Premiul European pentru Excelenta in Logistica 2011. Semiremorca 2 in 1


European Logistics Association (ELA) a acordat in 2011 premiul pentru solutii inovatoare in logistica firmei Badertscher Badi Transport AG pentru o inventie revolutionara: o semiremorca ce poate transporta si lichid si paleti.

Proiectul denumit „Reproiectare pentru dubla utilizare a autovehiculului“ a fost caracterizat de membrii juriului ca prezentand un „nivel ridicat de inovare“, o „solutie foarte originala“, care permite „reducerea semnificativa a costurilor, fapt demonstrat“, sau – intr-un singur cuvant – „genial“. Concret, este vorba despre un vehicul care poate asigura, cu modificari minime, transport de marfa combinat, lichid si paleti, ceea ce duce la o imbunatatire a raportului cost-eficacitate, emisii mai mici de CO2 si descongestionarea autostrazilor.

Transporta si lapte vrac, dar si paleti

Cu aceasta inovatie, inventatorul si omul de afaceri Urs Badertscher a castigat Premiul European pentru Excelenta in Logistica 2011 acordat de ELA, organizatia umbrela a asociatiilor europene logistice nationale. Noutatea consta in faptul ca utilizand doar cateva ajustari, in mai putin de 3 minute, unei semiremorci i se poate schimba utilitatea de la transportul de lichide, la transportul de paleti. Un astfel de vehicul s-ar integra perfect in lantul logistic, in conditiile in care volumul de investitii s-ar reduce semnificativ. In plus, raportul cost-eficacitate poate fi imbunatatit in mod substantial, cu pana la 40%, in comparatie cu transportul traditional, conform castigatorilor premiului ELA. Majorarea permanenta a preturilor la combustibili si a taxelor, coroborata cu necesitatea de a reduce masiv emisiile de CO2 fac din aceasta inventie o solutie pe termen lung pentru transportatori, mai ales ca, datorita ei, se reduce numarul kilometrilor parcursi fara incarcatura. Dupa mai multi ani de operatiuni de testare incheiate cu succes la compania de transport Badertscher, specialistii in logistica si transporturi din Europa sunt de parere ca acest nou sistem poate fi implementat si la nivelul altor companii de profil. Potrivit ELA, in Europa, potentialul acestei inventii este imens, pentru ca, in fiecare an, cantitati mari, de peste 130 de milioane de tone de lapte, pe an, sunt transportate in sistem vrac pe distante lungi. ELA precizeaza ca Premiul European pentru aceasta semiremorca cu dubla utilizare confirma faptul ca poti face mult cu putin. Practic, semiremorca reprezinta un „doi in unu“ – o investitie extrem de eficienta, reducand costurile si poluarea la aproape jumatate. De mentionat ca un raport ideal cost-eficienta poate fi realizat la un numar de 150.000 – 180.000 km pe an.

Important succes economic

Ca urmare a unei astfel de investitii, perioadele de rambursare sunt imbunatatite, riscurile legate de investitii sunt mai mici si vor rezulta si cresteri de lichiditati. Semiremorca cu dubla utilizare face parte din inovatiile logistice care se vor vedea in viitor pe autostrazile europene. Un astfel de vehicul poate inlocui o cisterna dar si o semiremorca pentru paleti, investitiile fiind reduse substantial fara ca acest lucru sa se vada in calitatea serviciului de transport. Facand o comparatie cu o semiremorca normala, pierderea capacitatii de incarcare de aproximativ 2,5 t reprezinta un factor minor.

Provocarea

Urs Badertscher detine de peste 20 de ani o companie de transport lapte. „Cand te lovesti zi de zi de greutati, este nevoie sa vii cu astfel de idei pentru a face fata“, a afirmat el. „in Elvetia, se transporta multe produse lactate si lapte catre centre de prelucrare din Europa de Est si de Vest, dar problema era la intoarcere cand camioanele nu puteau sa vina decat goale inapoi, pentru ca foarte rar se gasea marfa lichida de transportat, asa ca era necesara o solutie pentru a putea incarca paleti la intoarcere.“ Solutia a fost gasita de catre Urs Badertscher prin montarea unui rezervor in forma dreptunghiulara intr-un recipient din plastic solid si apoi dezvoltarea unui sistem de ridicare a acestuia care sa fie usor de utilizat, sa aiba pierderi de spatiu mici si totul sa se desfasoare in siguranta, indiferent de conditiile meteo.

Exemplu de calcul de eficienta, conform Badertscher Badi Transport AG:

• Investitia in doua vehicule – aproximativ 500.000 euro

• Investitia in semiremorca cu dubla utilizare – aproximativ 310.000 euro

• Avantajul este de 190.000 euro, adica aproximativ 38% din investitia clasica.

Performantele semiremorcii

– Poate transporta 20 – 23 de tone de lapte pe zi, pe o distanta de 250 km

– Poate transporta 33 de paleti cu produse lactate pe o distanta de 350 km in fiecare zi

– Poate opera peste 300 de zile pe an

Fisa tehnica

Greutatea totala: 40 t

Capacitate de incarcare (inclusiv echipament): 22 t

Volum rezervor lapte: 24.000 l

Zona de marfa: 13.360 x 2.470 mm (33 paleti)

Inaltimea zonei de marfa: 2.700 mm

Inaltime cu cisterna ancorata: 1.800 mm

Dispozitiv de racire: Maxima 1.300 Micros

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.