Primarul Robert Negoiţă: „Vom organiza în comun serviciul de transport persoane în Sectorul 3, Pantelimon, Popeşti-Leordeni, Glina şi Cernica“

2

Primarul Robert Negoiţă vrea să dezvolte zona de sud a Bucureştilor printr-un parteneriat cu cele patru localităţi limitrofe Sectorului 3 – oraşele Pantelimon, Popeşti-Leordeni şi comunele Glina şi Cernica. În acest scop, a înfiinţat de curând Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Bucureşti 2020“ (ADI „Bucureşti 2020“), ce prevede, printre altele, unificarea transportului public de persoane din zona amintită.

Ziua Cargo: Care este scopul ADI „Bucureşti 2020“?

Robert Negoiţă: Potrivit Hotărârii nr. 22/31.01.2013 aprobată de Consiliul Local al Sectorului 3, ADI „Bucureşti 2020“ se va ocupa de înfiinţarea, organizarea, reglementarea, finanţarea, exploatarea, monitorizarea şi gestionarea în comun a serviciului de transport public local între Sectorul 3 şi Popeşti – Leordeni, Pantelimon, Glina şi Cernica. De asemenea, asociaţia va realiza în comun proiecte de investiţii publice de interes zonal sau regional, destinate înfiinţării, modernizării şi/sau dezvoltării, după caz, a sistemelor de utilităţi publice aferente transportului public, pe baza strategiei de dezvoltare a acestuia. Pe lângă transportul public local, asociaţia se va ocupa şi de alte servicii publice, cu excepţia serviciului de alimentare cu apă şi canalizare. La capitolul transport public de persoane, după ce primăriile înscrise în asociaţie vor hotărî trecerea la un sistem tarifar unic, ADI „Bucureşti 2020“ va stabili, ajusta şi modifica tariful unic necesar operării, dezvoltării, modernizării şi/sau baza-suport a contractării de credite nerambursabile ori parţial rambursabile. Tariful nu va depăşi însă limitele de suportabilitate ale populaţiei şi va ţine cont de principiul solidarităţii. Asociaţia va mai asigura creşterea progresivă a nivelului de acoperire a transportului public local, va coordona proiectarea şi execuţia lucrărilor tehnico-edilitare aferente transportului public local şi va aplica în permanenţă principiul „poluatorul plăteşte“.

Ce beneficii va aduce Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Bucureşti 2020“ bucureştenilor şi locuitorilor celor 4 localităţi limitrofe? În domeniul transportului public de persoane, Asociaţia reprezintă o alternativă viabilă la Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB), care este înfiinţată din 2011, dar nu funcţionează, practic, nici după 2 ani?

Beneficiile sunt multiple, atât pentru bucureştenii din Sectorul 3, cât şi pentru locuitorii celor patru localităţi limitrofe. În primul rând, această asociaţie poate deveni un precursor al zonei metropolitane Bucureşti. Ar atrage investiţii importante, ceea ce ar duce la creşterea numărului de locuri de muncă; aici ar putea fi demarate proiecte majore, cum ar fi cele de infrastructură, contribuind la creşterea nivelului de trai şi al confortului tuturor locuitorilor din zonă. Un alt beneficiu ar fi înfiinţarea unei infrastructuri locale funcţionale, care să fie capabilă să asigure transportul unui flux în creştere de persoane dinspre localităţile din Judeţul Ilfov către Bucureşti şi înapoi.

Aţi stabilit împreună cu primarii celor 4 localităţi un calendar al implementării HCL nr. 22/2013? Care vor fi paşii pe care îi veţi urma în anul 2013?

Da, a fost stabilit un calendar. Primii paşi au fost deja făcuţi. Consiliile locale implicate în proiect au votat statutul Asociaţiei de dezvoltare intercomunitară „Bucureşti 2020“, au stabilit strategia generală de acţiune a asociaţiei.

