. Preferă să se adreseze școlilor de șoferi serioase, care conferă încredere în prestarea unui serviciu de calitate.

„Registrul național al cursantului, proiect pentru care ne-am luptat mult, a adus ordine în piață, oferind o bună imagine asupra elevilor, dar și asupra activității instructorilor, care nu pot realiza mai mult de 210 ore pe lună.”

„Din 2017, luna august, toate examenele practice vor fi înregistrate (audio și video). Dispozitivele necesare vor fi achiziționate de către autorități.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.