Oprescu: Bucurestiul are nevoie de o infrastructura puternica

Edilul-sef al Capitalei a ajuns la jumatatea mandatului, iar prioritatile sale s-au focalizat pe infrastructura orasului. „Este ultracunoscut ca un oras fara o infrastructura reala nu poate functiona, nu se poate dezvolta. Si trebuie sa recunoastem ca, din pacate, una dintre marile probleme cu care s-a confruntat si se confrunta Bucurestiul este aceasta. Orasul are nevoie de o infrastructura puternica si moderna, iar actiunile noastre, in acesti doi ani de mandat, au presupus un volum enorm de munca, incepand de la analiza oportunitatilor, studii de fezabilitate, exproprieri, proceduri complicate de licitatii in conditiile respectarii stricte a legislatiei, inceperea lucrarilor de executie efectiva, coordonarea si derularea lucrarilor respective“, ne-a declarat primarul general Sorin Oprescu.

Actiunile de intretinere a sistemului rutier si a utilitatilor aferente – iluminat, gaze, apa, reteaua de fibra optica, sistemele de dirijare si de semnalizare rutiera – au fost orientate in asa fel incat municipalitatea „sa poata asigura cat se poate de mult fluiditatea traficului, fara a-i crea probleme prea mari, suplimentare, pentru ca si asa ridica mari probleme in Bucuresti“, sustine edilul.

La capitolul reparatii si reabilitare de strazi fara linii de tramvai, activitate ce apartine Administratiei Strazilor, operatiunile au constat in intretinerea, reabilitarea si administrarea retelei stradale, precum si in lucrari de exploatare si reparatii ale sistemului de dirijare si semnalizare rutiera. „As vrea sa remarc o particularitate, si anume ca, la fel ca in toate tarile civilizate, pe unele trasee s-au executat si piste speciale pentru biciclisti, incluzand si semaforizarea destinata acestora – pe 17 trasee -, dar am introdus si marcaje tactile pentru ghidarea si indrumarea persoanelor cu deficiente de vedere la traversarea trecerilor de pietoni“, ne-a precizat Oprescu.

Bulevarde largite la 3 benzi/sens

Potrivit edilului-sef, lucrari de reabilitare au fost realizate pe 55 de strazi in ultimii doi ani, iar anul acesta au inceput pe 7 artere importante. Astfel, doua dintre lucrarile ample sunt supralargirea la doua benzi pe sens si lucrari la reteaua de canalizare a apei pluviale in zona Nitu Vasile – Constantin Brancoveanu, finalizate 95%, si supralargirea la trei benzi pe sens si construirea de trotuare si parcari pe Bd. C-tin Brancoveanu, finalizate 98%. „Se apropie de finalizare si lucrarile pe Bd. T. Vladimirescu, artera ce a fost largita la trei benzi pe sens. S-au demarat lucrarile la strapungerea N. Grigorescu – Splai Dudescu. Aici este o lucrare complexa, care va avea trei benzi pe sens, trotuare, parcari, piste pentru biciclisti si poduri peste Dambovita si calea ferata industriala. Termenul de finalizare propus este sfarsitul anului 2011. De asemenea, in curand, vor incepe lucrarile pentru strapungerea 1 Mai (fosta Compozitorilor) pana in Drumul Sarii. Este o strada noua, care va face o spectaculoasa ameliorare a traficului de legatura intre Drumul Taberei si centrul orasului“, ne-a mai spus primarul general.

Alternativa pentru Bd. Iuliu Maniu

O lucrare care, potrivit lui Sorin Oprescu, va schimba in mod determinant circulatia in Bucuresti, este penetratia Splaiul Independentei – Ciurel – Autostrada A1, investitie ce se va desfasura pe parcursul mai multor ani. „Este o alternativa a bulevardului Iuliu Maniu din Militari. Zilele acestea incepe organizarea de santier, apoi lucrarile la prima faza, ce consta intr-un pod hobanat peste Sos. Virtutii si Dambovita“, ne-a precizat el.

