Pastrand proportiile, piata de transport din Republica Moldova seaman izbitor de mult cu cea romaneasca de acum 10 – 15 ani – aceleasi probleme, acelasi entuziasm si oportunitati care depind, in mare masura, de evolutia viitoare a economiei moldovene.
CEMT-urile si autorizatiile, precum si vizele pentru soferi sunt elementele centrale pentru desfasurarea activitatii firmelor de transport international, diferenta de varsta a parcului utilizat la intern fata de cel de international este una izbitoare, iar avantajul major al transportatorilor moldoveni il reprezinta pretul mai mic al carburantului si faptul ca se descurca pe trasee pe care firmele din spatiul Uniunii Europene nu doresc inca sa le acceseze (tarile din fosta Uniune Sovietica). La o privire de ansamblu, ai o puternica senzatie de deja-vu.
Legatura intre Est si Vest
Transportatorii romani intampina, la randul lor, dificultati legate de necunoasterea limbii si a obiceiurilor (unde si cat sa dai spaga) atunci cand au curse catre Est si, astfel, multi colaboreaza deja cu soferi sau firme din Republica Moldova. Pentru a intari legaturile si a oferi un cadru cat mai sigur de colaborare, UNTRR si asociatia similara din Republica Moldova, AITA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Auto din Moldova) au organizat la Chisinau o intalnire intre transportatorii romani si moldoveni.
„In aceasta perioada de criza, transporturile in interiorul UE merg destul de greu, mai putina marfa de transportat, cresterea termenului de plata, scaderea tarifelor… Posibilitatea de a realiza transporturi extracomunitare reprezinta o sansa – necesita mai multe cunostinte, dar castigurile pot fi mai mari decat pe rutele din interiorul UE. Transportatorii romani au o teama in a se indrepta catre spatiul vorbitor de limba rusa, din cauza dificultatilor lingvistice, dar si a obiceiurilor nescrise. Cei din Republica Moldova vorbesc atat romaneste, cat si ruseste, iar unele dintre companiile romanesti primesc cereri de la clientii pe care ii au si pentru relatii catre CSI. Astfel, ne-am gandit ca ar fi utila dezvoltarea unor parteneriate cu transportatori din Republica Moldova, care sa preia comenzile catre spatiul CSI“, a explicat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
In general, o firma de transport international din Republica Moldova dispune de un parc de 5 – 10 camioane. Sunt si flote mai mari, dar, de cele mai multe ori, este vorba despre masini aflate in diferite forme de inchiriere. „Sunt particulari care au cumparat o masina si o inchiriaza spre a fi utilizata de catre o firma, care asigura autorizatiile si celelalte documente necesare. In aceste conditii, cele mai mari firme din Republica Moldova administreaza in jur de 100 de camioane. Rutele cele mai accesate de moldoveni sunt Turcia, Grecia, Italia, mai nou Iugoslavia, Romania si, de asemenea, se merge si catre statele CSI. Oricum, fluxul de marfuri din si spre Moldova este foarte scazut si, astfel, transportatorii efectueaza numeroase transporturi intre alte tari“, a aratat Serghei Taran, presedintele Asociatiei Expeditorilor din Republica Moldova (AEM-Trans).
Pentru transportul international, Republica Moldova dispune de o flota moderna, care contribuie si la rezolvarea problemelor legate de CEMT-uri. „Am obtinut peste 1.000 de CEMT-uri mergand pe o flota EURO 4 si EURO 5. Astfel, doar 5-7% dintre autovehicule au ramas fara CEMT. Astazi, flota de international este alcatuita din aproximativ 1.200 de camioane EURO 4 si 5 si in jur de 2.000 de camioane EURO 3 si sub EURO 3“, a spus Serghei Taran.
Criza a lovit si Moldova
Piata de transport din Moldova a fost la randul ei afectata de criza, iar transportatorii moldoveni sunt puternic concurati de cei din Ucraina. In plus, cursele catre Vest sunt dificile in special daca nu sunt utilizati soferi cu dubla cetatenie. Este nevoie de CEMT-uri si vize.
„Anul trecut si anul acesta, resimtim efectele crizei economice, volumul de marfuri a scazut si, de asemenea, tariful. Totodata, au crescut si costurile – motorina, accizele, taxe de drum… O problema tot mai mare o constituie soferii. Cei buni pleaca sa lucreze in afara tarii, atat in Romania cat si in tari din UE si CSI. Chiar si in aceasta perioada este dificil sa gasim soferi buni“, a precizat Serghei Taran.
In ceea ce priveste tahograful digital, Republica Moldova este in perioada de pregatire. La central de pregatire al AITA, este deja prezentat modul de utilizare al tahografului digital si, in plus, masinile noi vin deja dotate cu tahograf digital, chiar daca nu s-a inceput inca emiterea cardurilor.
Ca si in Romania, la inceputul anului 2007, unii transportatori moldoveni au schimbat tahograful digital cu unul analogic. „Din pacate, au existat probleme si pe linie administrativa. Anul trecut, o anumita perioada de timp a fost desfiintat Ministerul Transporturilor, toate atributiile fiind preluate de catre o agentie de transport. In toamna anului trecut, a fost din nou infiintat Ministerul Transporturilor si acum se incearca implementarea tahografului digital, fiind ceruta o amanare pana in luna decembrie, la Geneva“, a completat Serghei Taran.
Legislatia din Republica Moldova nu a neglijat nici pregatirea rofesionala. Astfel, firmele de transport intern de persoane si firmele de transport international de marfa si de persoane trebuie licentiate si, pentru acest lucru, este necesar ca managerii si soferii sa dispuna de certificate de competent profesionala. Cursurile de pregatire profesionala sunt realizate o data la trei ani.
Atuurile transportatorilor moldoveni sunt reprezentate de fiscalitatea redusa si pretul mai mic al carburantului. „In Republica Moldova, taxele si impozitele sunt foarte mici, pretul litrului de motorina este 1 USD, iar in Rusia este de 75 centi. Transportatorii monteaza rezervoare suplimentare pentru a mentine costurile cat mai jos“, a explicat Serghei Taran.
Nu putem incheia acest material fara a face si o recomandare turistica: daca ajungeti in Republica Moldova, in apropiere de Chisinau, gasiti acolo doua crame ce merita vizitate… si degustate – Milestii Mici si Cricova.
Serghei Taran, presedintele Asociatiei Expeditorilor din Republica Moldova (AEM-Trans):
„Republica Moldova va demara un program amplu de imbunatatire a infrastructurii rutiere si, astfel, si flota de intern va cunoaste o improspatare. La licitatiile pentru drumuri participa companii care dispun de o dotare tehnica moderna.“
Radu Dinescu, secretar general UNTRR:
„Republica Moldova ofera si exemple de bune practice in transporturi, ce ar putea fi preluate in Romania. De exemplu, inmatricularea unui autovehicul se realizeaza in doua ore si in acelasi loc, proprietarul plecand cu noile numere de inmatriculare. De asemenea, este impresionanta vointa celor din Republica Moldova de a realiza o academie de transport cu numeroase specialitati.“
Radu BORCESCU
Chisinau, Republica Moldova