Retete pentru calitate in transporturi

Pe langa desemnarea castigatorilor, concursul „Romanian Transport Company of the Year“ reprezinta o platforma ce ofera informatii legate de organizarea eficienta a activitatii de transport, prezinta modele de afaceri de succes, recomanda cele mai potrivite practici pentru asigurarea calitatii serviciului de transport.

„Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental“ si-a desemnat castigatorii, iar Com Divers Auto Ro va reprezenta Romania, anul viitor, la concursul international „European Transport Company of the Year“. Dar cel mai important aspect al evenimentului il constituie informatia, analizata de catre cei zece membri ai juriului: comisar sef Cristian Calin, director adjunct al Directiei Politiei Rutiere, Florian Coman, director general al Autoritatii Rutiere Romane, Adriana Palasan, vicepresedinte al Asociatiei Romane de Logistica, Marin Lepadatu, director general al Institutului de Formare Profesionala in Transporturi Rutiere, Ionut Simion, partener PricewaterhouseCoopers, Stefan Ichim, reprezentand Marsh, Vasile Stefanescu, presedinte al Confederatiei Operatorilor de Transport Autorizati din Romania, Augustin Hagiu, presedinte al Federatiei Operatorilor Romani de Transport, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, si Radu Borcescu, reprezentand Ziua Cargo.

Dosarele pe care finalistii le-au completat au inclus date legate de structura financiara si administrativa a companiei, descrierea activitatii, managementul relatiilor cu clientii, managementul flotei, dispecerat, instrumente IT si de comunicare, siguranta, pregatirea profesionala, precum si provocarile si problemele intampinate.

Siguranta pe primul plan

Nu poti discuta despre calitate in transporturi fara a pune accent in primul rand pe siguranta. Din start trebuie spus faptul ca finalistii se incadreaza in segmentul cu cel mai scazut risc conform datelor furnizate de catre Autoritatea Rutiera Romana si Politia Rutiera, iar atingerea si mentinerea acestui statut nu reprezinta o intamplare, ci este rezultatul unei planificari foarte bune a activitatii, precum si a unei pregatiri continue a soferilor. Pregatirea conducatorilor auto la firmele finaliste depaseste cu mult cerintele impuse de lege, indiferent daca este vorba de dezvoltarea propriului departament de pregatire (asa cum a decis Com Divers Auto Ro) sau aceasta pregatire este externalizata.

Siguranta rutiera, optimizarea consumului de carburant, mentinerea unor costuri cat mai mici de intretinere a flotei, dar si motivarea cat mai buna a soferilor sunt cateva dintre elementele avute in vedere prin programele de pregatire.

Fiecare incident este discutat, iar soferii primesc recomandari legate de modul in care pot si trebuie sa rezolve diferitele situatii dificile.

Dezvoltare si pe criza

Trebuie remarcat faptul ca nici unul dintre finalisti, indiferent daca a fost vorba despre firme mari, medii sau mici, nu si-a bazat dezvoltarea pe achizitionarea de camioane si aruncarea pe piata. Urmarirea clientilor, dezvoltarea odata cu acestia sau castigarea de noi contracte reprezinta modelul urmat pentru dezvoltare. Utilizarea transporturilor de tip spot are un rol de completare.

Finalistii „Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental“ sunt firme din toate segmentele – mici, medii si mari – iar modelele de afacere dezvoltate sunt extrem de diferite. Ceea ce este de remarcat este faptul ca, in ciuda crizei economice, toti finalisti sunt in plina dezvoltare – mai multe contracte de transport, cresterea flotei de camioane.

Un lucru imbucurator este faptul ca afacerile pure de transport pot inca sa se dezvolte chiar daca marja de profit este destul de mica. Totusi, oferirea de servicii aditionale, precum depozitarea, grupaje si alte operatiuni logistice imbunatatesc pozitia firmelor pe piata si securizeaza mai bine relatia cu clientii.

Produsele IT sunt esentiale

Procesul de digitalizare este unul continuu si esential pentru activitatea de transport. Fara produse IT si de comunicare moderne este imposibil de conceput un serviciu de transport de calitate. Asa cum era de asteptat, firmele finaliste au dezvoltat aceasta latura a activitatii, plecand de la localizarea autovehiculelor prin sisteme GPS si ajungand la asigurarea comunicarii dintre dispecerat si soferi, transmiterea de date referitoare la parametrii de utilizare a autovehiculelor si chiar informatii in timp real referitoare la aspecte legate de securitate. Semnalele de alarma ce ajung direct in dispecerat legate de parasirea de catre camion a rutei desemnate, deschiderea usilor semiremorcii, opriri neprogramate sunt cateva dintre aspectele utilizate in mod curent.

De asemenea, posibilitatea informarii clientilor privind pozitia marfii si timpul cat mai exact al ajungerii la destinatie reprezinta atuuri importante in activitatea de transport. In ceea ce priveste consumul de carburant, cea mai utilizata metoda ramane stabilirea unui target, insa pasi importanti au fost facuti in directia monitorizarii consumului real.

Produsele IT si de comunicare dedicate activitatii de transport isi fac tot mai mult loc pe piata romaneasca, firmele mari fiind primele care au descoperit avantajele oferite de catre acestea.

De semnalat este faptul ca, avand la baza un asemenea produs, Aquila a decis sa treaca de la consumul normat, la cel real, introducand, totodata, un plan de fidelizare a soferilor.

Chiar daca astazi transportatorii respira mai usurati (soferi pentru a fi angajati se gasesc fara eforturi semnificative), se preconizeaza ca, din 2012, problemele legate de forta de munca sa revina.

Castigatorul – un transportator pur sange

Finalistii „Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental“ sunt firme bine asezate pe piata, capabile sa depaseasca momentele dificile si chiar sa se dezvolte, asa cum spuneam, in aceasta perioada de criza. Si interesant este faptul ca o parte dintre finalisti realizeaza transport intern, altii international, precum si intracomunitar.

Castigatorul concursului, Com Divers Auto Ro, este un transportator international pur sange, care s-a concentrat si a reusit dezvoltarea de relatii de transport catre tari mai putin vizate de catre transportatorii romani, precum Turcia, Rusia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Serbia… Flota noua de camioane precum si un sistem IT bine dezvoltat reprezinta principalele atuuri ale firmei pitestene.

Com Divers Auto Ro a realizat pana in prezent doar transport, investirea intr-un depozit logistic fiind unul dintre planurile de viitor. In aceste conditii, controlul strict al costurilor este esential, iar Com Divers Auto Ro reuseste acest lucru prin stabilirea unor proceduri clare pentru angajati, dar si prin internalizarea unor activitati conexe transporturilor: propriul service, statie de alimentare, divizie IT, divizie de pregatire a soferilor… Nu in ultimul rand, este de apreciat si activitatea depusa de catre companie in cadrul patronatului din care face parte.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.