Mercedez-Benz a „schimbat foaia” cu Citan

Cu ocazia TecForum 2015, unde au fost prezentate diferite soluţii de carosare şi conversie ale utilitarelor Mercedes-Benz, constructorul german a prezentat şi varianta îmbunătăţită a vanului Citan.

În linii mari, noul Citan este EURO VI, beneficiază de o nouă transmisie, cu dublu ambreiaj, pachet BlueEfficiency şi un nume nou pentru varianta de transport persoane, Tourer, asemenea noului Vito.

Pasul către EURO VI

Modificările aduse pe latura tehnică s-au axat pe alinierea la normele EURO VI şi pe noua transmisie cu dublu ambreiaj, dar şi pe elemente ce ţin de confort şi siguranţă, precum bancheta dublă pentru pasageri, sistem de navigaţie integrat în consola centrală şi cameră pentru mersul înapoi.

Din luna iunie a anului 2015, toate modelele Citan respectă normele de poluare EURO VI, graţie unui convertor catalitic. S-a reuşit alinierea la EURO VI fără a se utiliza tehnologia SCR, ce ar presupune folosirea de AdBlue şi, implicit, costuri mai ridicate. Motorul turbo diesel EURO VI are o cilindree de 1.5 l şi este oferit în trei versiuni de putere, 75, 90 şi 110 CP.

Pachetul BlueEfficiency conferă maşinii un plus de cuplu şi o economie de carburant, iar sistemul Eco Start/Stop coboară nivelul mixt al consumului la valoarea de 4,3l /100 km, conform NEDC, fapt care, potrivit producătorului, nu afectează performanţa. Ba chiar, cuplul motor este mai mare cu 20 Nm pentru cei ce optează pentru pachetul BlueEfficiency.

Transmisia cu dublu-ambreiaj

Cei care aleg varianta de propulsor pe benzină, Citan 112, pot opta pentru noua transmisie în 6 trepte, automată, cu dublu ambreiaj, DCT-6G produsă de către Getrag. Motorizarea pe benzină are capacitatea cilindrică de 1,2 l şi se încadrează, de asemenea, în normele EURO VI. Chiar dacă puterea este, ca şi până acum, de 114 CP, graţie noii transmisii se oferă în regim de kick-down (pedala de acceleraţie la podea) un „boost” al cuplului motor de la 175 la 205 Nm, pentru un scurt interval de timp, de maxim 20 de secunde.

Acest cuplu suplimentar este oferit doar în treptele de viteză 2,3 şi 4, fiind util în situaţii de depăşire, sporind nivelul de siguranţă. Transmisia îmbină confortul unei cutii automate cu economia dată de o cutie de viteze manuală, unul dintre ambreiaje fiind folosit de vitezele „pare” iar celălalt de cele „impare”.

Practic, în timp ce maşina rulează într-una dintre treptele de viteză, următoarea treaptă de viteză este deja preselectată, schimbarea făcându-se foarte rapid şi fără întrerupere a puterii. În sprijinul şoferului, mai exact al siguranţei şi al confortului acestuia, inginerii germani au echipat maşina şi cu funcţiile Start Off (asistenţă la urcarea unui deal) şi funcţia „crawl“, aceasta din urmă făcând maşina mai uşor de manevrat în situaţii mai dificile.

Lucruri mici pentru o viaţă mai uşoară

Pentru a îmbunătăţi calitatea perioadei de timp petrecute de şofer în decursul unei zile de lucru, la interior, elementele de bord ce monitorizează starea maşinii sunt mai uşor de citit iar maneta frânei de mână a fost reconcepută.

Mai mult decât atât, la hayon a fost amplasat în interior un mâner, facilitând astfel închiderea fără a te murdări pe mâini.

