Renault Trucks: Pionieri pe drumul eficienței

Renault Trucks își reafirmă eforturile în direcția dezvoltării unor vehicule mai eficiente și mai ecologice, fiind recunoscut ca pionier în acest domeniu, prin intermediul vehiculelor sale – laborator, la care lucrează, deja, de mai multe decade.

Un consum de combustibil mai redus și o protecție a mediului ridicată, aceste deziderate sunt comune tuturor constructorilor de vehicule comerciale, care își transpun cercetările în realitate cu fiecare model nou lansat. Însă Renault Trucks se distinge printr-o serie de proiecte speciale, care merg cât de departe se poate pe această cale. Iată cele mai recente laboratoare create de către constructorul francez.

Optifuel Lab 2

Optifuel Lab 2 este urmașul primului vehicul laborator creat de către Renault Trucks. După o perioadă îndelungată de testare, care a însumat echivalentul a peste 20.000 km, rezultatele obținute de Optifuel Lab 2 au dovedit o scădere a consumului de combustibil de 22%, comparativ cu un vehicul de serie Renault Trucks T. Aceasta înseamnă că la fiecare 100 km, vehiculul consumă cu 7,2 l de combustibil mai puțin, obținând, de asemenea, o reducere de 194 g a emisiilor de CO2 pentru fiecare kilometru rulat. Optifuel Lab 2 a fost echipat cu nu mai puțin de 20 de tehnologii de ultimă oră, de natură să facă față provocărilor legate de managementul energiei, aerodinamică, rezistența la rulare și asistența șoferului.

Proiectul a fost dezvoltat cu sprijinul Agenției pentru Controlul Mediului și al Energiei (ADEME) și în colaborare cu opt parteneri: Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, CETHIL-INSA și Școala Centrală Lyon.

Consum redus în mediul urban

Urban Lab 2, proiectat pe baza unui vehicul Renault Trucks D WIDE Euro 6, de 19 t, are în vedere sectorul de distribuție urbană și regională. Camionul dispune de o tehnologie dezvoltată împreună cu șase parteneri, și anume Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA Lyon (LamCoS) and IFSTTAR (LICIT). Urban Lab 2 este rezultatul proiectului EDIT (Efficient Distribution Truck), finanțat de către Fondul Inter-Ministerial Unic, la care participă Regiunea Auvergne Rhône-Alpes, autoritățile metropolitane din Lyon, consiliul departamental Ain și FEDER.

Combinând tehnologii inovatoare în domeniul aerodinamicii, hibridizării motorului, al anvelopelor și al infrastructurii de comunicații, au fost obținute economii de combustibil de 13%. Scopul este de a oferi inovații accesibile până în anul 2020, concentrându-se pe patru zone cheie: aerodinamica, lanțul cinematic, conectivitatea și anvelopele.

Pentru a reduce coeficientul de frecare al Urban Lab 2 – și, deci, și consumul de combustibil – inginerii au lucrat asupra fluxului de aer de-a lungul vehiculului. Lamberet și Renault Trucks au adaptat cabina, șasiul și caroseria frigorifică, în funcție de recomandările specialiștilor în aerodinamică, îndeplinind, în același timp, cerințele legale și operaționale care vizează transportul sub temperatură controlată.

Pentru a reduce consumul de combustibil, Urban Lab 2 se dovedește a fi inovativ și în ceea ce privește designul motorului, cu un sistem care combină tehnologia Stop&Start cu cea a micro-hibrizilor, dezvoltat în colaborare cu Valeo.

Urban Lab 2 dispune de tehnologie pentru a sprijini șoferii în timpul conducerii, prin conectarea vehiculului cu infrastructura. Lucrând împreună cu compania BeNomad, inginerii au dezvoltat un software special de navigație capabil să ofere o astfel de conectivitate.

Nu în ultimul rând, deja partener în cadrul proiectelor Optifuel Lab 1 și 2, Michelin lucrează din nou împreună cu Renault Trucks, pentru a dezvolta anvelope pentru economia de energie, special proiectate pentru vehiculele de distribuție.

Pentru aceasta, Michelin a mobilizat o gamă largă de tehnologii, în special cea denumită Infini-Coil, pentru a garanta anduranța anvelopelor și siguranța. În primul rând, profilul auto-generant asigură o tracțiune durabilă de-a lungul vieții anvelopei și, în al doilea rând, silica utilizată ca agent de ranforsare în cadrul profilului îmbunătățește compromisul între longevitate și rezistență la rulare.

Șoimul transporturilor grele

Proiectul FALCON a fost demarat pentru dezvoltarea unei combinații complete pentru transport greu de marfă, cu scopul de a demonstra un potențial ambițios de reducere a consumului de combustibil și, deci, a emisiilor de CO2, prin intermediul unui design inovativ.

În linie cu proiectele Optifuel Lab 1 și Optifuel Lab 2 și, mai recent, Urban Lab 2, care a implicat vehicule de distribuție, Renault Trucks a abordat, acum, dezvoltarea unei noi combinații experimentale, proiectate să consume cu 13% mai puțin combustibil decât un ansamblu standard, tractat de către un Renault Trucks T.

Proiectul FALCON („Flexible & Aerodinamic Truck for Low CONsumption” – Camion Flexibil și Aerodinamic pentru Consum Redus) este condus de către Renault Trucks, în cadrul unui consorțiu de parteneri, care include nume precum Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, BeNomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, Școala Centrală din Lyon (LMFA) și IFSTTAR (LTE, LESCOT). Proiectul primește sprijin financiar din partea Statului, prin intermediul fondurilor regionale FUI.

Dezvoltările tehnice țintesc către atingerea unui ROI (return of investment – amortizare a investiției) în maximum doi ani, în condiții normale de operare, cu perspectiva de începere a producției pe termen mediu. Dezvoltările se concentrează pe optimizarea aerodinamicii camionului și combinației de trailere, pe utilizarea unor anvelope cu rezistență redusă la rulare, pe funcțiuni de asistență la conducere și de management al combustibilului predictive, de natură să scadă consumul energetic, alături de un nou lanț cinematic, utilizând o nouă generație de sistem de recuperare a căldurii, de tip Rankine, precum și de formule optimizate de lubrifiere. Cu excepția sistemului Rankine, această tehnologie va fi integrată într-un vehicul demo și testată în condiții reale de operare, la sfârșitul anului 2018.

Proiectul FALCON, care se va încheia în 2020, oferă producătorului Renault Trucks un nou laborator pe roți, nu numai pentru evaluarea tehnologiilor care au ca scop o reducere și mai mare a consumului camioanelor cu remorcă, dar și pentru pregătirea pentru reglementările viitoare, din cadrul UE, în privința emisiilor de CO2 ale vehiculelor grele, precum și a volumelor, dimensiunilor și anvelopelor.

Know-how-ul dezvoltat și testat în cadrul acestor programe îi va ajuta pe specialiștii de la Renault Trucks să adapteze cele mai bune tehnologii pentru vehiculele de serie. În acest context, este demn de menționat faptul că, lansat în 2013, modelul Renault Trucks T a încorporat jumătate dintre tehnologiile utilizate pe primul vehicul Optifuel Lab, introdus cu patru ani mai devreme.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.