O nouă tendință în transporturile rutiere: Femeia la volan

Multi șoferi, când văd în trafic că altcineva este mai ezitant, în fapt poate mai prudent, gândesc în sinea lor: „sigur este o femeie la volan!”. Tot noi, bărbații, când vedem o doamnă conducând, mai ales dacă are o mașină mai frumoasă, mai performantă decât a noastră, simțim că trebuie să-i demonstrăm cât de buni suntem în ale condusului…

Cercetările din ultimii ani arată că în ceea ce privește modul de a conduce, comportamentul manifestat în trafic, șoferițele stau mai bine decât șoferii.

Un studiu britanic din 2013 susține că femeile sunt șoferi mai buni decât bărbații.

Plecând de la premisa că un sofer bun este cel care respectă legea, studiul a luat mai puțin în considerare capacitatea șoferilor bărbați de a parca rapid, de a depăși la limită sau de a ajunge mai repede din punctul A în punctul B.

„În timp ce bărbații vor să creadă că sunt mai buni decât femeile la volan, este atât de transparent că nu este așa. Se poate vedea cum șoferii masculini au mai multe amenzi de viteză și mai multe puncte de penalizare decât femeile”, spune Gareth Robinson, directorul Carrentals UK, realizatorul studiului. Iar cifrele îi dau dreptate, cel puțin cele din Marea Britanie:

57% dintre bărbați au fost implicați în unul sau mai multe accidente rutiere comparativ cu 44% dintre femei.

Un alt aspect interesant al studiului menționează că în timp ce, statistic, bărbații au rezultate în trafic mai slabe decât femeile, ei cred că sunt, de fapt, șoferi mai buni. Astfel, când sunt întrebați, șoferii bărbați își supralicitează îndemânarea avută la volan, în timp ce femeile au tendința de a răspunde corect.

Statisticile sunt în favoarea doamnelor

Cifrele legate de accidentele auto arată că femeile conduc mult mai atent decât bărbații, ponderea accidentelor grave produse de femei în total accidente fiind mai mică, acestea înregistrând mai puţin de 20% din accidentele rutiere din întreaga lume.

În România, procentual, femeile generează aproximativ 16% din accidentele grave, iar barbații restul de 84%.

Pe șoselele Uniunii Europene, mor anual peste 25.000 de oameni, aproximativ trei sferturi din cei care-și pierd viața în accidente rutiere fiind bărbați, arată un raport al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC). Barbații sunt mai agresivi, depășesc mai des viteza legală și își pierd viața mai ales când sunt la volan, în timp ce femeile respectă mai mult regulile de circulație și își pierd viața mai ales ca pietoni sau pasageri, arată raportul care face comparații interesante între cele două sexe. ETSC mai notează că femeile sunt mai puțin predispuse să încalce viteza legală și au o atitudine mai constructivă față de trafic în general, în timp ce bărbații au mai multe coliziuni de-a lungul vieții, primul accident survenind la mai puțin timp de la obținerea permisului, în comparație cu femeile.

Indiferent de temperament şi personalitate, femeile sunt mult mai atente la volan (vedere periferică şi atenţie distributivă superioară bărbaţilor), de cele mai multe ori respectă regulile de circulaţie şi pe ceilalţi participanţi la trafic. Conduita lor este una precaută, prudentă, sunt mai puțin dispuse la atitudini concurențiale în trafic. Prudența se poate transforma uneori însă într-o formă de supracontrol, care face ca decizia să fie mai lentă. Viteza excesivă şi riscul nu fac parte din comportamentul în trafic al conducătoarelor auto, siguranţa fiind una din caracteristicile generale ale psihologiei feminine. În esență, profilul psihologic al conducătoarelor auto poate fi caracterizat prin responsabilitate, atenție, prudență și agresivitate în trafic redusă.

În prezent, deși este dominat de bărbați, sectorul transporturilor rutiere lasă loc tot mai mult la volan femeilor. Se pare că soluţia cu doamne la volan prinde contur, din ce în ce mai multe firme din Uniunea Europeană, dar și din România apelând la o astfel de strategie.