Cine va asigura serviciul de transport public de persoane între Sectorul 3 şi cele 4 localităţi? (va fi înfiinţată o societate de transport a primăriei împreună cu administraţiile locale ale localităţilor respective, veţi achiziţiona mijloace de transport în comun, va fi organizată licitaţie pentru desemnarea unor operatori de transport sau RATB va pune la dispoziţia Asociaţiei mijloace de transport pentru asigurarea acestui serviciu?)

Este încă devreme să aducem în discuţie aceste aspecte. Ele vor fi comunicate la momentul oportun.

Ce se va întâmpla cu parteneriatul dintre RATB şi Primăria Popeşti-Leordeni privind liniile de transport preorăşenesc 402 şi 414, care funcţionează şi anul acesta?

La această întrebare vă pot răspunde reprezentanţii celor două instituţii pe care le menţionaţi.

Când veţi hotărî trecerea la sistemul tarifar unic de transport? Este necesar ca fiecare consiliu local să aprobe acest lucru, astfel că veţi adopta simultan hotărârile respective? Ce cuantum v-aţi gândit să aibă o călătorie (plus abonament sau alte facilităţi)? Pe de altă parte, elevii şi pensionarii vor beneficia în continuare de reducerile acordate la preţul călătoriei? Vor fi subvenţii şi pentru alte categorii de persoane?

Aceste chestiuni nu au fost stabilite încă. Ele vor fi dezbătute în cadrul asociaţiei. Vă asigur, însă, că preţul biletului de călătorie nu va fi o povară pentru călători.

Care este cotizaţia anuală către Asociaţie pentru fiecare dintre cele 5 consilii locale şi cum vor fi folosiţi banii?

Cotizaţia anuală care va fi plătită de Consiliul Local al Sectorului 3, în calitatea sa de reprezentant al Municipiului Bucureşti, către Asociaţia de dezvoltare intercomunitară „Bucureşti 2020“ este de 1 leu pentru fiecare persoană domiciliată în Sectorul 3. Această cotizaţie trebuie plătită în fiecare an până la data de 30 martie.  

Intenţionaţi să accesaţi fonduri europene nerambursabile pentru Asociaţie sau veţi depune proiecte separate, pe domenii: transport, modernizarea infrastructurii rutiere etc? Care este procedura?

Da, avem această intenţie. Ţin să menţionez faptul că asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, având ca obiect de activitate gestionarea serviciilor de utilităţi publice, deţin un rol deosebit de important în procesul de accesare a fondurilor europene puse la dispoziţia României de către Uniunea Europeană. Astfel, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au posibilitatea de a beneficia de asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene sau de împrumuturi de la organisme financiare internaţionale pentru realizarea unor programe de investiţii publice de interes zonal sau local. Este evident faptul că accesarea unor astfel de fonduri le este mult mai facilă asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară decât unităţilor administrativ-teritoriale private în mod singular, deoarece primele au posibilitatea de a desfăşura programe de investiţii publice pe un teritoriu mai extins, ceea ce poate justifica un interes mai mare din partea Uniunii Europene.

Până când veţi obţine fonduri europene, veţi aloca din bugetul Primăriei Sectorului 3 bani pentru modernizarea drumurilor pe care va fi efectuat transportul public din Bucureşti până la destinaţie în localităţile respective?

Nu, aceste drumuri sunt în administrarea Primăriei Generale sau a autorităţilor din Judeţul Ilfov. Noi nu putem aloca bani pentru ceva ce nu administrăm.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

2 COMENTARII

  1. Initiativa care apartine lui Robert Negoita aceasta este una buna. Si chiar are, la nivelul imaginii, si rambursarea fondurilor europene.
    Totusi, au existat si exista suspiciuni care planeaza, ca ar exista un interes personal, in aceste proiecte. De fapt, pierdem ceva si castigam altceva. Important este costul de oportunitate, pentru ca, permanent, facem alegeri.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.