Mercedes-Benz Tourismo RHD: Autocarul în care poți avea încredere

Primul drive-test realizat cu Tourismo RHD a demonstrat calitățile autovehiculului – mai confortabil, mai eficient și mai sigur. Noul autocar Mercedes-Benz te duce cu gândul la sloganul folosit de producătorul german pentru camioane – „Trucks you can trust!”.

Noul Tourismo a fost prezentat, încă de la lansare, ca un campion al eficienței – un facelift având ca scop „actualizarea” autocarului, atât din punct de vedere al tehnologiilor utilizate, cât și al dotărilor menite să răspundă așteptărilor de astăzi ale călătorilor. Iar atunci când „eficiența” devine elementul de bază în proiectarea unui vehicul, te poți aștepta la anumite compromisuri…

Tocmai de aceea, am așteptat cu mare interes prima sesiune de drive-test, organizată, luna trecută, în Croația, lângă Split. Prima impresie este fantastică – autocarul punctează puternic la capitolul imagine și confort pentru pasageri și, foarte important, oferă din plin senzația de siguranță și control pentru șofer.

În plus, gama extinsă de configura- ții și dotări oferă, pentru noul Tourismo RHD, un spectru larg de aplicații, de la curse regionale, și până la transport internațional și curse VIP.

Eficiență de ultimă generație

Pentru a optimiza costurile companiilor de transport, Mercedes-Benz se bazează pe două elemente principale.

În primul rând, posibilitatea de a comanda autocarul într-o configura- ție și cu o motorizare cât mai bine adaptate nevoilor de transport. Iar apoi, tehnologia de ultimă generație care echipează Tourismo RHD joacă un rol esențial în exploatarea la costuri cât mai reduse a autovehiculului.

Tourismo RHD este disponibil în patru variante, cu 2 și 3 punți și trei lungimi, de 12,3, 13,1 și 14 m.

În plus, constructorul anunță că, doar datorită îmbunătățirii aerodinamicii, se obține o reducere cu 4,5% a consumului de carburant, iar caroseria este mai ușoară cu 200 kg. Reducerea consumului poate atinge un impresionant 7%, împreună cu motoarele OM 470, cu pachetul de eficiență, introdus în vara lui 2016.

Motorul OM 470, cu șase cilindri în linie și cilindree de 10,7 litri, poate fi comandat în mai multe variante de putere, vârful de gamă oferind 456 CP. Cu o astfel de motorizare, chiar și pe cele mai dificile porțiuni de drum, autocarul pare un fulg, reacționând prompt la fiecare comandă.

Iar Coasta Dalmată ne-a oferit din plin șansa de a testa performanțele dinamice ale autocarului. În partea inferioară de putere, noul Tourismo poate fi echipat cu un motor Mercedes-Benz OM 936 cu șase cilindri și o cilindree de 7,7 l, puterea maximă dezvoltată fiind de 354 CP.

Printre vehiculele disponibile pentru test, s-a aflat și această configurație și, chiar dacă senzația nu este aceeașca în cazul motoarelor de 11 litri, consumul redus și diminuarea masei sunt argumente convingătoare pentru aplicațiile de transport mai puțin solicitante.

În ceea ce privește transmisia, se poate opta pentru o cutie de viteze manuală, cu șase trepte, pe care am apreciat-o pentru ușurința în utilizare, și deja consacrata transmisie automată PowerShift GO 250-8, cu opt trepte, perfect adaptată autocarelor.

Bineînțeles, autovehiculul poate fi echipat, opțional, cu sistemele cele mai recente dezvoltate de către Daimler pentru reducerea consumului. Amintim, aici, Predictive Powertrain Control (PPC) și Feedback Eco Driver (EDF), ce oferă sfaturi personalizate privind stilul de conducere al șoferului.

Mai sigur ca niciodată

Sistemul de frânare de urgență Active Brake Assist 3 (ABA 3), sistemul Stop/Start Assist pentru trafic cu numeroase plecări de pe loc și opriri, precum și sistemul Attention Assist (AtAs) pentru detectarea oboselii șoferului sunt doar câteva dintre sistemele care echipează noul Tourismo RHD.

