RPTCY 2015. LIVIO DARIO: O afacere făcută bine

Pas cu pas, compania Livio Dario s-a dezvoltat tot mai mult, respectându-și clienții, dar mai ales, respectând profesia de transportator.

Aurel Poptean, director general Livio Dario:

Livio Dario a apărut în 1998, continuând activitatea desfășurată anterior sub formă de asociație familială.

„Activitatea crescuse și a trebuit să devenim societate comercială. Înainte să înființăm Livio Dario, realizam curse de tip maxi taxi în oraşul Alba Iulia și totodată aveam câteva contracte pentru transport de convenţie“, și-a amintit Aurel Poptean, director general Livio Dario.

La aceea vreme, parcul firmei număra șapte autovehicule, microbuze și autobuze.

Astăzi, Livio Dario a ajuns la o flotă de 134 de autovehicule licențiate – 60 microbuze, 61 autobuze, 13 autocare și realizează transport local, judeţean, regulat special şi internaţional-ocazional. Compania are 174 de angajați.

„Dezvoltarea a venit de la sine, respectându-ne pe noi și respectându-ne clienţii, automat au apărut rezultatele. Nu noi am căutat clienţii în piaţă, ci ei au venit și continuă să vină către spre noi. Nu am acceptat preţurile mici şi nu am intrat în contracte pe care să nu le putem îndeplini. Astăzi, asigurăm transportul angajaților pentru fabrici din multe zone ale ţării: Alba, Timiş, Caraş-Severin etc“, a precizat Aurel Poptean.

Livio Dario s-a axat în special pe transportul de convenție, acesta fiind principalul motor de dezvoltare a companiei.

„Acest tip de transport are anumite avantaje. Are la bază un contract între două societăţi, pe care, dacă-l respecţi, ești respectat“, a explicat directorul general Livio Dario.

Totuși, compania a dezvoltat toate tipurile de transport rutier de călători având un sistem suplu și eficient de gestionare a afacerii.

Costuri controlate cu precizie

Având în vedere specificul activității, cu flote dislocate la nivel național, compania are câte un şef de coloană pentru fiecare flotă în parte. Aceștia se ocupă de activitățile curente, precum repartizarea şoferilor și întreţinerea maşinilor. Totuși, aproape toate informaţiile ajung la directorul general.

„Avem un program dezvoltat de noi, pentru activitatea pe care o desfășurăm, cu ajutorul căruia putem urmări tot ce se întâmplă. Avem acces inclusiv la informații legate de costuri și profit, lucru care ne ajută la realizarea unor oferte bine fundamentate. Nu poţi să ai în vedere același cost pe km pentru toți clienții. De exemplu, amortizarea unui autocar sau microbuz, se repartizează şi în funcţie de km parcurși“, a arătat Aurel Poptean.

De asemenea, programul asigură o evidență exactă a consumurilor de carburant pentru fiecare mașină în parte.

Datele sunt preluate automat în sistem, indiferent dacă mașinile alimentează carburantul la stațiile de incintă, deținute de companie, sau utilizând cardurile în rețeaua de distribuție cu care a fost încheiat un contract.

Fluctuație scăzută pentru șoferi

Bineînțeles, angajații Livio Dario sunt în majoritate conducători auto, iar managementul companiei a încercat să păstreze o relație apropiată cu aceștia.

„Angajăm doar șoferi profesioniști, care au urmat și absolvit cursuri de formare profesională. Ținta este să îi educăm mai mult. Am încercat să ne apropiem şoferii buni, fiind serioşi cu ei, iar seriozitatea pentru noi înseamnă în primul rând punctualitate. Relaţia nu trebuie să fie strict angajator-angajat. