Renault Trucks T 460 Optifuel: Calități dezvăluite în timp

Este a treia oară când avem ocazia să testăm noua gamă Renault Trucks destinată transportului pe distanțe lungi, de data aceasta chiar pe drumurile din țara noastră – o experiență plăcută, care ne-a confirmat o parte dintre opiniile formulate încă de la apariția seriei și, totodată, a întărit încrederea în acest camion.

Renault Trucks T este un autovehicul complet nou, dar, în același timp, tradiția și experiența îndelungată a constructorului și-au pus amprenta în mod pozitiv. Autovehiculul aduce surprize în cea mai mare parte dintre componentele sale și oferă un grad ridicat de funcționalitate. Seria T se dezvăluie în timp utilizatorilor, îi solicită șoferului o perioadă de acomodare, pentru ca, încet-încet, să se facă mai util, mai ergonomic, mai economic și, nu în ultimul rând, mai plăcut.

Este ca un telefon nou, foarte „smart“, pe care îl pui în funcțiune din prima zi, dar și după o săptămână mai descoperi funcții noi, care îi cresc utilitatea.

Cabina este unul dintre punctele forte ale Seriei T. Camionul testat a venit cu varianta Sleeper Cab, cu două paturi și o înălțime de doar 20 cm pentru tunelul motorului. Înălțimea interioară depășește 1,90 m, oferind astfel posibilitatea de a sta drept în picioare pentru cei mai mulți dintre șoferi.

Faptul că inginerii Renault Trucks au gândit o cabină mai îngustă în partea frontală, însă mai lată în partea din spate, asigură o lățime confortabilă (2,5 m) exact acolo unde este nevoie, în zona paturilor. Foarte importante sunt acele mici amănunte care cresc utilitatea în exploatare.

Amintim frigiderul ușor accesibil, care se deblochează la deschidere și închidere cu ajutorul unui buton mascat în mâner, patul superior, a cărui ultimă secțiune se poate rabata independent, astfel încât, la nevoie, asigură un spațiu imens de stocare și sigur în timpul condusului, lămpile pentru citit, a căror poziție poate fi ajustată cu ușurință (o amintire plăcută de la Magnum) și, bineînțeles, numărul mare al spațiilor de depozitare plasate convenabil în interiorul cabinei.

Și pentru că designul a fost unul dintre aspectele pe care producătorul a pus un accent puternic încă de la lansare, aș spune că griul metalizat al modelului cu care am realizat acest drive-test oferă noii serii Renault Trucks un aspect într-adevăr spectaculos.

Siguranță și satisfacție

Fără îndoială, cele mai importante noutăți sunt legate de calitățile dinamice ale camionului. La capitolul siguranță, Renault Trucks T se laudă cu toate sistemele de ultimă generație ce pot echipa un camion – clasicele ABS, ASR, asistență la frânare și sistem pentru controlul traiectoriei și antirăsturnare (Electronic Stability Control – ESC), precum și mai recentele sistem de avertizare la părăsirea benzii (Lane Departure Warning System – LDWS), pilot automat cu control adaptiv al vitezei (Adaptive cruise control – ACC) și avertizare pentru coliziuni frontale (FCW).

Însă, din punct de vedere al siguranței active, principalul atu îl constituie comportamentul în sine al autovehiculului. Stabilitatea bună și direcția constantă chiar și pe zonele cu șleauri specifice autostrăzii A1 sunt primele lucruri pe care le-am apreciat în cadrul sesiunii de drive-test. Reacția promptă și precisă la comenzi cresc încrederea conducătorului auto și contribuie semnificativ la calitatea șofatului.

Inedit este faptul că Renault Trucks T combină siguranța cu satisfacția. Iar aceasta din urmă a fost urmărită cu atenție la realizarea noii serii. Postul de conducere oferă un grad ridicat de adaptare, atât în ceea ce privește scaunul, cât și volanul, reglabil pe trei direcții. Reglarea precisă a poziției de condus exprimă filosofia noului autovehicul prin care confortul și siguranța sunt aduse la un numitor comun.

Numărul mare al comenzilor înghesuite pe, sub și în jurul volanului creează o anumită confuzie la început, însă pentru un șofer de cursă lungă acestea asigură o diminuare spre zero a timpilor în care una dintre mâini părăsește volanul. Posibilitatea de a preselecta două viteze pentru tempomat, comenzi pentru telefon (conectarea prin bluetooth este posibilă), computerul de bord, comenzi pentru cutia de viteze, retarder… spațiul din zona volanului este utilizat intens.

Și chiar dacă, aparent, comenzile sunt înghesuite, nu există riscul confuziilor în utilizare, fiecare buton sau manetă fiind individualizate ca aspect și mod de acționare. Bineînțeles, este nevoie de timp pentru a te obișnui, dar, odată atins acest stadiu, postul de conducere oferă un grad ridicat de utilitate și nu numai atât.

Această configurare, la care adăugăm și bordul cu un display central mare, ce poate oferi un volum important de informații, oferă posibilitatea șoferului de a se „juca“ în timpul condusului, în condiții de siguranță. Din nou, utilizatorii precedentelor modele Premium și Magnum vor aprecia continuitatea unei tradiții, rafinarea acesteia, fără a fi însă luați prin surprindere.