Au demarat, totodata, lucrarile la supralargirea Pipera cu Pasajul denivelat peste Barbu Vacarescu si Calea Floreasca. Lucrarea va avea largire la trei benzi pe sens, cu trotuare, parcari, piste pentru biciclisti si refacerea intersectiilor. Lucrarile in zona Bd. Aviatorilor, P-ta Charles de Gaulle, Bd. Mircea Eliade si Bd. C-tin Prezan au inceput „dupa indelungi eforturi de a obtine acordul Ministerului Culturii“, intrucat zona este istorica, iar piatra cubica trebuie refolosita cu eficienta. Astfel, reabilitarea sistemului rutier se va face prin turnarea mixturii asfaltice pe calea de rulare, in locul pietrei cubice, bucatile de granit urmand a fi refolosite la amenajarea trotuarelor.

Reparatii locale si intretinere multianuala

O alta categorie de lucrari executate de municipalitate sunt cele de reparatii locale, in toate sectoarele Bucurestiului, pe 40 de strazi, dintre care nomina lizam: Sos. Straulesti, Str. Episcopiei, Bd. Dacia, Sos. Pantelimon, Bd. Chisinau si Basarabia, Bd. Mircea Voda, Str. Calea Calarasi, Sos. Berceni si Str. Emil Racovita, Str. Nitu Vasile si P-ta Sudului, Calea 13 Septembrie, Calea Rahovei, Sos. Alexandriei, Drumul Taberei, Bd. Iuliu Maniu, Splaiul Independentei, Bd. Timisoara, Sos. Virtutii si Bd. Constructorilor.

Lucrarile de intretinere multianuala au cuprins 98 de artere, grupate intr-un program organizat in 6 pachete de strazi, corespunzatoare sectoarelor Capitalei. „Tin sa mentionez ca, la fel ca in multe alte domenii, Primaria Municipiului Bucuresti actioneaza amplu si concret si in cel rutier, in toate sectoarele Bucurestiului, desi unii incearca sa acrediteze ideea ca numai primarii de sector efectueaza aceste lucruri“, ne-a mai spus Oprescu.

Linii de tramvai modernizate

In privinta reabilitarii strazilor cu linii de tramvai, primarul general ne-a precizat ca acestea sunt lucrari mult mai complexe, care fie au fost finalizate, fie sunt in curs de terminare sau intra in perioada imediat urmatoare in executie, avand depasite fazele preliminarii. Astfel, a fost finalizata Calea Mosilor, de la Sos. Mihai Bravu la Piata Unirii, impreuna cu terminalul de transport public Piata Sfantul Gheorghe/Piata Sfanta Vineri. Pe strada Viitorului, intre Sos. Stefan cel Mare si Bd. Dacia, alaturi de refacerea tramei stradale si a liniei de tramvai, au fost inlocuite retelele de canalizare, de apa, de gaz, de iluminat public, electrice, de telefonie si au fost amplasate statii de tramvai prevazute cu rampe de acces pentru persoanele cu dizabilitati locomotorii. Totodata, s-au montat semafoare noi, care au fost introduse in sistemul BTMS (sistemul de management al traficului in municipiul Bucuresti).

Modernizarea strazii Tunari, intre Sos. Stefan cel Mare si Piata Galati, este executata 80%, tronsonul Stefan cel Mare – Eminescu fiind finalizat, iar tronsonul Eminescu – Piata Galati, in curs de terminare. Si aici s-au inlocuit retelele edilitare si s-au ingropat toate cablurile in subteran, fiind printre primele lucrari de acest gen din Bucuresti.

Artera noua: strapungerea Buzesti-Berzei- Uranus

O lucrare de mare amploare, care va deschide in mod real fluidizarea circulatiei nord-sud, oferind o alternativa pentru actualul ax central al orasului este strapungerea Buzesti-Berzei-Uranus. „Lucrarile sunt intr-un stadiu inaintat pe portiunea Piata Victoriei-Polizu si avanseaza pe portiunea Piata Virgiliu, pe masura ce se vor rezolva exproprierile si demolarile caselor deja expropriate. Lucrarile se efectueaza pe tronsoane, pentru a nu bloca traficul din zona. Prima etapa presupune modernizarea liniei de tramvai si supralargirea strazii la doua benzi pe sens. Tronsonul I este cuprins intre Piata Victoriei si Calea Grivitei si va avea 800 de metri de cale dubla de tramvai, tronsonul II, intre Calea Grivitei si Piata Virgiliu, va avea 500 metri de cale dubla, iar tronsonul III, intre Calea Plevnei – Piata Virgiliu, 650 de metri de cale dubla. Pana la sfarsitul anului, vor fi finalizate tronsoanele I si III, iar tronsonul II apreciem ca va fi finalizat la sfarsitul anului 2011“, ne-a precizat primarul general.