Echipamente opţionale practice

Personalizarea unui Citan nu este foarte grea şi, în funcţie de activitate, poate fi şi practică. Spre exemplu, în cazul modelelor „Long”, cu ampatament mărit, se poate monta un plafon panoramic alături de o trapă, care, la rândul ei, se poate deschide câţiva centimetri, pe plan înclinat. Modelul Citan furgon şi-a mărit nivelul de flexibilitate cu ajutorul unui nou tip de scaun pentru pasager, dublu.

Pe lângă spaţiul câştigat astfel de către pasager, acesta este şi mai sigur, având tetiere reglabile pe înălţime şi centuri de siguranţă în trei puncte. Dacă şoferul călătoreşte singur, poate rabata scaunul cel dublu al pasagerului pentru a obţine o suprafaţă plană, ce poate servi drept masă sau birou mobil. La rabatarea şezutului acestui scaun dublu, vom găsi dedesubt un spaţiu de depozitare destul de generos.

În consola centrală şi-a făcut loc un sistem de navigaţie integrat, de formă 1-DIN, cu touchscreen de 3,5 inch. Deşi dimensiunile nu sunt foarte generoase, navigaţia fiind mai greu de urmărit atunci când te concentrezi la drum, micul dispozitiv include şi un port USB, un slot pentru un card de tip micro SD, interfaţă de conectare auxiliară şi conexiune bluetooth cu funcţie hands-free pentru folosirea telefonului mobil. Camera pentru mersul înapoi, amplasată pe hayon, deasupra numărului de înmatriculare, face ca manevrele executate să fie mai sigure.

Aceasta se activează în mod automat, la cuplarea treptei de viteză dedicată mersului înapoi, iar imaginea este afişată în oglinda retrovizoare. În această imagine este prezent şi un sistem de linii de ghidaj, ce ajută şoferul să efectueze corect şi în siguranţă manevrele cu spatele.

TecForum 2015

Evenimentul desfăşurat la Hamburg la finalul lunii octombrie a adunat diferiţi carosieri, parteneri Mercedes-Benz, ce şi-au prezentat multiplele soluţii de carosare pentru vehiculele utilitare ale constructorului german. Aceştia au sosit din 8 ţări şi au expus 40 de modele de vehicule comerciale Mercedes, V-Class, Vito, Citan şi Sprinter, ce au fost personalizate în sensul specializării pe nevoile clienţilor.

Pe lângă carosările speciale dedicate activităţilor comerciale, în principiu, au fost expuse în premieră şi o serie de vehicule ce au fost dotate special de către producător cu o serie de echipamente şi înaltă tehnologie, pentru a deservi nevoile persoanelor cu dizabilităţi. Aceste vehicule speciale, Citan şi V-Class, vor fi disponibile pentru achiziţie începând din 2016.

La eveniment au participat 7 invitaţi care se ocupă de conversie şi carosare din Europa şi unul din Statele Unite, dar, în întreaga lume, se regăsesc 3.500 de carosieri agreaţi de către concernul german. Pentru cei interesaţi de o carosare făcută în România de către o firmă autorizată, avem 4 astfel de carosieri: Cento Service, Termoport, Dypety şi Hiarom.

Exponatele prezentate cu ocazia TecForum 2015 au încercat să acopere un spectru cât mai larg de activităţi, de la vehicule de urgenţă, la vehicule cu temperatură controlată, de transport persoane, campere, ateliere mobile, vehicule speciale (poliţie, pompieri sau ambulanţă) şi vehicule dedicate persoanelor cu dizabilităţi.

Chiar am avut ocazia să conducem o astfel de maşină, un Sprinter ce se conducea prin joystick, fără volan, şi putem spune că, deşi ai nevoie de o scurtă perioadă de adaptare, reprezintă o variantă de luat în calcul de către o persoană cu handicap care doreşte să conducă. Nu puteam părăsi zona de teste fără a încerca spectaculosul Sprinter 6×6, cu 3 axe, care nu s-a lăsat împotmolit sau intimidat de terenul accidentat niciun moment. O plăcere!

Alexandru STOIAN

Hamburg, Germania

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.