PRE-IAA – Ne ridicam, ne scuturam, mergem mai departe

Dupa ce, anul trecut, una dintre consecintele crizei economice a fost anularea binecunoscutei expozitii de vehicule comerciale RAI Amsterdam, care se desfasoara o data la doi ani, toata lumea din domeniul transporturilor astepta cu sufletul la gura vesti despre IAA Hanovra, targ desfasurat in anii cu sot si, se pare, considerat mai important decat cel din capitala Olandei. Semnalele nu au intarziat sa apara, in contextul unui alt eveniment deja traditional pentru lumea transporturilor, si anume conferinta pre-IAA, pe care Asociatia Germana a Industriei Automobilelor, VDA, o organizeaza in cursul verii de dinaintea expozitiei.

Aceste semnale se dovedesc a fi pozitive, desi toata lumea este de acord ca pietele europene nu vor mai atinge prea curand volumele de dinainte de criza. Dar insasi organizarea unei conferinte pre-IAA demonstreaza, fara urma de indoiala, faptul ca domeniul transporturilor se afla in plina redresare. Cu ocazia conferintei organizate de VDA la Frankfurt, la inceputul lunii iulie, am putut afla cateva detalii interesante, in avanpremiera, despre cea de-a 63-a editie a IAA Hanovra, care se va desfasura in perioada 23-30 septembrie 2010. Astfel, la data de 1 iulie, erau inscrisi 1.619 expozanti, in scadere fata de cei 1.809 din 2008, dar in crestere fata de cifra de 1.306 expozanti inregistrati in 2006. Si suprafata totala ocupata este in usoara scadere, cu 220.000 mp (275.000 in 2008 si 230.000 in 2006), din care 190.000 la interior si 30.000 suprafata exterioara. Una dintre vestile imbucuratoare este faptul ca, la aceasta editie a IAA, vor participa 6 expozanti din Romania, comparativ cu 3 in 2008 si numai unul in 2006. Nu este o surpriza faptul ca Germania detine cel mai mare numar de expozanti, 726 (896 in 2008), urmata de Turcia (107), Italia (105), Suedia (100), Olanda (84) si China (73).

Premiile International Bus, Truck si Van of the Year vor fi decernate pe data de 21 septembrie, la incheierea primei zile a presei.

Vehiculele comerciale sunt viitorul

Conferinta pre-IAA in sine reprezinta, de fiecare data, un barometru foarte atent al domeniului, iar evenimentul din acest an nu a reprezentat o exceptie. Seria prezentarilor si discutiilor a fost deschisa de catre Matthias Wissmann, presedintele VDA, care a subliniat faptul ca „vehiculele comerciale (raman) eficiente, flexibile si de viitor“, adjudecandu-si 72% din transporturile europene. De asemenea, Wissmann a precizat faptul ca domeniul s-a confruntat, in 2009, cu cea mai puternica criza din ultimii 60 de ani, in care vanzarile de vehicule comerciale s-au situat in medie la jumatate fata de nivelurile anului anterior, cele mai „negre“ cazuri marcand chiar scaderi de 80%. Modul in care constructorii de vehicule comerciale s-au repliat pentru a face fata acestei situatii se reflecta in special la nivelul numarului de angajati.

In industria germana a automobilelor, scaderea numarului de joburi permanente a fost, in medie, doar de 5%, ceea ce demonstreaza clar eficienta masurilor adoptate de catre fabricanti. Presedintele VDA a tinut sa sublinieze faptul ca, in ciuda tendintei de imbunatatire a situatiei, criza inca nu s-a incheiat cu adevarat si va mai trece ceva timp pana cand volumele vanzarilor se vor apropia de nivelurile de dinainte de criza. „In 2010, volumele de productie in Europa de Vest, America de Nord si Japonia, de exemplu, vor fi inca 30-40% sub cele din 2008. Dar cifrele, in prezent, arata ca piata de vehicule comerciale a inceput recuperarea“, a spus Matthias Wissmann, adaugand faptul ca si cererea de transport va urma un trend ascendent.

Pentru anul acesta, se preconizeaza o crestere a economiei globale cu 4%, dar expansiunea nu va fi egala peste tot in lume. Volumele de transport rutier avanseaza la randul lor, in Germania preconizandu-se o crestere cu 6 % pentru anul acesta, presedintele VDA estimand ca anul viitor s-ar putea atinge nivelul din 2008.

Piata isi revine progresiv

Piata chineza de vehicule comerciale este in crestere, cea din SUA se va majora cu 11% anul acesta, iar Brazilia deja si-a trecut in cont o expansiune cu 50%. In Europa de Vest, nu se va observa un boom ca in alte parti, dar piata se stabilizeaza.

De exemplu, in Germania, piata vehiculelor comerciale a crescut cu 4% de la inceputul anului, iar exporturile cu 57%. Wissmann subliniaza ca industria anticipeaza o cifra de inmatriculari noi de aproximativ 64.000 unitati (plus 5% fata de 2009) in domeniul camioanelor si 180.000 unitati la vanuri (plus 3%). In domeniul productiei, de la inceputul anului si pana in iulie, 158.400 unitati au parasit liniile de fabricatie in Germania (plus 41%), cu o crestere de 52% in segmentul sub 6 t si 24% in domeniul vehiculelor grele. In uzinele germanilor de peste hotare, cresterea a inregistrat o medie de 50%, cu 71% in SUA si 118% in Brazilia. In domeniul trailerelor si caroseriilor, producatorii germani au fost loviti de criza mai mult decat cei din domeniul vehiculelor cu motor, vanzarile din domeniu situandu-se la nivelul anului 1995, marcand o scadere cu 80%. Totusi, pentru anul acesta, se estimeaza vanzari de 40.000 unitati trailere multi-ax si semiremorci (plus 12%).

