Repere legislative și planuri FORT pentru 2015

Modificările legislative privind pirateria, amenzile, plăcuțele, dar și returnarea accizei și starea drumurilor au fost subiectele discutate la cea de a IX-a Adunare generală FORT (Federația Operatorilor Români de Transport).

Evenimentul, desfășurat la Brașov în perioada 30 ianuarie – 1 februarie, a reunit reprezentanți ai tuturor structurilor asociative membre FORT din domeniul transporturilor rutiere de mărfuri și pasageri, școli și centre de pregătire profesională, transport specializat, aerian și activități conexe, alături de conducerea confederațiilor patronale reprezentative la nivel național. S-a urmărit fixarea reperelor legislative și operaționale, precum și planurile de acțiune pentru FORT în anul 2015.

Este apreciabilă creșterea înregistrată de acest eveniment, atât în ceea ce privește numărul participanților, cât și calitatea discuțiilor.

Un număr important de autorități au fost, de asemenea, prezenți.

Au răspuns invitației reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Poliției Rutiere, Direcției Antifraudă, ARR, CNADNR.

Restituirea accizei: „Vom plăti unii și vor încasa alții“

Restituirea către transportatori a unei părți din supra-acciza pe motorină a fost unul dintre subiectele abordate. Procedurile complicate care trebuie realizate au descurajat transportatorii, unii dintre aceștia exprimându-și îngrijorarea că sumele nerecuperate ar putea ajunge în „alte buzunare“.

Participanții la eveniment s-au întrebat dacă o abordare mai simplă nu ar fi mai eficientă.

„S-ar putea calcula costul mediu cu motorina pentru transportatori. Astfel, pentru restituirea accizei ar trebui să luăm în calcul veniturile operatorilor. De exemplu, dacă eu vă cer restituirea accizelor dintr-un milion de litri de combustibil, trebuie să fac dovada că acel milion de litri reprezintă 40% din cifra mea de afaceri. Prin formula care se aplică, vom plăti unii și vor încasa alții. Când s-au discutat formulele de calcul, ar fi trebuit să fim și noi întrebați“, a arătat Ilie Răduță, director general TCS.

Numărul mic de dosare depuse de către transportatori pentru recuperarea accizei și în special numărul extrem de mic al dosarelor acceptate pentru plată arată faptul că procedura este cel puțin descurajantă.

Plăcuțele „nu reduc morții de pe drumuri”

O altă întrebare adresată reprezentanților RAR și ai Poliției Rutiere a fost legată de beneficiile reale în materie de siguranță rutieră, în urma aplicării plăcuțelor pe camioane: cu cât au redus mortalitatea pe drumuri, câte locuri de parcare s-au înființat în urma banilor încasați…

Din păcate, autoritățile prezente au confirmat faptul că nu există un studiu în acest sens și la ora actuală este vorba pur și simplu de o lege care trebuie respectată.

„Aceasta a fost legea, ISCTR și Poliția Rutieră doar au respectat-o“, au afirmat reprezentanții autorităților.

Aparenta inutilitate a acestei măsuri a stârnit, așa cum era anticipabil, multă rezistență din partea transportatorilor, fiind inclusiv firme care au refuzat să achiziționeze plăcuțele.

„Am aproximativ 50 de dosare pe rol, dar nu voi pune plăcuțe decât în momentul în care imi veți putea demonstra că se reduc victimele de pe drumuri cu aceste plăcuțe“, a afirmat Ilie Răduță.

Timpii de condus: „indulgență pentru 15 minute”

Participanții la eveniment au ridicat problema depășirii cu câteva minute a timpilor de conducere de către șoferi. S-a solicitat „indulgența de a nu sancționa depășirile timpilor de conducere de până la 15 minute peste programul maxim, ținând cont că acest lucru se petrece în toată Europa, mai puțin Ungaria“ și dacă în urma controalelor efectuate, șoferii opriți ar putea primi un document care să ateste efectuarea controlului, pentru ca atunci când sunt opriți din nou să se înceapă controlul de la momentul rămas.

Autoritățile au arătat că există deja recomandări în acest sens.

„Nu cred că se mai amendează pentru 5 sau 10 minute, ci la peste 15 minute. Înmânarea acelei fișe de control este obligatorie, a fost impusă de Ministerul Transporturilor, însă nu știm ce se întâmplă pe urmă cu acea fișă. Prin norma internă, ISCTR are obligația întocmirii acelor documente de control. În ceea ce privește Poliția Rutieră, dânșii nu au această obligație“, a precizat Gabriel Ștefănescu, inspector ISCTR.

O altă problemă semnalată a fost legată de autoutilitarele de sub 3,5 t. Practic, conform declarațiilor autorităților, aceste autovehicule încarcă adesea marfă cu masa mult peste cea admisă, însă nimeni nu le poate controla.

Transportatorii prezenți la eveniment au solicitat totodată reprezentanților CNADNR urgentarea anumitor lucrări de infrastructură. În întreaga țară sunt șantiere pe care lucrările trenează, iar firmele pierd bani și timp, camioanele fiind obligate să folosească rute alternative.

Pirateria tolerată de stat?

Pentru transportul regulat de pasageri, „pirateria“ rămâne una dintre principalele probleme, care, din păcate, s-a acutizat în ultimii ani. Practic, la ora actuală, sunt numeroase zone în care „pirații“ sunt foarte bine organizați, provocând pierderi consistente atât operatorilor de transport licențiați, cât și statului, prin evaziune fiscală.

De altfel, tocmai neplata taxelor și impozitelor reprezintă atuul principal al „piraților“, care pot practica astfel tarife mai mici.

Transportatorii și-au arătat surprinderea în legătură cu lipsa de reacție din partea statului.

Totuși, Poliția Rutieră a pornit o campanie de combatere a acestui fenomen, campanie ce va fi extinsă la nivel național, în colaborare cu reprezentanții FORT.

Sigur, cadrul legislativ rămâne în continuare o problemă, însă reprezentanții FORT consideră că nu se pune problema lipsei cadrului legislativ, ci a voinței.

„Poate că noi, transportatorii, colaborăm bine cu Poliția Rutieră la nivel instituțional, însă cu polițiștii de pe teren colaborează foarte bine pirații.“

Autoritățile au făcut un apel la răbdare pentru soluționarea acestei probleme, mai ales că, în unele cazuri, sunt alte structuri care au preluat investigația, în condițiile în care s-a constatat că mașinile utilizate de „pirați“ aparțin unor primari, polițiști etc.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.