Soseaua va avea doua be nzi pe sens, care vor permite circularea a 3.000 de masini pe ora. Va avea linii de tramvai, piste pentru biciclisti si trotuare cu spatii verzi.

Licitatii finalizate, lucrari „pe teava“

Procedura de achizitie pentru Bd. Aerogarii a fost finalizata, iar proiectul cuprinde modernizarea liniei de tramvai si a strazii, realizarea de parcari, piste de biciclisti, precum si prima parcare de tipul „park and ride“ in zona aeroportului Baneasa, la terminalul de tramvai. Urmeaza predarea de amplasament si startul inceperii lucrarilor de executie, cu finalizare intr-un an si jumatate. La fel si lucrarile de modernizare a bulevardului Liviu Rebreanu, ce cuprind linia de tramvai si strada, realizarea de parcari, piste de biciclisti, precum si o parcare de tipul „park and ride“ in zona terminalului Barajul Dunarii. „Suntem in procedura de atribuire a contractelor de executie pentru reabilitarea sistemului rutier si a liniilor de tramvai pe Sos. Iancului si pe Sos. Pantelimon. Dupa cum observati, reabilitarea sistemului rutier vizeaza mai multe puncte cheie ale orasului. Dar, ca orice administratie responsabila, trebuie sa vedem necesitatile orasului, astfel ca deja incepem pregatirea pentru viitoare lucrari: penetratia bulevardului Timisoara, supralargirea strazii Dimitrie Pompei, largirea strazii Fabrica de Glucoza, precum si modernizarea strazilor cu linii de tramvai – Lizeanu, Lacul Tei, Bd. Chisinau, Barbu Vacarescu, Av. Serbanescu, Vasile Milea, Bd. Expozitiei, Str. Avionului, Calea Grivitei“.

Pasajul Basarab, gata in 8 luni

„Pasajele, fie ele supraterane, fie subterane, sunt in mod evident un mijloc foarte eficient de a fluidiza traficul pe arterele mari, in intersectiile mari, unde se afla conflicte majore de circulatie. In mod cert, cea mai spectaculoasa lucrare urbana din Romania in acest domeniu este pasajul Basarab. La inceputul mandatului meu, aceasta lucrare – ca multe altele – era aproape blocata, exproprierile nefiind facute in totalitate. Lucrarile stagnau, consortiul castigator era la limita a cere penalizari pentru ca autoritatea locala nu isi indeplinea obligatiile contractuale. Bucurestenii vedeau cum inca o lucrare de mare amploare, pe care deja se cheltuisera multi bani, risca sa fie ingropata. Volumul de lucrari executate era intre 10 si 12% cand am preluat mandatul. Acum este peste 80% finalizat. Deja ma gandesc cu optimism la momentul inaugurarii, cand cetatenii orasului vor realiza cu adevarat beneficiile acestei mari lucrari. Cred intr-o finalizare a lucrarilor in circa opt luni“, ne-a spus Oprescu.

In ultimii doi ani, au fost reabilitate doua pasaje rutiere subterane vechi, Unirii si Victoriei. Potrivit edilului-sef, ambele au castigat in estetica, in calitatea si siguranta traficului rutier. Un pasaj de mare impact in circulatie, a carui reabilitare a inceput de ceva vreme, este Lujerului. „Aceasta lucrare era o necesitate imperativa, pentru ca pasajul se afla intr-o stare de deteriorare marcata, atat ca aspect exterior, cat si ca probleme de rezistenta, cu potential major de prabusire. In urmatoarele doua luni, se va finaliza. Totodata, am luat in considerare si necesitatea abordarii pasajelor pietonale, astfel ca am finalizat lucrarile Pasajului Universitatii – un pasaj de suflet al Bucurestiului. In prezent, acesta este deja amenajat, iar licitatiile pentru spatiile comerciale au fost incheiate, asa ca Pasajul Universitatii va incepe o noua viata“, ne-a mai spus Sorin Oprescu.

