Noul Canal Suez

„Noul Canal Suez” este numele unui proiect egiptean care și-a propus extinderea existentului Canalului Suez, localizat între Marea Mediterană și Marea Roșie. Acesta a fost lansat simultan cu planurile de a construi șase noi tunele pe sub canal și de a transforma o zonă cu o suprafață de 76.000 kmp de pe ambele maluri într-un hub logistic, comercial și industrial. Lucrările au fost terminate pe 23 iulie, iar canalul a fost dat în folosință pe data de 6 august a acestui an.

Proiectul a adăugat o a doua „bandă” de navigație de 35 km la canalul deja existent, acesta din urmă având o lungime de 164 km; această bandă permite navigația separată a navelor în direcții opuse de circulație. Proiectul a presupus, de asemenea, adâncirea și extinderea unei secțiuni de 37 km a canalului existent.

Înainte de implementarea acestor modificări, marea parte a canalului avea o lățime de numai o bandă de navigație, cu un număr limitat de bazine mai late. Lărgirea canalului se preconizează că va scurta timpul de așteptare al navelor de la 11 la 3 ore și va crește capacitatea Canalului Suez de la 49 la 97 nave pe zi. Construcția noului canal fusese inițial planificată a dura cinci ani, apoi a fost redusă la trei, în final președintele Egiptului, Abdel Fattah el-Sisi impunând un termen de un sigur an.

Inițial, au apărut ceva dificultăți tehnice, cum ar fi inundarea noului canal din cauza infiltrațiilor din cel existent, dar lucrările au fost finalizate, așa cum fusese stabilit, în iulie 2015. Canalul a fost inaugurat oficial pe 6 august, în cadrul unei ceremonii la care au participat mai mulți lideri de stat străini.

Sunt planificate, de asemenea, șase noi tuneluri rutiere și feroviare care să conecteze peninsula Sinai cu Egiptul continental; în prezent, există numai un singur tunel, denumit Ahmed Hamdi.

Investiții, beneficii și riscuri

Președintele Autorității Canalului Suez, vice-amiralul Mohab Mamish, a anunțat că veniturile realizate de către canal vor sări de la 5 la 12,5 miliarde dolari anual. Dar, potrivit experților egipteni în domeniul economic, estimarea unei dublări a traficului în primul an de operare este întrucâtva exagerată.

Pe de altă parte, proiectul a stârnit și preocupări ecologice. Biologii și-au exprimat îngrijorarea că acest proiect va avea un impact asupra biodiversității și ecosistemului din Marea Mediterană. Peste 1.000 de specii invazive au pătruns în Marea Mediterană prin Canalul Suez de la construcția lui la jumătatea secolului 19, activitățile umane devenind cauza principală a declinului biodiversității maritime.

Expansiunea canalului și realizarea tunelelor au avut un cost preconizat de aproximativ 60 miliarde lire egiptene (8,4 miliarde USD), jumătate pentru săparea noului canal și cealaltă jumătate pentru cele șase noi tuneluri. Președintele el-Sisi a refuzat să permită investitorilor străini să participe la proiect, dar le-a solicitat egiptenilor să o facă. Inițial, a fost finanțat prin bursă, permițând o proprietate privată parțială asupra proiectului.

Apoi, Guvenul și-a schimbat strategia de finanțare, recurgând la certificate de investiții cu dobândă care nu oferă drept de proprietate investitorilor. Cetățenilor li s-a cerut să cumpere certificate în valoare de 10, 100 sau 1.000 lire egiptene, cele mai „mici” astfel de certificate permițându-le inclusiv studenților să investească în proiect.

Patru bănci au vândut certificate netransferabile, pe 5 ani, cu dobândă de 12%, pentru cele de 1.000 lire aceasta urmând să fie plătită trimestrial, iar pentru cele mai mici, la termenul de 5 ani. 82% din certificate au fost vândute către persoane individuale și toate certificatele emise de Banca Centrală s-au vândut în numai opt zile lucrătoare.

Construirea

Pe 19 august 2014, 42 companii au fost selectate pentru a lucra la canal, sub supravegherea forțelor armate. În octombrie, Egiptul a semnat contracte cu șase companii de dragaj: Compania Națională de Dragaj Marin din Emiratele Arabe Unite, Royal Boskalis Westminster și Van Oord, ambele din Olanda, Jan de Nul Group și Deme Group din Belgia și Great Lakes Dredge and Dock Company din SUA. Companiile au lucrat pe cinci zone, în timp ce pe a șasea au lucrat inginerii din Armata Egipteană.

În octombrie, compania de stat The Arab Contractors și firma privată Orascom Construction Industries (OCI) au fost selectate să construiască patru tuneluri, două rutiere și două feroviare. În noiembrie, s-a anunțat că firma germană Herrenknecht a fost selectată pentru a oferi echipamentul de foraj pentru tuneluri.

Noul Canal Suez

Lungime: 71,99 km

Începerea construcției: august 2014

Finalizarea lucrărilor: 23 iulie 2015

Inaugurare: 6 august 2015

Vechiul Canal Suez

Lungime: 193,30 km

Începerea construcției: 25 aprilie 1859

Finalizarea lucrărilor: 17 noiembrie 1869

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.