Ecologia – in centrul preocuparilor

Desi greu lovit de recesiune, sectorul transporturilor nu se preocupa mai putin de protectia mediului. In cadrul pre-IAA, Michael Betz, managing director PE International, a adus in atentia celor prezenti o interesanta comparatie intre transportul rutier, cel pe calea ferata si cel pe caile navigabile interioare. In termeni generali, in privinta emisiilor de gaze care genereaza efect de sera, calea ferata si domeniul naval prezinta avantaje nete atunci cand este vorba despre materiale grele in vrac, dar situatia este diferita in ceea ce priveste transportul unor piese grele in containere (de exemplu, subansamble pentru masini), caz in care modul rutier si cel feroviar sunt la egalitate. Daca este vorba despre trenuri peste 20 de vagoane si fara curse in gol, calea ferata sta mai bine, dar sub 20 de vagoane intaietatea este adjudecata de modul rutier. Iar balanta poate fi inclinata, pe viitor, si mai mult in favoarea domeniului rutier, o data cu folosirea la scara mai larga a biocombustibililor, introducerea EURO 6 si a transporturilor de tip EuroCombi (20,20 m).

Despre „Strategiile eficiente din punct de vedere energetic, pentru un transport rutier ecologic“ a discutat si Andreas Renschler, membru in consiliul de conducere Daimler AG, care a adus in atentia celor prezenti situatia transporturilor… peste 20 de ani. Astfel, in opinia sa, China este una dintre pietele cu cel mai mare potential, avand in vedere faptul ca, in prezent, fiecare al doilea vehicul comercial mediu si greu vandut la nivel mondial se duce catre un cumparator chinez. Chiar daca aceasta tara nu va avea constant o dezvoltare la fel de accelerata ca in prezent, domeniul transporturilor din China va ramane unul cu o dezvoltare foarte importanta. La fel si in cazul Indiei, Indoneziei si Vietnamului. Iar producatorii de vehicule comerciale din aceste regiuni vor trebui sa dispuna de o tehnologie comparabila cu cea europeana, in timp ce europenii au nevoie, in aceasta parte a lumii, de retele eficiente de vanzari si de cunoasterea pietelor locale, pe care numai o companie „nativa“ le poate detine. In acest context, Daimler, in calitate de jucator global cu experienta pe cele mai diferite piete, de la SUA, la Rusia, India si chiar China, subliniaza importanta unor strategii care sa implice o expansiune atenta a constructorilor de vehicule comerciale pe termen cel putin mediu.

2030 – dieselul pierde suprematia

In domeniul tehnologic, Renschler subliniaza faptul ca, in 2030, vor fi inca folosite motoarele cu combustie, dar probabil ca dieselul nu va mai detine suprematia in domeniul camioanelor. Standardele privind emisiile vor deveni din ce in ce mai severe, iar consumul de combustibil va trebui sa scada. Aceste lucruri se pot atinge prin optimizarea motorizarilor, aerodinamicitatea vehiculelor si introducerea vehiculelor EuroCombi. Oficialul Daimler subliniaza ca probabil constructorii de vehicule comerciale vor fi capabili sa reduca consumul de combustibil al camioanelor grele la 25 l/100 km, cu 30% mai putin fata de cel curent, dar cam asta e limita tehnologiilor conventionale.

Un alt element care trebuie avut in vedere este urbanizarea, in urmatorii 20 de ani numarul de persoane care vor trai la oras crescand de la 3 miliarde la peste 5 miliarde.

Andreas Renschler subliniaza faptul ca, la ora actuala, biomasa (BTL) are cel mai mare potential in randul combustibililor sintetici, deoarece diminueaza dependenta fata de combustibilii fosili, nu are interferente cu productia alimentara si este neutru din punct de vedere CO2 in procesul de combustie. De asemenea, in opinia sa, vehiculele hibride vor detine, peste 20 de ani, suprematia, in special in distributia de alimente. Iar celulele de combustibil au inceput deja sa isi demonstreze eficienta in domeniul transportului de pasageri. Nu in ultimul rand, constructorii de vehicule comerciale vor trebui sa faca fata unor cerinte diferite din partea transportatorilor. Oficialul Daimler estimeaza ca, in 2030, sectorul expeditiilor va fi dominat de flote mari de vehicule (peste 50 unitati), majoritatea dintre ele semiremorci, iar, in domeniul serviciilor (care a demonstrat deja ca face fata cel mai bine unei crize), cea mai mare crestere va fi inregistrata la nivelul aplicatiilor telematice.

Concluzia fireasca pe care Andreas Renschler a dorit sa o sublinieze este faptul ca, desi va trebui sa faca fata unor provocari poate chiar mai mari decat o criza economica internationala, camionul, un mod de transport inca foarte tanar, de numai 100 de ani, are tot viitorul in fata. Iar cele mai bune zile ale transportului rutier nu au venit inca. (Va urma.)

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.