Povestea STILL (IV). Motoare cu combustie internă

„Economice și puternice: vehiculele cu motoare cu combustie internă de la STILL. De la cele compacte, la cele foarte puternice, stivuitoarele diesel și pe gaz oferă mașinăria potrivită pentru orice aplicație!” – Aceasta este introducerea realizată de SILL pe site-ul propriu a gamei sale de echipamente propulsate de motoare cu combustie internă.

Atributul „puternic” reprezintă, în mod tradițional, una dintre caracteristicile menționate de către utilizatori și fabricanți în discuțiile despre modelele cu motoare cu combustie internă. Aceasta pentru că stivuitoarele diesel sunt utilizate în principal în exterior, pentru deplasarea unor încărcături grele.

Deși majoritatea particulelor produse în urma arderii motorinei este, în prezent, colectată de către sistemele moderne de filtrare, operarea la interior a acestor vehicule este, de obicei, interzisă. Stivuitoarele pe GPL sunt folosite atunci când aplicația implică atât operarea la interior, cât și la exterior.

În plus, combustibilul reprezintă o mixtură de propan și butan. Ambele obișnuiau să fie „deșeuri” în industria petro-chimică și, în trecut, erau aruncate, fără să se obțină profit. Ambele versiuni de stivuitoare oferă avantajul de a putea fi operate fără oprire, în operațiuni pe mai multe schimburi.

Activitatea e întreruptă numai pentru realimentare. Astfel, putem spune că eficiența energetică și problema emisiilor sunt cei doi factori cruciali atunci când este vorba despre aceste vehicule.

Dezvoltarea tehnologiei la STILL

După ce sistemele de propulsie electrică au reprezentat gama „senior” de tehnologii de propulsie la STILL un timp îndelungat, primul membru al familiei „cu combustibil în vene” a fost introdus la începutul anilor ’50.

Cele două game lansate pe piață în 1952 au primit prescurtările de DEGS (Diesel Electric Forklift Trucks) și BEGS (Petrol Electric Forklift Trucks). Ambele aceste modele sunt „bunicii” seriei „Muli”, introdusă în 1960, care vor face faimoase la nivel mondial stivuitoarele STILL cu trei și patru roți.

Văzute din perspectiva actuală, sistemele de propulsie diesel-electric ale acestor stivuitoare cam consumau mult combustibil. Dar, în perioada reconstrucție de după război, acesta nu reprezenta un argument care să aibă o influență negativă asupra cifrei de vânzări a acestor modele. La momentul respectiv, era foarte răspândită ideea că petrolul și combustibilii fosili nu se vor epuiza niciodată, ceea ce domina viziunea publică asupra consumului de combustibil.

În 1964/1965, STILL și-a schimbat filosofia în ceea ce privește vehiculele cu combustie internă. Cu legendarul model R40, STILL introduce, pentru prima dată, pe piață, un stivuitor pur diesel. Modelele de succes, precum R43, caracterizează gama de astfel de vehicule de la STILL pentru următoarele două decade.

Valoare adăugată

Abia la începutul anilor ’80 a început STILL să se refocalizeze asupra competenței sale în domeniul propulsiei electrice și s-a reîntors la producția de vehicule diesel-electrice.

Progresul tehnologic care a avut loc între timp nu numai că a făcut stivuitoarele mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, dar și mai fiabile. Acest lucru a condus la o acceptare largă a acestor vehicule din partea clienților. De asemenea, condițiile economice în schimbare de la nivel mondial a cauzat o schimbare a paradigmei.

În anii de boom economic din timpul decadei 8, aceste stivuitoare, deși disponibile la un preț mai ridicat, erau excelente din punctul de vedere al eficienței și manevrabilității. Și erau disponibile pe o piață în care clienții erau gata să plătească pentru acest „plus” de confort și performanță, la care astăzi ne referim sub titulatura de „valoare adăugată”.

Pentru o perioadă de peste douăzeci de ani, aceste vehicule au fost îmbunătățite în mod continuu. Iar succesul asociat al seriilor cuprinse între R70 15 și R70 80 a arătat faptul că STILL a ales strategia de produs corectă pentru aceste piețe, într-un mediu economic pozitiv și mai puțin sensibil la preț.

O dată cu căderea „cortinei de fier” și cu deschiderea piețelor estice, STILL a trebuit să intre pe o piață care nu se focaliza, inițial, pe „valoare adăugată”, ci pe funcțiunea pură de transport a vehiculelor. În aceste circumstanțe, stivuitoarele diesel-electrice ale STILL au trebuit să se confrunte cu niște piețe focalizate în special pe echipamente japoneze, cu tehnologie de convertor de cuplu.

Astfel de vehicule sunt ieftin de produs, deoarece sunt realizate din mai puține componente, iar succesul acestora nu este surprinzător. Piețele din economiile în creștere cer produse fiabile și rezistente, pa prețuri atractive. Numai dacă dezvoltarea economică din aceste țări conduce la procese mult mai sofisticate, cererea pentru stivuitoare mai complexe va crește. Iar acest lucru se întâmplă în prezent!

Oportunitatea piețelor în creștere

De asemenea, acesta este un fenomen care se poate observa, astăzi, în țări care abia au demarat motoarele, dar care vor deveni națiuni foarte dezvoltate din punct de vedere industrial în câțiva ani, ca, de exemplu, Brazilia, India sau China.

Pentru a clădi o bază sănătoasă pentru dezvoltările viitoare și pentru fidelizarea clienților, este important ca un producător să vină cu oferte atractive acum, la începutul dezvoltării economice.

Aceasta este poarta de intrare pentru ca STILL să devină un partener pe termen lung pentru toate aspectele activității logistice. Parte a acestei strategii a fost introducerea unui convertor de cuplu pe modelul RC40, care a fost introdus în gama de produse la jumătatea anului 2010. Acest tip de stivuitor cu sistem de convertor al cuplului domină, încă, piața globală, cu o cotă de 80%.

Protecția mediului

Cererea de sisteme de propulsie ecologice în țările dezvoltate din punct de vedere industrial crește, proporțional cu introducerea limitelor în ceea ce privește emisiile de CO2, de către prevederile legale. Încă din anii ’70, STILL a îndeplinit condițiile tehnologice esențiale pentru producția de sisteme de propulsie cu emisii scăzute, cum ar fi sisteme hibride, în serie.

Deja în 1983, STILL a prezentat un stivuitor cu contragreutate, cu tehnologie hibridă. În acest tip de echipament, cel puțin două convertizoare de energie și două sisteme de stocare a energiei au fost utilizate pentru propulsia vehiculului. Un vehicul hibrid va recupera energia eliberată în timpul frânării și o va folosi din nou la accelerare.

Acest ciclu energetic va ajuta vehiculul, care este deja foarte eficient, încă 15% de energie. Un consum redus de energie înseamnă, de asemenea, scădere emisiilor de CO2. În acest context, modelul RX70 Hybrid, prezentat în 2011, este rezultatul unei strategii de dezvoltare care se focalizează pe sisteme de propulsie eficiente din punct de vedere al consumului energetic.

În prezent, RX70 Hybrid este în mod special utilizat de către clienți care acordă o importanță ecologiei, cum ar fi HHLA, din portul de containere Hamburg, compania de reciclare ALBA sau logisticianul Kuehne + Nagel.

Iar acesta poate reprezenta debutul unui nou capitol de succes în povestea STILL.

(Va urma)

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.