RABEN LOGISTICS ROMANIA SUB 5% – rotație de personal în depozit

Atunci când am vizitat depozitul Raben Group de lângă București, nu am putut să nu observ atmosfera de familie, pe care am identificat-o rar într-o facilitate logistică. „Suntem o echipă tânără, iar atmosfera este relaxată, chiar dacă avem mult de lucru”, mi-a explicat Valentin Storoj, director executiv Raben Logistics Romania. De altfel, mediul în care se desfășoară activitatea este un atu important pentru retenția personalului. Iar cifrele nu arată deloc rău din acest punct de vedere.

Încercăm să angajăm persoane pentru care nu contează numai banii, chiar dacă așteptăm chiar și 6 luni pentru ocuparea unui post specializat, ne-a mărturisit Valentin Storoj, precizând că echipa Raben Logistics Romania a crescut, în ultimul an, de la 20 la 50 de angajați. „În depozite, înregistrăm o rotație sub 5%, iar, pentru a menține acest fenomen sub control, am implementat mai multe programe. Le oferim angajaților o atmosferă de lucru foarte plăcută și invităm potențialii angajați să petreacă, înainte de a lua o decizie, o zi alături de noi, pentru a cunoaște echipa. Niciunul dintre ei nu a plecat ulterior.”

Un sistem transparent de bonusare… concursuri…

Directorul executiv Raben Logistics Romania recunoaște, însă, că partea financiară este extrem de importantă, dar lucrurile sunt mult mai ușor de gestionat atâta timp cât totul este transparent încă de la început. În cadrul companiei, funcționează un sistem de bonusuri care încurajează munca.

„Nu stă nimeni permanent în spatele angajatului să vadă ce face, dar, la sfârșitul lunii, analizăm indicatorii și totul devine foarte clar, ținând cont de faptul că soft-urile pe care le utilizăm ne ajută să monitorizăm foarte bine activitatea fiecărui angajat. De asemenea, echipamentele, aflate în leasing operațional, sunt permanent monitorizate din punctul de vedere al eficienței”, a menționat Valentin Storoj, adăugând că, tocmai pentru fidelizarea angajaților, în cadrul grupului are loc, în fiecare an, „dansul stivuitoarelor” – un concurs privind manevrarea echipamentelor, cu probe practice foarte bine puse la punct. Campionii naționali se întâlnesc în cadrul finalei organizată la nivel internațional de țara câștigătoare la ediția anterioară.

… săptămâna sănătății…

Dar, pentru a crea acea atmosferă de echipă, în care lucrurile sunt făcute împreună, anual, se desfășoară săptămâna sănătății, în care se încearcă să se mănânce cât mai sănătos și au loc activități sportive afară sau în depozit. „În această perioadă, fiecare poate aduce mâncare gătită acasă. Facem concurs pentru a desemna cea mai gustoasă mâncare sănătoasă. Se fac poze, se acordă premii… În fiecare țară, activitățile sunt diferite. Unele filiale angajează antrenori personali, care fac exerciții cu angajații, în cadrul altora se închiriază echipamente… În România, am decis, după ce am consultat echipa, să închiriem mese de ping-pong.”

… program flexibil

În opinia lui Valentin Storoj, important în retenția angajaților este și programul flexibil de lucru.

Valentin Storoj, Managing Director Raben Logistics România

„În transporturi, există sezonalitate, iar, în perioadele în care nu înregistrăm vârfuri, putem adapta programul în funcție de nevoile angajaților. Pot să schimbe turele și, atâta timp cât își fac orele, nu este nicio problemă. Orele se pot, de asemenea, compensa – orele din sezon cu orele dintr-o perioadă cu activitate mai redusă. În cazul angajaților de la birouri, suntem mult mai flexibili. Se poate lucra de acasă, fiecare dispunând de un laptop care se poate lega la sistemul companiei. Putem fi flexibili, în condițiile în care rotația de personal este foarte redusă”, a arătat el.

Genius Lab…

În paralel cu o politică de personal specifică unei companii de familie, la nivel de grup se pune accent pe inovație, prin implementarea de tehnologii noi. Iar, în acest context, a fost înființat un departament destinat cercetării și dezvoltării – Genius Lab – care urmărește, implementează și dezvoltă cele mai noi tendințe din domeniu.

„Încercăm să implementăm proceduri care să simplifice munca și să elimine hârtia din flux, precum și să automatizăm procesele. De exemplu, folosim algoritmi avansați pentru ca, pe baza imaginilor, să putem măsura mărfurile”, a arătat directorul executiv Raben Logistics Romania, precizând că, între tendințele analizate la nivelul Genius Lab, se află dorința clienților de a afla în mod exact, la nivel de interval orar, momentul livrării mărfurilor. „Lucrăm la o soluție care să răspundă acestor cerințe”, a precizat Valentin Storoj.

