RATB circulă doar cu jumătate din parcul auto

DCIM101MEDIA
DCIM101MEDIA

Din cauza gradului avansat de uzură a parcului auto, Regia Autonomă de Transport București (RATB) menține în circulație numai jumătate din tramvaie și troleibuze și 69% din autobuze, pentru a nu pune în pericol pasagerii.

Concret, RATB utilizează în prezent un parc circulant efectiv de 690 de autobuze din cele 1.000 disponibile. „Din acest total, parcul imobilizat ajunge la 214 autobuze, cu defecte tehnice sau tamponări (urmări ale accidentelor de circulaţie) aflate în diverse stadii de reparaţie. Restul autobuzelor sunt în perioada de reparaţii curente, în urma reviziilor tehnice”, explică reprezentanții regiei.

Totodată, din parcul auto existent, 500 de autobuze sunt încadrate în norma de poluare Euro 3 şi au grad de uzură de 10 ani (400 marca Mercedes), respectiv 9 ani (100 Mercedes), cu o medie de utilizare de 450.644 km. Alte 500 de autobuze au norma de poluare Euro 4, cu grade de uzură de 9 ani (20 autobuze), 8 ani (330) şi 7 ani (150) şi cu o medie de utilizare de 371.151 km. Costurile de întreţinere pentru aceste autobuze au crescut foarte mult, având în vedere că ele au ieşit din perioada de garanţie.

La tramvaie, parcul circulant efectiv este de 256 din totalul de 475 de vehicule (54%), în timp ce numărul celor nefuncţionale este de 219. Din numărul total de tramvaie, 297 au gradul de uzură de peste 100%, 82 – între 75-100%, 54 – între 50-75%, 32 între 25-50% şi numai 10 tramvaie sunt aproape noi, (cu un grad de uzură între 0 şi 25%). Şi tramvaiele au un program periodic de verificări, revizii şi controale, la 1.250 km, 3.000/5.000 km, 12.000/20.000km şi 60.000 km, ocazie cu care sunt scoase din trasee.

Parcul circulant efectiv al troleibuzelor este de 172 din totalul de 297 (aproximativ 59%), iar numărul vehiculelor nefuncţionale este de 125. Din total, 265 de troleibuze au un grad de uzură de peste 100%, adică peste 89% dintre vehicule, celelalte 32 de troleibuze având un grad de uzură între 75-100%.

DCIM101MEDIA
DCIM101MEDIA

„Situaţia actuală a parcului de vehicule se datorează ultimilor trei ani de criză economico-financiară, care au afectat bugetul RATB şi au îngreunat menţinerea în exploatare a vehiculelor. Conducerea Regiei face eforturi ca în acest an să readucă parcul circulant la un nivel normal, conform cererii, în funcţie de alocările financiare municipale. Pentru piesele de schimb sunt deja demarate proceduri în vederea asigurării necesarului posibil cu alocările financiare actuale. Pentru conducerea executivă, siguranţa circulaţiei reprezintă principalul obiectiv, astfel că în prezent toate mijloacele de transport în comun din trasee corespund din acest punct de vedere”, mai arată reprezentanții RATB.

Subvenții de 550 milioane lei de la Primărie

Pe de altă parte, Primăria Municipiului București acordă în fiecare an RATB subvenții de circa 550 de milioane de lei, însă conducerea Regiei susține că banii se duc numai pe acoperirea diferenței de preț la bilete. Costul unei călătorii a rămas neschimbat de 8 ani, la 1,3 lei. La conducerea RATB – aflată sub autoritatea Consiliului General al Municipiului București (CGMB) au fost numiți 6 directori în ultimii 5 ani, și toți au cerut majorarea prețului biletelor, însă fostul primar general Sorin Oprescu nu a fost de acord.

Transformarea Regiei în societate comercială, care i-ar permite să acceseze fonduri europene de 130 de milioane de euro, a eșuat până acum, deși proiectul este întors pe toate părțile de autorități de mai bine de 8 ani.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.