Mai mult decât atât, începând cu primăvara anului 2018, Mercedes-Benz va oferi și noul Active Brake Assist 4, sistem de asistență pentru frânarea de urgență, care detectează inclusiv pietonii. La capitolul siguranță pasivă, amintim echiparea autocarelor cu unitatea în caz de coliziune frontală (FCG).

Pentru postul de conducere se poate opta între două variante „Cockpit Basic Plus” sau „Cockpit Comfort Plus” (pentru un plus de confort).

Astfel, în cazul unui impact frontal, zona șoferului și a ghidului (montată pe un cadru special) alunecă înapoi, împreună cu scaun, volan și pedale, mărind spațiul vital și, totodată, șansele de supraviețuire. Noua caroserie oferă, de asemenea, o mai bună protecție pentru pasageri și șofer, în cazul răsturnării.

Confortul pasagerilor – noua abordare

Înainte de a vorbi despre elementele noi aduse de Tourismo RHD, merită să menționăm faptul că noul autocar păstrează robustețea precedentei generații. Scaunele, măsuțele, suportul pentru mâini, fantele pentru aerisire și, chiar, compartimentul destinat bagajelor de mână au fost gândite să facă față exploatării îndelungate și, uneori, „mai puțin delicate” a pasagerilor.

Am apreciat și la această generație de Tourismo ușurința cu care pasagerii pot utiliza comenzile legate de scaun, aerisire și iluminare (iluminarea interioară este complet LED). Prizele disponibile la fiecare rând de scaune și router-ul pentru wifi reprezintă un răspuns firesc la solicitările actuale ale pasagerilor europeni.

O noutate o reprezintă tapițeria Softline cu modelul său elegant în formă de romburi – o promisiune de confort ridicat pentru pasageri. De asemenea, Tourismo RHD este echipat cu o nouă chicinetă concepută pentru a se potrivi cu interiorul și având o gamă largă de echipamente.

Noul sistem de control al climatizării asigură o repartizare uniformă a temperaturii în interiorul autocarului, reprezentând un alt element ce contribuie la îmbunătățirea confortului.

Daimler consolidează serviciile digitale

Prin serviciul „Omniplus On Uptime”, se monitorizează și verifică permanent sistemele autovehiculului – de la verificarea înainte de plecare, la serviciile telematice și monitorizarea sistemelor majore ale autovehiculului.

Omniplus Uptime monitorizează starea sistemelor vehiculului în timp real – în jur de 30 de componente și funcții, inclusiv ușile, gestionarea motorului și post tratarea gazelor de eșapament. Datele sunt analizate și interpretate continuu, pe un server Daimler.

Evaluările se bazează pe algoritmi specifici funcționării autobuzului, dezvoltați după o lungă experiență de utilizare și alături de experți. Dacă apare necesitatea de reparații sau întreținere, se trimite, automat, un mesaj operatorului de transport și, în funcție de gradul de urgență, și către service.

Acest lucru permite gruparea repara- țiilor necesare cu întreținerea și, astfel, reducerea timpului de imobilizare a autocarului. În cazul unor probleme acute, care ar putea duce la o defecțiune, operatorul primește un apel de la serviciul Omniplus 24h, în câteva minute, fiind, de asemenea, informat și prin portalul Omniplus On.

Mesajul include, deja, acțiuni recomandate concrete. Dacă este necesar, Omniplus identifică inclusiv service-ul potrivit și programează reparația. Mai mult decât atât, Omniplus Uptime semnalizează lipsa de atenție în timpul funcționării unui vehicul, de exemplu eșecul în efectuarea regenerării filtrului de particule, sau o presiune necorespunzătoare în anvelope.

Omniplus Uptime va fi disponibil începând cu al treilea trimestru al anului 2018. Omniplus On este disponibil pentru versiunile actuale ale Mercedes-Benz Citaro/CapaCity și pentru noul model Mercedes-Benz Tourismo, precum și pentru toate autocarele Setra din seriile ComfortClass 500 și TopClass 500.

Radu BORCESCU Split, Croația

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.