Modelul francez ar putea sa faca ordine in Romania

Haosul din domeniul stabilirii preturilor de transport, tarifele de dumping, care arunca piata de profil intr-o zona gri, unde calitatea, siguranta si contributiile la stat sunt importante doar in masura in care isi permite buzunarul, ar putea fi rezolvate prin introducerea in Romania a modelului francez.

„Fiecare dintre tarile din UE au trecut prin perioade mai bune sau mai rele si este foarte bine sa castigam din experienta lor“, apreciaza Constantin Isac, presedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, precizand ca, in ultimii doi ani, piata s-a contractat, volumul de marfa a scazut, iar capacitatea de transport, care s-a dovedit mare, a provocat o prabusire a tarifelor. Ce s-a intamplat, insa, in alte tari in situatii similare Pentru ca unii au gasit solutiile pentru acest gen de probleme cu multi ani in urma. „In Franta, din 1949, Ministerul Transporturilor a ajuns la concluzia ca trebuie sa coordoneze activitatea de transport pentru ca piata se manifesta haotic. S-a luat hotararea constituirii unui comitet, astazi cunoscut sub numele Comitetul National Rutier (CNR), compus din 18 membri, care este responsabil de tot ce inseamna studii de piata si reglementari“, a explicat Constantin Isac. Concret, acest comitet este format din 18 membri, dintre care 12 reprezinta cele trei organizatii profesionale de transport rutier de marfa si logistica.

Un tarif de referinta…

Din acel moment, au decis sa stabileasca un cost de referinta la care sa se raporteze si care sa reflecte nivelul minim al costurilor totale de transport. Presedintele UNTRR a aratat ca, mai tarziu, in 1989, lucrurile s-au transformat si au trecut de la acest calcul al tarifului minim la un tarif de referinta. „Cert este ca tariful de referinta se aplica in Franta. Sunt convins ca toti transportatorii din Romania si-ar putea desfasura mult mai bine activitatea si ar avea alta relatie cu clientii daca s-ar putea raporta la costuri de referinta“, a subliniat Constantin Isac.

Practic, francezii au avut in vedere la stabilirea costului de referinta un trinom de factori, fiind calculat ca suma a urmatoarelor produse: termenul kilometric x numarul de kilometri corespunzatori distantei de transport cu incarcatura majorat cu un kilometraj fara incarcatura pana la locul de incarcare si, dupa caz, al returului fara incarcatura la intreprindere; termenul orar x numarul de ore corespunzator timpului de conducere necesar si al celorlalti timpi de lucru remunerati pentru operatiunea respectiva (de incarcare, descarcare, formalitati diverse); termenul zilnic x o fractiune sau un multiplu de zile de afectare a vehiculului, tinand cont de timpul necesar pentru a satisface cererea.

Trebuie sa se tina cont de posibilitatea reutilizarii acestui vehicul dupa incheierea operatiunilor de descarcare. (Atentie: costurile indirecte atribuite vehiculelor au aceeasi baza de timp ca si costurile legate direct de vehicule).

Francezii calculeaza acest tarif de referinta pentru distante scurte si lungi, in conditii favorabile si nefavorabile. Potrivit presedintelui UNTRR, la nivelul anului 2008, tarifele de referinta erau de 1,3 si 1,62 euro pe distanta mica, in functie de conditii, in timp ce, pe distante mari, scadeau la 1,16, respectiv 1,3 euro pe distante mari.

(Va furnizam alaturat un exemplu de calcul al tarifului de referinta pe distante lungi in conditii favorabile).

… esential in negocierea cu clientii

„De cele mai multe ori, in ultima vreme, clientii ne cer la negociere sa ne raportam la cel mai mic tarif de pe piata. Intrebarea este: acest tarif acopera sau nu costurile? Stiti foarte bine ca exista foarte multi operatori in piata care merg sub costuri. Nu cred ca este imposibil sa aplicam modelul francez. Ar trebui sa incercam sa il impunem pe piata chiar daca nu legiferam tariful de referinta, pentru ca, in momentul in care vom reusi sa constientizam toti transportatorii care sunt elementele de cost, va fi un mare castig. Este important sa ne asezam pe baze sanatoase si, de aici, sa construim afacerea. Sa discutam cu clientii pe baza acestor tarife minime la care se poate face business in transport in conditii de siguranta si de calitate“, a afirmat Constantin Isac, concluzionand ca este un moment favorabil pentru infiintarea unui organism de genul Comitetului National Rutier din Franta, tinand cont ca in prezent se poarta discutii pentru o noua lege a transporturilor.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.