Tot ca un plus de confort și siguranță amintim și frâna de staționare acționată electronic și care se activează automat după oprirea motorului.

Singura comandă care pare a „suferi“ puțin din cauza poziționării este maneta retarder-ului. Plasată în partea din dreapta sus, acționarea acesteia poate fi ușor incomodă, de exemplu în coborările abrupte și în curbă, cum pot fi întâlnite în număr destul de mare pe ruta Pitești – Craiova (parte din traseul pe care l-am ales pentru sesiunea de drive-test). Parcă aud șoferii cu experiență șoptindu-mi că treapta pentru frâna de încetinire ar trebui selectată din timp… Dar asta este! Promit să încerc în continuare să îmi îmbunătățesc stilul de conducere.

Consum de 25,6 l/100 km pe autostradă

Ruta aleasă pentru sesiunea de drive-test a fost sediul Renault Trucks (km 23 Autostrada A1) – Pitești – Slatina – Craiova și retur. Adică, fix 420 de km, dintre care 174,52 km pe autostradă.

Semiremorca a fost încărcată, aproape de capacitatea maximă, ansamblul având o masă totală de aproximativ 39 tone.

Consumul mediu de motorină înregistrat pe porțiunea de autostradă a fost unul remarcabil, de 25,6 l/100 km. Sunt de avut în vedere și condițiile drumului. Pe de o parte, viteza medie a fost ușor sub 80 km/h. Este greu să păstrezi o viteză cât de cât constantă dacă încerci să mergi cu viteza maximă, de 90 km/h, pe A1.

Amintim faptul că pe această porțiune de autostradă (București – Pitești) este interzisă depășirea pentru camioane și, chiar dacă puțini sunt cei care respectă 100% această reglementare (ușor ciudată după părerea mea), este preferabil să setezi viteza între 80 și 85 km/h pentru a minimiza cât mai mult fluctuațiile de viteză, atât de păguboase din punct de vedere al consumului de motorină.

Totodată, trebuie consemnată și diferența de altitudine dintre București și Pitești, acesta din urmă fiind mai sus cu peste 150 m. Această urcare, respectiv coborâre (la întoarcere), cu un grad de înclinare mic, dar continuu, și-a pus amprenta din plin asupra consumului. Astfel, pentru București – Pitești am înregistrat un consum mediu de motorină de 34 l/100 km, în timp ce, la întoarcere (Pitești – București), consumul mediu a fost de doar 17,1 l/100 km.

În ceea ce privește consumul de AdBlue, pe segmentul de autostradă a fost de 1,83 l/100 km.

Drumul național care unește Pitești de Craiova este bun, însă cu numeroase dealuri și curbe periculoase și, bineînțeles, să nu uităm de numeroasele sate și orășele. Astfel, viteza medie scade foarte mult și, totodată, crește consumul.

Pe acest segment de drum național, care însumează aproximativ 245 de km (dus-întors), consumul mediu de motorină a fost de 38,6 l/100 km. Iar cel de AdBlue a fost de 2,77 l/100 km.

Sunt convins că se poate mult mai bine, însă, așa cum spuneam, Renault Trucks T își dezvăluie calitățile în timp, fiind nevoie de experiență și, bineînțeles, de cursuri de driver training pentru a atinge performanțele maxime. Acestea sunt, de fapt, lucruri valabile pentru toate mărcile de camion.

Pentru întreaga sesiune de drive-test (420 km), consumul mediu de motorină a fost de 33,2 l/100 km, iar pentru AdBlue 2,38 l/100 km. Viteza medie a fost de aproximativ 60 km/h.

Înainte de a încheia, trebuie să subliniez încă o dată senzația de siguranță, de bun control pe care Seria T o oferă șoferului, pe toate tipurile de drum. Și acesta este unul dintre principalele puncte forte ale noii game Renault Trucks.

Autostradă (A1)

Distanță parcursă: 174,52 km

Consum mediu motorină: 25,6 km/100 km

Consum mediu AdBlue: 1,83 l/100 km

Drum național (Pitești-Craiova)

Distanță parcursă: 245,48 km

Consum mediu motorină: 38,6 l/100 km

Consum mediu AdBlue: 2,77 l/100 km

Total

Distanță parcursă: 420 km

Consum mediu motorină: 33,2 l/100 km

Consum mediu AdBlue: 2,38 l/100 km

Fișă tehnică

Renault Trucks T 460 Optifuel EURO 6

Tip cabină: Sleeper Cab

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 5.990/2.534/3.894 mm

Ampatament: 3.800 mm

Înălțime de cuplare: 1.199 mm

Masa proprie: 7.627 kg

Motor: DTI 11

Putere maximă: 453 CP la 1.800 rpm

Cuplu maxim: 2.200 Nm la 1.000 – 1.400 rpm

Cilindree: 10,8 l

Nr. cilindri: 6 în linie

Cutie de viteze robotizată: Optidriver, 12 trepte înainte, 3 trepte înapoi

Capacitate rezervor motorină: 450 l

Capacitate rezervor AdBlue: 64 l.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.