Mercadona, Acotral si Renfe: distributie prin colaborare intermodala

Atunci cand infrastructura permite, transportul intermodal poate aduce economii de milioane de euro, oferind, totodata, o solutie mai stabila decat in situatia utilizarii in exclusivitate a transportului rutier, chiar si in cazul rutelor interne. Studiul preluat in aceasta luna de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org aduce in prim plan experienta spaniola in acest sens.

Mercadona este o companie spaniola de distributie din sectorul supermarketurilor, care transporta zilnic 19.000 de tone de bunuri de pe coasta de est catre sudul Spaniei. Avand in vedere politica firmei privind dezvoltarea durabila bazata pe transportul intermodal, a fost dezvoltat si lansat un plan de mediu care il implica pe principalul furnizor de servicii logistice, Acotral. Renfe este o companie de transport feroviar care transporta atat marfuri cat si persoane. Compania a inregistrat pierderi in urma liberalizarii pietei, avand nevoie sa-si schimbe pozitia pe piata pentru a rezista acestei situatii ne prevazute. Ca obiectiv strategic, Renfe dorea ca marile lanturi de supermarketuri sa analizeze oportunitatea alternativei oferite de transportul feroviar. Mercadona impreuna cu Acotral si Renfe au pus la punct un plan de promovare a transportului sustenabil in Spania si au semnat un contract prin care transportul marfurilor nealimentare era realizat de Acotral si Renfe. Conform a cestuia, Renfe trebuia sa furnizeze opt trenuri pe saptamana de la Sevilla la Tarragona si de la Sevilla la Valencia, dus-intors. Aceasta noua ruta conecta depozitele furnizorilor din sudul Spaniei cu centrele de distributie Mercadona de pe coasta de est. Solutia a permis companiei Mercadona sa reduca emisiile de CO2 cu peste 12.000 de tone datorita scaderii numarului livrarilor cu camioane cu pana la 9.152.

Solutia

Mercadona, Acotral si Renfe-Freight au semnat un contract valabil pana in 2010 pentru transportul bunurilor nealimentare intre Sevilla si Tarragona/Valencia, prin care responsabilitatea livrarii marfurilor la timp a fost plasata catre Acotral iar responsabilitatea managemen tului logisticii si coordonarii transportului catre Renfe. Astfel, Acotral a programat camioanele pentru prelevarea marfu rilor in anumite momente iar Renfe si-a respectat promisiunea de a le livra la timp. Principala caracteristica a inovatiei pentru Mercadona a fost acordul de colaborare prin care incredinta responsabilitati companiei Renfe. In al doilea rand, era un fapt neobisnuit ca un client sa implice un furnizor de transport si logistica in imbunatatirea profilului de eficienta si sustenabilitate. Procesul nu a fost unul simplu, deoarece asteptarea la descarcat si incarcat era ceva normal la furnizori. Fiind preocupata de siguranta lantului de transport, Mercadona a obtinut prioritate la incarcare din partea Renfe. Merca dona nu avea experienta in transporturile intermodale rutiere/feroviare si de aceea era important sa invete despre configuratia sistemului conform noii alternative. Odata incarcate, trenurile transportau bunurile catre un terminal feroviar in Tarragona/Valencia, unde compania de transport rutier (Acotral) preleva marfurile din nou transportandu-le catre centrul de distributie Mercadona. Renfe a dezvoltat o platforma de comunicare pentru urmarirea bunurilor transportate cu trenuri, iar Mercadona si-a integrat sistemul de comunicatii cu cel al companiei Renfe pentru asigurarea vizibilitatii in intregul supply chain. Transporturile cu trenul se realizau de doua ori pe saptamana cu doua trenuri alocate de Renfe special pentru Mercadona. Incarcatura totala transportata intr-un an a fost de 220.000 de tone. Mercadona a adus imbunatatiri in livrarea marfurilor la timp, la un cost mai redus, intr-un mod sustenabil.

Provocari

Provocarea 1: Coordonarea intre companiile de transport rutier si feroviar pentru gestionarea lantului logistic Provocarea 2: Coordonarea intre camioane si depozite pentru a obtine aprovizionarea la timp a supermarketurilor Provocarea 3: Personalizarea serviciilor de transport Renfe pentru onorarea cerintelor Mercadona cu doua trenuri/saptamana alocate exclusiv companiei

Lectii invatate si factori de succes

Lectia 1: in zilele noastre, transportul feroviar pe distante scurte si medii nu este o alternativa economica. Este recomandabil, insa, pe distante lungi. Pe de alta parte, este o solutie noua si eficienta pentru distributia de produse de larg consum. Lectia 2: Un sistem in colaborare este greu de implementat. Colaborarea intre parteneri trebuie sa se bazeze pe incredere si pe un scenariu win-win. Lectia 3: Sistemul a fost rentabil de implementat din punct de vedere al avantajelor economice si de mediu. Aceasta a fost consecinta dezvoltarii noii strategii de gestionare a operatiunilor, de prioritizare a incarcaturilor si a deciziilor privind marfurile transportate, de economisire a energiei etc.

Transferabilitate

Companiile care au de transportat volume mari de marfuri pot folosi aceasta modalitate de transport ca alternativa pentru transportul rutier. Solutia poate fi transferata in orice tara, fara a pricinui dificultati in transportul intern. Factorul esential este dimensiunea companiei. Nu toate companiile isi pot implica furnizorii de servicii logistice in cautarea unei modalitati de transport pentru reducerea costurilor si cresterea performantei pentru toti agentii implicati. Transferabilitatea in sector este slaba cand vine vorba de marfuri perisabile.

Limitari

Solutia poate fi aplicata in toate tarile, insa nu in transportul intermodal de-a lungul frontierelor, din cauza diverselor probleme generate de ecartamente. Reteaua feroviara este, de asemenea, dificil de utilizat de catre companiile mici, care nu au nevoie sa transporte volume mari de marfuri. Geografia poate constitui un real dezavantaj cand nu exista po ten tial pentru o buna infrastructura feroviara.

Beneficii

Punctualitatea livrarilor a fost sporita prin evitarea utilizarii cailor rutiere. Congestionarea pe drumurile publice a fost redusa prin transferul bunurilor pe caile feroviare, aceasta avand drept consecinta reducerea emisiilor cu efect de sera si a poluarii fonice.

Din punct de vedere economic

– Bunurile sunt acum transportate aproape fara nici o pierdere – Punctualitatea livrarilor a fost imbunatatita datorita evitarii congestionarii traficului, astfel ca mai multe marfuri au putut fi puse la dispozitia clientilor – in Spania, transportul feroviar nu mai este folosit de alte retele de supermarketuri, chiar si cand costurile sunt similare si chiar daca Renfe a introdus trenul personalizat pentru onorarea cerintelor clientilor. Pe scurt, procesul de transport a devenit mai eficient iar Mercadona a obtinut o reducere a costurilor externe de 13,1 milioane euro.

Din punct de vedere al mediului

– Reducerea emisiilor de CO2 cu 12.000 de tone pe an – Consum redus de combustibil – reducerea cu 70% a consumului de energie.

Din punct de vedere social

– Reducerea numarului de accidente prin scaderea numarului de camioane folosite. – Reducerea poluarii fonice si a congestionarii traficului prin descarcarea camioanelor in cursul noptii.

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.