Noua Carta Alba a Transporturilor – Calea catre o Europa unita

Pe data de 28 martie 2011, Comisia Europeana a adoptat noua Carta Alba a Transporturilor, un document denumit „Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system“ („Harta catre o zona singulara europeana de transport – Catre un sistem de transport competitiv si eficient din punct de vedere al resurselor“).

Documentul contine 40 de initiative concrete pentru construirea unui sistem competitiv de transport care vor creste mobilitatea, vor indeparta barierele si vor stimula cresterea economica. In acelasi timp, propunerile CE vor reduce dramatic dependenta Europei de importurile de petrol si vor scadea emisiile de carbon din transporturi cu 60% pana in 2050. Printre aceste propuneri, se numara inlaturarea auto vehicu lelor propulsate cu combustibili conventionali din orase, o utilizare de 40% a combustibililor cu emisii reduse de carbon in aviatie si o reducere de 40% a emisiilor din transporturile navale. Documentul recunoaste, o data in plus, faptul ca transportul este fundatia oricarei economii si „inima“ lantului de aprovizionare. Fara retele bune de transport, o functionare corespunzatoare a pietei interne nu este posibila. Investitiile in infrastructura stimuleaza cresterea economica, creeaza fonduri si locuri de munca, stimuleaza comertul, accesibilitatea geografica si mobilitatea umana. Mai ales in conditiile in care multe regiuni de pe mapamond lanseaza proiecte ambitioase de infrastructura, prin intermediul acestui document, Comisia Europeana subliniaza faptul ca este crucial ca Europa sa isi mentina pozitia competitiva in acest domeniu.

Transporturile – 5% din PIB-ul UE

In afara rolului sau de element favorizant al dezvoltarii, industria transporturilor reprezinta in sine o parte importanta a economiei. Conform documentului citat, in Uniunea Europeana, industria di spune de peste 10 milioane de an gajati si isi adjudeca aproxi ma tiv 5% din PIB. Multe companii eu ropene sunt lideri mondiali in domeniul infrastructurii, logisticii, managementului de trafic si constructiei de echipamente de transport. In UE, conexiunile de transport eficiente au facilitat crearea si dezvoltarea pietei interne. Fiecare sesiune de expansiune a Uniunii a fost insotita de o crestere puternica a activitatii de transport. Dar, conform Comisiei Europene, sunt inca multe de facut pentru a unifica eficient sistemele de transport din Estul si Vestul Europei. Conexiunea dintre piata interna si transport a fost clar recunoscuta inca de la inceputurile integrarii europene. Tratatul de la Roma a inclus politica in transporturi ca una dintre politicile comune si o politica a unei retele trans europene a fost adaugata tratatului de la Maastricht, in 1992. In acelasi an, Comisia Europeana a publicat o Carta Alba a unei politici comune in transporturi, dedicata in mod esential deschiderii pietelor. Peste aproape 10 ani, in 2001, o noua Carta Alba sublinia necesitatea administrarii cresterii domeniului transporturilor prin asigurarea unei utilizari mai echilibrate a modurilor de transport. Acum, a venit vremea elaborarii unei noi versiuni. Transportul continua sa fie un element esential al dezvoltarii economice, al coeziunii teritoriale si sociale, dar are de infruntat noi provocari. In primul rand, de la cea mai recenta expansiune, politica europeana din transporturi trebuie sa acopere aproape toata suprafata continentului si peste 500 milioane de oameni. De asemenea, contextul actual este acela de recuperare in urma celei mai severe crize economice din 1930 si pana acum. Dupa criza a urmat o crestere substantiala a pretului petrolului si al altor resurse, care a reprezentat un simptom al dezechilibrului utilizarii resurselor globale. In acelasi timp, comunitatea internationala a cazut de acord in privinta necesitatii reducerii drastice a emisiilor de gaze cu efect de sera la nivel mondial. Provocarea de a consolida o economie mai eficienta din punctul de vedere al consumului de resurse impune in mod special probleme sectorului transporturilor, care continua sa se bazeze aproape in intregime pe petrol, a emis cu 34% mai mult gaz cu efect de sera in 2008 comparativ cu 1990 si ramane o sursa majora de poluare fonica si a aerului. Aceasta Carta Alba isi propune sa abordeze provocarile unei schim bari in profunzime a sistemu lui transporturilor, promovand independenta fata de petrol, crearea unei infrastructuri moderne si mobilitatea multimodala, asistate de sisteme inteligente de management si informare. Documentul este inaintat pentru a oferi o „harta“ catre organizarea pana in 2050 a unei economii cu emisii reduse de carbon si este parte integranta a initiativei „Eficientei Resurselor“ lansate de catre Comisia Europeana.

Sectiuni principale

Prima parte a documentului, introducerea, prezinta cateva idei si solutii pentru Pregatirea Zonei Transporturilor Europene pentru Viitor. Cea de-a doua ofera o Viziune pentru un sistem de transport sustenabil si competitiv, cea de-a treia prezinta Strategia (sau ce anume trebuie facut), iar ultima ofera Concluziile. Este disponibila, de asemenea, in cadrul documentului, o Anexa care prezinta cele 40 de initiative propuse de Comisia Europeana pentru realizarea unui sistem eficient, sustenabil si unitar de transporturi. Va vom prezenta aceste initiative, alaturi de elementele de Viziune si Strategie ale Cartei Albe 2011, incepand cu numarul din luna mai al revistei Ziua Cargo.

In 2010, Uniunea Europeana a platit aproximativ 210 miliarde euro pentru a importa petrol. Gradul de dependenta a Europei fata de importurile de petrol este ingrijorator de ridicat.

La propunerea UE, comunitatea internationala a cazut de acord sa se incerce limitarea schimbarilor climatice la 2 grade C. In acest sens, UE trebuie sa reduca, pana in 2050, emisiile de gaze cu efect de sera cu 80-95% sub nivelurile celor din 1990. Analiza CE arata ca in domeniul transporturilor emisiile de astfel de gaze trebuie reduse cu cel putin 60% (fata de nivelul din 1990) pana in 2050. Pana in 2030, obiectivul pentru industria transporturilor este de a scadea emisiile cu 20% sub nivelurile anului 2008 (ceea ce inseamna 8% peste nivelul din 1990).

Transporturile din Uniunea Europeana depind inca de petrol si de produse petroliere pentru 96% din necesitatile lor energetice. Transporturile au devenit mai curate, dar cresterile de volume le fac sa ramana o sursa majora de poluare fonica si a aerului.

(Va urma)

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.