… platforme online de comunicare

De altfel, pentru o comunicare mai bună cu clienții, la nivelul grupului funcționează „MyRaben” – o platformă online pe care clienții pot lansa comenzi și unde pot urmări parcursul mărfurilor.

„Încercăm să fim cât mai apropiați de clienți și să asigurăm condiții cât mai facile de comunicare, mai ales ținând cont de faptul că Raben Logistics Romania are, în prezent, 250 de clienți activi, în mare majoritate companii mici și mijlocii. Bineînțeles, vizăm, în viitor, și companii mari”, a mai spus reprezentantul Raben.

Aceeași politică a partenerilor, companii mici, este aplicată și în zona de transport, logisticianul colaborând, în principal, cu firme cu flote cuprinse între 1 și 3 vehicule, flota stabilă operată de logistician ridicându-se, la nivel național, la 70 de camioane.

„Sunt cărăuși cu care am lucrat de când am intrat în România. Nu facem experimente. Nu ne permitem să folosim cărăuși pe care nu îi cunoaștem. Contractăm curse spot doar în momente de vârf. Avem linii care, pe timpul nopții, unesc toate depozitele, iar, la nivel internațional, am investit în linii regulate cu principalii parteneri comerciali ai României (Italia, Germania, Ungaria și Polonia), dar prin intermediul rețelei Raben Group putem ajunge oriunde în Europa. În strategia noastră, România nu trebuie să fie ultima za din lanț, ci doar un pas către Bulgaria, Grecia, Turcia sau Republica Moldova. Nu vrem ca toate mărfurile să se oprească la nivel național. Avem linii zilnice cu Bulgaria, Grecia și Republica Moldova, iar către Turcia plecăm de 3 ori pe săptămână”, a explicat Valentin Storoj.

2 ani de creștere

Grupul Raben a intrat în România în 2016, când a decis să opereze în nume propriu, ca urmare a majorării volumelor, care erau deja deservite prin intermediul unui partener. În urma cu 2 ani, au fost deschise simultan depozite în București și Arad, pentru ca, în 2017, să fie inaugurate filiale în Cluj și Sibiu. „În prezent, acoperim foarte bine România, putând distribui marfă în 24 de ore, oriunde, la nivel național. Suntem la început de drum, iar viitorul sună bine, pentru că, la doi ani de la înființare, vom termina anul cu o cifră de afaceri de 6 milioane de euro, în condițiile în care, pentru 2019, previzionăm venituri în valoare de 10 milioane de euro”, a concluzionat directorul executiv Raben Logistics Romania.

Cu o experiență de 85 de ani pe piața de logistică, având la bază o structură de companie de familie, Raben Group oferă servicii personalizate nu numai pentru companiile mari, ci și pentru cele mijlocii și mici. Grupul are sucursale în 12 țări din Europa, 10.000 de angajați și o capacitate de depozitare de aproximativ 1.150.000 mp.

Viitorul…

Camioane autonome, drone care livrează partide mici, un hyperloop cu o viteză amețitoare, un depozit complet automatizat… Acestea sunt doar câteva dintre imaginile de astăzi ale logisticii de mâine, potrivit filmului „Raben – viitorul logisticii”, în care grupul prezintă viziunea sa asupra viitorului industriei de transport și logistică.

Conform Raben, fiecare element al Revoluției Industriale 4.0 (BigData, Internet of Things, automatizarea și robotizarea operațiunilor de depozitare) va juca, în curând, un rol semnificativ în dezvoltarea industriei de profil. În mare măsură, piața va fi influențată de tehnologiile despre care se discută, deja, privind autovehiculele, precum platooning.

„Expresia IoT (Internet of Things) merită o atenție deosebită. Introducerea senzorilor și schimbul de informații despre transportul mărfurilor sau mijloacele de transport, combinate cu informații de trafic, precum congestionările sau accidentele rutiere, și, mai presus de toate, posibilitatea unei analize rapide și a unei reacții la informațiile astfel obținute va revoluționa, în curând, analiza performanțelor lanțului de aprovizionare”, a afirmat Zbigniew Kępiński, manager Genius Lab.

„Nu suntem siguri cum va arăta mâine, dar știm că va arăta complet diferit”, a apreciat el. Mâine va aparține inteligenței artificiale omniprezente și soluțiilor care vor înlocui complet munca umană.

Toate mașinile și roboții vor putea lua decizii, să-și îndeplinească sarcinile și, mai presus de toate, vor putea să învețe și să-și optimizeze modul de funcționare. În fiecare aspect al logisticii, inteligența artificială va avea un rol în luarea deciziilor privind optimizarea, reducerea costurilor, ecologia și eficiența. În viitor, omul din lanțul de aprovizionare va fi, în principiu, numai inițiatorul procesului… dar rolul operatorului de logistică nu va dispărea.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.