Programul National de Dezvoltare a infrastructurii a pornit – Incepe modernizarea a 10.000 de km de drumuri judetene

Guvernul a aprobat documentatia tehnico-economica pentru primul pachet de investitii din cadrul Programului National de Dezvoltare a infrastructurii, ce cuprinde modernizarea a 10.000 de km de drumuri judetene si de interes local.

Anuntul a fost facut de Elena Udrea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turis mului, care a precizat ca primele lucrari incep pe 300 de km din judetele Suceava si Botosani, a caror valoare atinge 100 de milioane de euro.

„Am reusit sa pornim efectiv Programul National de Dezvoltare a infrastructurii, cel mai important, mai amplu si mai cuprinzator program de investitii derulat de Guvern in ultimii 20 de ani. Progra mul va permite accelerarea investitiilor si transformarea conditiilor de trai din Romania. Am reusit sa-l miscam dupa cateva luni de discutii cu banci, fonduri de investitii si firme de constructii, iar in conceperea lui s-a plecat de la nevoia acuta de infrastructura e dilitara resimtita in numeroase zone ale tarii si de la faptul ca fondurile europene alocate Romaniei pe perioada 2007-2013 s-au dovedit insuficiente fata de numarul mare de proiecte pregatite pentru acest gen de lucrari. Avansam cu aprobarea indicatorilor tehnicoeconomici pentru toate judetele, iar apoi vom incepe licitatiile“, a explicat Elena Udrea. Ministrul Dezvoltarii Regionale a precizat ca investitiile vor fi grupate in pachete de cate doua judete. „Pachetele judetene se combina cate doua, astfel incat ceea ce licitam sa fie un pachet combinat, iar la nivel national sa avem 20 de astfel de pachete. Acum avem primul pachet de la judetele Suceava si Botosani, judetele care au reusit sa trimita cel mai repede documentatiile. Sunt si cel mai bine intocmite, in asa fel incat ele au parcurs toate procedurile necesare. Astfel, au fost evaluate in Consiliul tehnico-economic al ministerului si in Consiliul interministerial pentru proiecte de investitii ce depasesc 20 de milioane de lei – intrucat evaluarea acestor drumuri depaseste aceasta suma. Vom avea, asadar, la prima licitatie 300 km de drumuri pentru judetele Botosani si Suceava, in valoare de 100 milioane de euro, aproximativ“, a anuntat Elena Udrea. Ministrul a mai spus ca, pana la 28 martie, toate judetele au trecut prin procedurile prealabile, pentru ca ulterior sa fie organizate licitatiile. „Asteptam ca, in perioada urmatoare toate pachetele combinate de drumuri sa fie trecute prin Hotarare de Guvern, acolo unde este cazul, si apoi sa porneasca licitatiile, pe masura ce ele isi finalizeaza procedurile“, a precizat Elena Udrea. Ea a mai spus ca au fost finalizate negocierile de cateva luni dintre Guvern si bancile si companiile din domeniul constructiilor, in vederea finantarii programului.

„Am avut luni de zile negocieri, discutii cu bancile, cu companiile reprezentative de constructii, tocmai pentru a reusi sa ajungem la o intelegere pentru modul cum se va derula si cum se va implementa acest program, in special in ceea ce priveste finantarea lui. Discutiile s-au terminat acum cateva saptamani si stim exact cum se va finanta. Companiile sunt multumite de modalitatea in care Guvernul si Ministerul Finantelor, in special, au hotarat sa asigure finantarea programului. Primul pachet care va iesi in licitatie va arata exact cat de atractiv este acest program; si pentru constructori, si pentru banci – nu numai cat de important este pentru Guvern si pentru autoritatile publice locale“, a precizat ministrul Dezvoltarii.

Constructorul liciteaza cu ce finantator doreste

In privinta bancilor implicate, Elena Udrea a spus ca fiecare constructor vine cu ce banca sau cu ce fond de finantare doreste. „Orice fond de investitii, orice banca, oricine doreste sa finanteze un astfel de pachet de investitii poate participa impreuna cu un construct or la licitatie. Vom vedea cine sunt cei care vor veni. Discutiile se refereau fie la garantii, fie la terme nul in care Guvernul face platile pe investitiile realizate. Conform Ordonantei nr. 105, aprobata prin lege, programul se deruleaza pana in 2015, iar termenul de restituire de plata a costurilor lui este 2020. Sigur ca, in orice moment, daca economia o permite si bugetul permite, acest termen se va reduce. In orice moment, se poate face o reevaluare a programului si o reducere a acestui termen“, a mai spus ea. Desi programul incepe anul acesta, platile catre constructori vor fi facute abia din 2013. Constructorii vor contracta lucrarile si le vor incepe din fonduri proprii sau din imprumuturi bancare ga rantate de stat. incepand din 2013, autoritatea contractanta va incepe sa achite contravaloarea acestor lu crari pe masura ce sunt finali zate. Finantarea proiectelor se asigura din sume alocate anual cu aceasta destinatie, din fonduri externe rambursabile si neram bur sa bile, de la bugetul de stat, de la bugetele ministerelor de resort, pre cum si din alte surse legal constituite. Pentru sub-programele gestionate de MDRT, ministerul va centra liza propunerile de investitii primite de la autoritatile publice locale. Reprezentantii autoritatilor publice locale vor intocmi si transmite documentatiile care stau la baza solicitarilor de realizare a investitiilor, fiind, de asemenea, obligati sa obtina acordurile si avizele necesare pentru aprobarea finantarii si derularea lucrarilor. Indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de investitii, pe baza  carora se realizeaza documentatia de achizitie publica, vor fi aprobati in Consiliul tehnico-economic al MDRT sau Consiliul interministerial de avizare lucrari publice de interes national si locuinte. In perioada de executie, lucrarile sunt finantate de prestatorii, executantii si furnizorii carora le sunt atribuite calupuri de lucrari in urma licitatiilor publice. Plata lucrarilor realizate si receptionate se face pe baza de factura emisa conform situatiilor de lucrari, intocmita de executant, verificate si aprobate conform legii. Programul se deruleaza pana in 2015, iar termenul de restituire de plata a costurilor lui este 2020. „Dintre sub-programele mentionate anterior, cel mai avansat este cel referitor la modernizarea a 10.000 km drumuri judetene si de interes local. Anul acesta, vom avea primele drumuri judetene si locale reabilitate si modernizate in baza unui program guvernamental gandit pentru a sustine investitiile in infrastructura, chiar daca bugetul de stat este mai sarac ca in anii ante riori. Asadar, cu dialog si creativitate, pot fi gasite solutii pentru ori ce problema“, a conchis Elena Udrea.

Sub-programe

Programul este compus din mai multe sub-programe gestionate de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (primele 4) si Ministerul Mediului si

Padurilor (urmatoarele doua):

– 10.000 km drumuri judetene si de interes local.

– Modernizarea satului romanesc.

– Sistem de canalizare si epurare a apelor uzate.

– Alimentare cu apa a localitatilor.

– Programe multianuale de mediu si gospodarire a apelor.

– Infrastructura in domeniul gospodaririi apelor, lucrari hidrotehnice de aparare impotriva inundatiilor, marirea gradului de siguranta a barajelor si reabilitarea si protectia zonei costiere.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.