Rezultate îngrijorătoare la operațiunea ROADPOL „Alcool și Droguri”

O dublare a ratei șoferilor aflați la volan în stare de ebrietate sau sub influența substanțelor interzise (DUI) a fost înregistrată la cel mai recent control-maraton de 24 de ore, desfășurat în cadrul acțiunii ROADPOL „Alcool și Droguri”, de o săptămână, pe șoselele din 13 țări UE.

foto:: POLICIJA.LRV.LT (Lituania); sursăȘ ROADPOL

Astfel, conform rapoartelor centralizate de ROADPOL privind acest maraton de 24 de ore, dintre cei peste 262.000 de șoferi verificați de polițiștii rutieri în timpul unei zile și al unei nopți, 12.284 se aflau sub influența alcoolului și 399 sub cea a drogurilor. Rata încălcărilor, de 4,84%, a fost de două ori mai mare față de cea de acum un an (2,44%). 22 de șoferi au fost prinși atât sub influența alcoolului, cât a drogurilor. Acum, în 1.210 cazuri le-a fost reținut permisul de conducere.

Operațiunea

În plus față de verificările desfășurate în timpul maratonului, în cadrul acțiunii ROADPOL „Alcool și Droguri”, potrivit rapoartelor țărilor participante, în săptămâna de control au fost verificați peste 495.000 de conducători auto, iar 7.812 dintre ei băuseră alcool, 1.920 consumaseră droguri iar 173 – pe ambele. „Este imposibil să se indice în ce țară procentul de încălcări a fost cel mai ridicat, deoarece modul de control diferă prea mult. În 2.186 de cazuri, permisul de conducere a fost ridicat”, potrivit ROADPOL. Deși legislația din țările europene diferă, în toate este pedepsită conducerea sub influența alcoolului. Unele state au o limită de 0 (toleranță zero), în timp ce în alte țări este în continuare permisă o alcoolemie scăzută în aerul expirat.

Henk Jansen, secretarul Grupului de lucru operațional ROADPOL din cadrul Poliției din Țările de Jos: „S-a dovedit științific că a conduce sub influența alcoolului sau a drogurilor crește semnificativ șansele de a fi implicat într-o coliziune. Iar acest lucru este, din păcate, dovedit în practica noastră zilnică, de poliție. În special, cei din grupa de vârstă cu risc «tineri șoferi» de 18-25 de ani nu sunt conștienți de pericolele pe care le presupune conducerea sub influența drogurilor. Adesea, aceștia nu iau în considerare faptul că până și cantități mici de stupefiante îi fac inapți să conducă. De asemenea, se subestimează faptul că abilitatea de a conduce poate fi afectată chiar dacă drogurile au fost consumate cu câteva zile în urmă”.

Sanja Veic (sursă foto ROADPOL)

Grupul la nivel înalt al UE pentru siguranța rutieră

Misiunea Rețelei europene de poliție rutieră (ROADPOL) și importanța sprijinului UE pentru aplicarea regulilor de circulație rutieră au fost prezentate de secretarul general al ROADPOL, Sanja Veic, la cea mai recentă reuniune a Grupului UE la nivel înalt pentru siguranța rutieră, de la Bruxelles. În calitate de observator în cadrul acestui grup influent, Veic s-a referit la strategia Rețelei europene de poliție rutieră, și-a împărtășit viziunea în cadrul unui atelier de lucru axat pe sprijinul acordat de UE pentru aplicarea regulilor de circulație și, în special, pe oportunitățile de investiții inteligente în măsuri de siguranță rutieră, apoi a vorbit despre investițiile în aplicarea legii pe baza experienței ROADPOL.

Investiții prin BEI

Participanții au fost informați de reprezentanți ai Băncii Europene de Investiții (BEI), prin intermediul unor studii de caz, despre împrumuturile acordate de aceasta pentru sectorul transporturilor și despre noile orientări pentru siguranța rutieră. Apoi, i-au învățat cum să pregătească o propunere de proiect eficientă către BEI și cum să valorifice sprijinul consultativ prin intermediul Platformei pentru un transport mai sigur.

Potrivit Sanjei Veic, investiția în infrastructura, sistemele și echipamentele de siguranță rutieră (camerele de supraveghere, radarele de viteză, testele de alcoolemie și echipamentele de detectare a drogurilor) este esențială, deoarece ajută la reducerea numărului de accidente și le oferă siguranță tuturor utilizatorilor drumurilor.

În program, au fost prezentate un sistem francez de procesare automată a amenzilor, un studiu polonez privind creșterea sancțiunilor și impactul acestora asupra ratei de încălcare, precum și o analiză lituaniană a implementării sistemelor automate de detectare a vitezei.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.