Autostrada suspendata, la licitatie

Sorin Oprescu nu a renuntat la proiectul autostrazii suspendate peste Bucuresti, dar a redenumit-o, intre timp, „Inel median de Autostrada“. Anuntul pentru documentatia tehnica a fost deja publicat, din luna iunie, pe site-ul oficial de licitatii publice. La solicitarea edilului-sef, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat dublarea, de la 15,7 la 33,3 milioane de lei (de la 3,6 la aproape 8 milioane de euro) a sumei alocate initial pentru documentatia tehnica. „De acesti bani urmeaza sa se comande un studiu de fezabilitate si PUZ-uri. Teoretic, la sfarsitul acestui an, se poate organiza licitatia pentru achizitia de lucrari de executie, ce ar putea incepe anul viitor. Autostrada suspendata va avea sapte tronsoane, iar anul viitor ar putea incepe lucrarile la doua dintre ele, cele care pleaca de la iesirea Pitesti-Bucuresti si ajung in Parcul Herastrau. Aceste lucrari se vor face in doi ani si jumatate“, ne-a declarat Gheorghe Patrascu, arhitectul-sef al Capitalei, precizand ca finantarea va fi asigurata din bugetul pe anul viitor al municipalitatii.

Autostrada suspendata va avea 12 km si o inaltime de 10 metri. Va porni din nordul Capitalei spre Est si se va desfasura, sub forma de inel, peste Sos. Petricani – calea Bucuresti-Constanta, apoi va cobori spre sud, pe deasupra strazilor Colentina, D-na Ghica, Fundeni-Pantelimon, Morarilor, ajungand pe Bd. 1 Decembrie. Va continua spre FAUR – poarta 4, punct din care va strabate o zona neconstruita, pentru a se intersecta cu Bd. Theodor Pallady, va ocoli serele Berceni si va iesi pe soseaua de centura din Sud-Estul Bucurestiului, asezandu-se din nou pe deasupra caii ferate din sudul orasului. Oprescu spune ca autostrada lui va incepe „de unde isi varsa autostrada Ploiesti-Bucuresti masinile si, de acolo, va trece peste DN1 si se va duce pana undeva in spatele Casei Presei, pana la Poligrafiei, unde se va uni cu Jiului. De aici, va incepe al doilea modul, care va trece peste Chitila Triaj si Giulesti, apoi se va opri la Lacul Morii, unde va face legatura cu autostrada A1.“

Tunel la Piata Presei

Un proiect pe care mi-l doresc sa il am finalizat la sfarsitul mandatului meu este pasajul subteran din Piata Presei Libere, cu o lungime de 550 de metri. Constructia va ameliora in mod substantial tot conflictul de circulatie din aceasta zona. Suntem in etape avansate de a termina lucrarile preliminarii – intocmire PUZ, studii de fezabilitate si proiectare – urmand ca investitia sa fie licitata in perioada imediat urmatoare“, ne-a precizat primarul general. In perspectiva, Oprescu are in vedere si alte asemenea constructii, cum este pasajul suprateran Mihai Bravu – Splaiul Unirii – cu modernizarea liniei de tramvai pe o lungime de 0,6 km, a celor 4 benzi de circulatie ale soselei Mihai Bravu, de 6 km, si refacerea strazilor laterale (0,7 km). Alte doua investitii de acest gen ar fi pasajul suprateran Bd. Sincai – Str. Nerva Traian, cu modernizarea caii duble de tramvai pe 1,3 kilometri, modernizarea carosabilului de pe cele 4 benzi (1,3 km) si refacerea acceselor (1,2 km), precum si modernizarea pasajului suprateran din zona Timpuri Noi.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.