Mercedes-Benz Arocs: Zilele performanței

Tehnologia implementată în camioanele destinate aplicațiilor off-road face ca orice provocare să poată fi depășită. Știm asta cu toții! Însă siguranța, eficiența, ușurința în exploatare și, mai ales, controlul… sunt, astăzi, fantastice.

Sunt rare momentele în care ai șansa să vezi utilizate la maximum capacitățile camioanelor off-road, iar „Zilele performanței”, eveniment organizat de Mercedes-Benz pentru gama de camioane destinate construcțiilor, au reprezentat o demonstrație de forță.

Evenimentul a reprezentat o reamintire a calităților Arocs și o trecere în revistă a noilor soluții implementate de Daimler pentru sectorul construcțiilor.

Sesiunile de drive-test on-road și off-road au demonstrat încă o dată precizia cu care autovehiculele se adaptează la condițiile drumului. În special provocările din zona off-road s-au remarcat prin ușurința și siguranța resimțite de șofer, chiar și în fața celor mai dificile obstacole.

Merită remarcat sistemul HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) ce asigură tracțiune pentru roțile din față, în caz de nevoie.

Șoferul activează HAD prin apăsarea unui buton și depășește porțiunea dificilă, aspect evidențiat foarte bine în timpul testului. Avantajele acționării hidraulice sunt greutatea adăugată relativ scăzută, consumul de combustibil redus și emisiile și, totodată, o mare versatilitate în configurarea vehiculului.

Arocs HAD are abilități off-road remarcabile, fiind mai ușor decât un model cu tracțiune integrală, iar sistemul HAD are o durată lungă de viață.

Un alt sistem pe care am putut să îl testăm este TRC (Turbo Retarder Cluch). Lansat, inițial, pe gama destinată transporturilor grele (gama SLT), sistemul combină un ambreiaj de pornire hidraulică și un retarder într-o singură componentă. Controlul pus, astfel, la dispoziția șoferului este perfect. O dată activat TRC, doar prin acționarea pedalei de accelerație, șoferul poate aborda cele mai dificile rampe, la viteze oricât de mici și fără riscul de a uza ambreiajul (sistemul nu are uzură).

Îmi amintesc, cu mulți ani în urmă, că reprezentantul unuia dintre cei mai importanți producători de retardere afirma că aceste dispozitive mai au încă multe de spus în industria transporturilor. Avea dreptate! Și asta se întâmpla în contextul în care producătorii dezvoltau frâne de motor tot mai puternice, recomandând renunțarea la retarder pentru tot mai multe aplicații. TRC este un sistem ingenios, prin care funcția de încetinire este completată cu cea de demaraj. Lipsa uzurii, puterea mare dezvoltată și controlul extraordinar oferit șoferului recomandă TRC pentru aplicațiile cele mai solicitante.

Configurații pentru orice aplicație

La patru ani după lansare, Arocs este produs într-o gamă largă de configurații – 4×2 și 4×4, cu trei axe – 6×2, 6×4 și 6×6 și versiuni cu patru axe – 8×2, 8×4, 8×6 și 8×8. În funcție de aplicație, se poate opta pentru suspensii pneumatice sau pe arcuri, numeroase ampatamente, cabine și motoare, trei sisteme de tracțiune integrală, platforme, basculante, șasiu destinat mixerelor pentru beton și vehicule cu destinație specială.

Pentru o mai facilă configurare, Arocs a fost proiectat în două variante principale – Arocs Loader, pentru o masă proprie cât mai scăzută și, implicit, creșterea capacității de transport (cap tractor sau autoșasiu pentru mixer de beton), și Arocs Grounder, proiectat pentru o cât mai bună robustețe, pentru a face față aplicațiilor dificile.

Arocs SLT și Actros SLT pentru transporturi agabaritice

Pentru cele mai grele aplicații au fost realizate modelele Arocs SLT și Actros SLT, tractoare cu trei, patru sau cinci punți, ce pot tracta vehicule cu masă totală de până la 250 t. Tracțiunea poate fi pe două punți sau integrală, puterea motorului poate ajunge la un maxim de 625 CP și 3.000 Nm, iar transmisia este Mercedes PowerShift, cu 16 trepte de viteză.

