Primul motor EURO VI

Mercedes-Benz OM 471 este primul motor disponibil pe piata ce indeplineste normele EURO VI. Pentru a obtine rezultatele dorite, constructorul german a combinat mai multe tehnologii – EGR, SCR si filtru de particule.

Noua generatie de motoare, Mercedes-Benz OM 47x, a fost lansata sub denumirea de „Blue Efficiency Power“ si ofera, printre altele, un nou sistem de injectie – X-PULSE si o puternica frana de motor, in trei trepte. Motoarele au fost proiectate de la zero, fara a fi luate in considerare propulsoare deja existente.

Intre 421 CP si 510 CP

Primul membru al noii generatii de motoare este OM 471, cu sase cilindri in linie si o cilindree de 12,8 l. Astfel, Mercedes-Benz lanseaza pe piata primul motor EURO VI cu doi ani inainte ca aceste standarde sa intre in vigoa re, iar costurile pentru dezvoltarea lui s-au ridicat la 1,4 miliarde euro. Standardele EURO VI presupun o reducere considerabila a emisiilor atat in ceea ce priveste NOx (70% reducere fata de EURO V), cat si particulele. Dezvoltand puteri intre 421 CP si 510 CP si cuplu maxim intre 2.100 Nm si 2.500 Nm, OM 471 va putea raspunde diverselor cerinte venite de pe piata. La baza proiectarii noii generatii de motoare se afla o noua platforma utilizata de Daimler Trucks pentru motoarele de camion. Acestea au fost utilizate cu succes din 2007 pentru camioanele Freightliner (brandul Nord American al Grupului), motoarele fiind produse la Detroit Diesel. De asemenea, de anul trecut, propulsoarele sunt utilizate si de Fuso in Japonia. Noile motoare vor fi produse la fabrica din Mannheim, unde, de asemenea, sunt realizate componente pentru propulsoarele Detroit Diesel si motoare complete pentru Fuso. De precizat este faptul ca noua generatie de motoare difera cu peste 200 de componente fata de propulsoarele produse in America de Nord sau pentru Japonia. OM 471 este disponibil in mai multe variante de putere si cuplu: 421 CP si 2.100 Nm, 449 CP si 2.200 Nm, 476 CP si 2.300 Nm, 510 CP si 2.500 Nm. Puterea maxima este atinsa la 1.800 rpm, iar cuplul maxim la 1.100 rpm. interesant este faptul ca un cuplu ridicat este obtinut inca de la turatii de 1.000 rpm si chiar sub 1.000 rpm, lucru care are efecte pozitive asupra consumului de carburant. Cele patru variante de putere sunt completate de trei versiuni ce au primit denumirea de „Top Torque“. La aceste motoare, este asigurata o suplimentare a cuplului cu 200 Nm in treapta de viteze cea mai mare a unei transmisii automate. Una dintre prioritatile noii generatii de motoare a fost obtinerea unei arderi curate si eficiente a carburantului. Iar acest deziderat a fost atins prin utilizarea unui sistem common-rail flexibil, complet electronic. Practic, printre inovatiile aduse de OM 471 se numara noul sistem de injectie X-PULS E, ce reprezinta un sistem common-rail imbunatatit. Astfel, s-a obtinut un control precis asupra presiunii si timpului de injectie, precum si a cantitatii de carburant injectate si a ratei de injectie. Pompa de inalta presiune produce o presiune maxima de aproximativ 900 bar, iar aceasta presiune este crescuta in fiecare injector in parte pana la 2.100 bar. Cresterea presiunii variaza in functie de utilizarea motorului si se ajusteaza permanent. Unitatea de control a motorului face posibil ca timpul, cantitatea, rata, numarul si presiunea injectiilor sa fie controlate pentru fiecare injector in parte. Astfel s-a obtinut un motor silentios si cu o functionare lina, avand un consum redus de carburant si emisii minime. O alta noutate adusa de OM 471 este frana de motor in trei etape, ce dezvolta o putere maxima de 400 kW la 2.300 rpm. In perioada urmatoare, OM 471 va fi disponibil si in varianta EURO V.

Costuri scazute

Costul total de detinere (TCO) este unul dintre indicatorii la care Mercedes-Benz isi propune permanent sa obtina rezultate cat mai bune prin vehiculele sale. Astfel, prin noua generatie de motoare s-a avut in vedere in primul rand obtinerea unui consum de carburant cat mai redus, iar constructorul german a anuntat ca trecerea la EURO VI s-a putut realiza mentinandu-se acelasi consum de carburant ca si in cazul motoarelor EURO V. In acelasi timp, s-au avut in vedere si costurile de mentenanta, iar intervalele de service pot ajunge in cazul OM 471 la 150.000 km, in functie de tipul vehiculului si conditiile de utilizare. Astfel, in cazul multor flote de transport international, se va ajunge la un singur schimb de ulei pe an.

Teste intensive

Noul motor a fost testat in cele mai dificile conditii, in mai multe regiuni ale lumii. Pana in prezent, testele de anduranta depasesc 60 de milioane de km parcursi in poligon si in situatii reale de lucru. Reprezentantii Mercedes-Benz au afirmat faptul ca nici un alt motor nu a mai fost testat atat de intens. Teste au avut loc in Germania si, in acelasi timp, un proces paralel a avut loc la Detroit Diesel, in Statele Unite. Astfel, procesul de testare a fost intensificat si, totodata, scurtat. Testele in activitati reale au acoperit toate conditiile de clima, precum si conditiile de drum extreme, printre acestea numarandu-se iarna artica si desertul. Din punct de vedere climatic, noul motor (instalat pe vehicule) a infruntat toate conditiile posibile, de la Cercul Polar la Africa de Sud. Testele in situatii reale au inclus utilizarea noului motor de catre clienti, in activitati de zi cu zi, modelul utilizat pentru aceste teste fiind Mercedes-Benz Actros.

Mannheim – productie sincronizata

Pentru productia noilor motoare a fost optimizat fiecare detaliu al procesului de fabricare, iar cele trei zone principale de productie (turnatorie, prelucrare, asamblare) lucreaza perfect impreuna. In acest scop, au fost realizate investitii de cateva sute de milioane de euro in fabrica de la Mannheim. Aici a fost adoptat sistemul de productie sincronizata, iar cele trei zone de productie lucreaza ca un sistem integrat intr-un flux continuu de productie, ajungandu-se la un necesar de doar 50% din nivelul stocurilor mentinute inainte de implementarea sistemului. Calitatea reprezinta preocuparea principala si ea este atinsa printr-un personal bine pregatit, un sistem sofisticat de lucru, cele mai bune utilaje posibile precum si o serie de metode de verificare a calitatii. Primele motoare ale noii generatii Mercedes-Benz OM 47 x au fost realizate in vara anului trecut. A doua etapa, care a inceput la sfarsitul lui 2010, implica pregatirea meticuloasa a intregului personal. Productia de serie care abia a inceput reprezinta o etapa preliminara inainte de accelerarea productiei ce va avea loc in al treilea trimestru al acestui an. Atunci cand toate motoarele noii game vor fi introduse, productia in Mannheim va ajunge la o capacitate de peste 100.000 de unitati pe an din noua generatie.

Scaderea emisiilor poluante, pentru a indeplini normele EURO VI, este rezultatul combinarii tehnologiei SCR, cu recircularea gazelor arse (EGR) si filtru de particule.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Mannheim, Germania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.