Și echipaje mixte

În anul 2011, o tânără doamnă din Brașov era angajată să conduca un camion cu macara de pădure, ansamblul având o lungime de 18,75 de metri, fiind la acea vreme unica femeie din România care conducea un astfel de vehicul. Tot în anul 2011, OTL a angajat o doamnă în vârstă de 27 de ani, aceasta devenind prima şoferiţă de autobuz din Oradea. Și putem aminti că, până să devină șoferiță pe autobuz, timp de 4 ani, a fost angajata unei firme de transport din Italia, unde a condus în întreaga Europă autovehicule grele. În anul 2014, președintele Eurolines, Dragoș Anastasiu, anunța că în personalul tour-operatorului a fost cooptată prima femeie șofer din România, care conduce un autocar turistic de linie lungă.

Mai mult decât atât, în acest moment, compania Blue River are un echipaj mixt soț-soție, iar Marvi Logistic chiar două camioane cu echipaje formate din soț și soție. Iar exemplele pot continua…

Este oare echipajul mixt, format din soț și soție, o soluție viabilă? Pentru firmele care folosesc echipaje, se pare că da. În acest fel, se realizează echipaje sudate cu interese și activități comune. De asemenea, problemele legate de integritatea familiei dispar. Nu este de neglijat nici faptul că stresul cauzat de lipsa familiei este mult diminuat. Crește și stabilitatea la locul de muncă, femeile fiind mai puțin dispuse la schimbări frecvente, fiind mai conservatoare, mai atașate de un loc de muncă. În esență, astfel de echipaje pot da un randament superior în activitate și stabilitate la locul de muncă.

Și firmele care folosesc doar un singur șofer pot opta pentru angajarea conducătoarelor auto, caracteristicile generale ale acestora recomandându-le ca posibili angajați eficienți. În această situație, trebuie însă stabilită capacitatea șoferiței de a face față stresului provocat de faptul că este singură într-un mediu dominat de bărbați, departe de casă și de familie. Nu în ultimul rând, este nevoie de anumite capacități fizice și de competență pentru a putea să asigure marfa, să poată trage prelata, să poată ridica stâlpii de la vagon, să pună chingi etc.

Cu toate prejudecățile inerente, meseria de șofer devine din ce în ce mai accesibilă și femeilor. Multe firme din Europa angajează șoferițe, singurele condiții fiind nivelul de pregătire și atestatele necesare. De fapt, aceste firme au înțeles că pe șosea nu sunt nici bărbați, nici femei, sunt doar conducători auto cu drepturi, dar și cu obligații egale.

Închei citând o conducătoare auto profesionistă: „Pe camion am învățat că nu ne-am născut «experimentați»… Toți am pornit de jos, niciunul nu am știut să conducem camionul… toți am fost egali odată… toți am învățat și fiecare dintre noi mai are de învățat în fiecare zi câte ceva despre șoferie. Am învățat și m-am obișnuit cu ideea că viața noastră e în mâinile noastre și o singură mișcare greșita poate provoca o tragedie.”

Un pic de istorie

Deși pentru foarte mulți istoria „femeii la volan” este de dată recentă, totuși aceasta începe o dată cu istoria automobilului.

Bertha Benz, soția lui Karl Benz, s-a implicat în afacerile soțului, permițându-i acestuia să dezvolte prima mașină, iar în anul 1888 a fost prima persoană care a condus un automobil pe distanță lungă. O dată cu instituționalizarea șofatului, au apărut și permisele de conducere.

Ducesa Anne d’Uzès este prima persoană care, în anul 1898, a trecut cu bine testul de condus în Franța, iar Amalie Hoeppner a fost primul cetățean german care a făcut același lucru în anul 1909. De altfel, ducesa d’Uzès a luat și prima amendă de circulație pentru viteză – depășise viteza maximă de 12 km/h în pădurea Bois de Boulogne cu 1 km/h! În Romania, primele examene au fost organizate în decembrie 1907, permisul de conducere cu numărul 44 aparținând unei femei.

Psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

E-mail: cristian_sandu38@yahoo.com

Mobil: 0751 364 575

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.