Modelele SLT sunt dotate cu sistemul TRC (Turbo Retarder Cluch).

Arocs SLT are la bază modelul Arocs Grounder și este disponibil cu cabină BigSpace, precum și cu cabină StreamSpace, având o lățime de 2,3 m. Actros SLT este disponibil cu cabinele GigaSpace și BigSpace, cu o lățime de 2,5 m.

Noi opțiuni

Arocs oferă noi opțiuni în zona suspensiei și a motorizării. Sistemul de direcție Servotwin, acționat electric, este, acum, disponibil și pentru configurația cu patru axe Arocs 8×4.

Sistemul hidraulic auxiliar pentru pornire în situații dificile HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) poate fi utilizat și pe configurațiile de cap tractor cu ampatament de 3.300 mm.

Pentru aplicațiile în care șoferii se întâlnesc cu situații în care trebuie să manevreze camionul la viteze mici, se poate opta pentru sistemul TRC, disponibil, acum, pentru Arocs varianta clasică.

Începând cu aprilie 2018, un nou pachet hidraulic va fi disponibil din fabrică pentru capetele tractor Arocs 4×2 și Arocs 4×4. Sistemul hidraulic este configurat mono sau dublu circuit, în funcție de utilizare.

Din punct de vedere al siguranței, amintim noul sistem de monitorizare a presiunii anvelopelor, care afișează presiunea exactă necesară, în funcție de temperatura exterioară. În plus, în configurația cu două și trei axe, Arocs poate fi echipat opțional cu Active Brake Assist 4, sistem ce asigură inclusiv detecția pietonilor.

Pentru vehiculele de construcții care sunt utilizate în principal în transportul pe șosea, a fost dezvoltat un cap tractor Actros 4×2 LS. Ținta este transportul vrac, cu o greutate totală a vehiculului de până la 44 tone. Autovehiculul are o gardă la sol cu șase centimetri mai mare și cântărește cu până la 150 kg mai puțin decât un Arocs echivalent 4×2. Camionul poate fi echipat cu motoare OM 470 și OM 471, în toate variantele de putere.

Soluții Fleetboard

Logistica activității, managementul vehiculului și managementul timpului sunt principalele aspecte în care Fleetboard aduce plusvaloare, prin diferite aplicații.

Opțiunea de înregistrare a tipului de operațiune și afișarea timpului petrecut în staționare, cu motorul pornit, sunt deosebit de interesante pentru transportul în construcții, astfel putând fi determinat consumul exact de combustibil în timpul staționării și în mișcare. Poziția și rutele sunt înregistrate în mod continuu, fiind evidențiate momentele în care sunt activate PTO-urile și când motorul este pornit sau oprit.

„Geofencing” oferă informații despre poziția și starea vehiculului, cu notificări automate atunci când vehiculul părăsește sau intră în fabrici sau pe șantiere. Întrucât șantierele și punctele de descărcare nu au, în general, adrese poștale, sistemul de navigație este capabil să funcționeze pe baza coordonatelor geografice.

Mercedes-Benz Uptime este, de asemenea, disponibil pentru Arocs, riscul defecțiunilor neprevăzute fiind, astfel, evitat.

Uptime verifică încontinuu sistemele vehiculului, pe baza informațiilor înregistrate de senzori, inclusiv starea de uzură a pieselor și a fluidelor, cum ar fi AdBlue.

Datele sunt analizate în timp real și, în caz de nevoie, sunt transmise către service, împreună cu recomandări privind intervențiile ce trebuie realizate. În cazul unui risc iminent de defectare, transportatorul este contactat și se realizează o programare la cel mai convenabil service, în funcție de poziția și traseul camionului.

4 motoare, 18 puteri

Există o gamă largă de motoare ce pot echipa autovehiculele Mercedes-Benz destinate sectorului de construcții. Astfel, sunt disponibile motoare cu șase cilindri de 7,7, 10,7, 12,8, respectiv 15,6 l. Cele 18 opțiuni de putere acoperă, cu pași mici, intervalul ce pornește de la 238 CP și ajunge la un maxim de 625 CP, iar cuplul maxim este cuprins între 1.000 Nm și 3.000 Nm.

Radu BORCESCU

Wörth, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.