PLANIFICAREA sistemului de management al siguranței în muncă

Succesul afacerii depinde în bună măsură și de planificarea sistemului de management al siguranței în muncă.

Scurtă istorie a transportului în România, 2007 – 2008

Informațiile vremii arătau că România era pe primele locuri din Europa cu peste 120.000 de vehicule licențiate. Existau flote cu peste 1.200 de camioane și câteva companii se mândreau cu un parc de peste 1.800 de camioane.

În același timp, foarte multe vehicule erau implicate zilnic în accidente rutiere, generând pierderi pentru companiile proprietare.

Statisticile societăților de asigurări înregistrau un număr impresionant de accidente cu daune majore sau daună totală.

Situația din companiile mari de transport ale acelor ani a demonstrat că sunt argumente suficiente pentru a îmbunătăți politicile de siguranță în muncă.

Pentru o companie cu 500 de camioane, 2% din vehiculele implicate în accidente cu daună totală înseamnă 10 camioane scoase definiv din „producție“, plus pierderile indirecte aferente.

La vremuri noi, Politici (de siguranță în muncă) noi

În prezent, analizele cost-beneficiu sunt net în favoarea investițiilor în prevenirea accidentelor.

Orice cheltuială neplanificată poate destabiliza bugetul companiei. Pentru companiile cu număr mic de vehicule, un accident cu daună totală și victime omenești poate conduce chiar la faliment.

Putem evita astfel de situații nedorite printr-o politică de prevenire bazată pe o planificare eficientă.

Multe dintre companiile mari au deja Politici de prevenire solide, duse la îndeplinire prin sisteme de management al siguranței în muncă foarte bine puse la punct. Eficiența acestora este măsurată prin numărul redus de accidente și incidente și prin buna reputație de care aceste companii se bucură.

Rolul politicii este de a asigura baza pentru funcționarea sistemului de management și de a face cunoscute atât pe plan intern cât și pe plan extern poziția și angajamentele asumate de conducere față de asigurarea siguranței și sănătății în muncă a lucrătorilor.

Politica de siguranță în muncă a companiei de transport și viziunea conducerii trebuie să fie clare, comunicate tuturor angajaților într-un mod în care aceștia să o poată înțelege și, în final, să și-o însușească. Politica sau viziunea trebuie urmate cu consecvență de managementul general și operațional pentru ca apoi convingerile acestora să fie împărtășite de angajați. Astfel, fiecare lucrător le va transpune în acțiunile proprii și va deveni conștient că este singurul răspunzător pentru siguranța sa.

Politica trebuie să corespundă naturii și tipurilor de riscuri de siguranță în muncă din organizație. Ea include angajamentul conducerii că va asigura conformarea cel puțin cu cerințele legale în domeniile de activitate ale companiei.

În declarația de politică, managementul se angajează să asigure resursele necesare pentru identificarea și evaluarea tuturor riscurilor asociate activității și pentru a fi luate măsurile de eliminare sau reducere a acestor riscuri.

Prin semnarea documentului de politică, managementul companiei se angajează să menţină condiţii sigure de lucru pentru prevenirea şi reducerea riscurilor de accidentare sau de afectare a sănătăţii angajaţilor, a contractorilor şi partenerilor cu care colaborează în toate activităţile şi procesele desfăşurate.

Un alt angajament în politica de prevenire trebuie să fie legat de asigurarea resurselor pentru ca vehiculele și echipamentele de service să fie sigure și omologate și să fie menținute în bună stare de funcționare printr-un program de mentenanță corespunzător, iar șoferii să fie instruiți periodic prin programe de conducere preventivă și ecologică.

Toate incidentele și accidentele trebuie investigate cu atenție, trebuie extrase învățămintele cheie din acestea și discutate cu angajații imediat pentru a preveni ca un eveniment similar să se producă.

Politica de siguranță în muncă trebuie să asigure și cadrul pentru stabilirea și evaluarea obiectivelor, iar managementul trebuie să se asigure în urma evaluărilor periodice că acestea rămân relevante şi adecvate pentru organizaţie.

Persoane decedate în accidente rutiere în România

Anul 2008

3.065 persoane decedate în 10.645 accidente rutiere grave

Anul 2013

1.856 persoane decedate în 8550 de accidente rutiere grave

2013 este anul cu cele mai puține persoane decedate în accidente rutiere din ultimii peste 20 de ani

Etape ale procesului de management al siguranței în muncă

Pentru realizarea unui sistem de management eficient al siguranţei în muncă este necesară parcurgerea mai multor etape înlănţuite într-un proces dinamic.

Aceste etape sunt:

– Planificarea

– Implementarea măsurilor de prevenire

– Monitorizarea şi Verificarea

– Îmbunătăţirea continuă.

Material realizat cu sprijinul Transport Health&Safety – Lafarge

florin.trusca@lafarge.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.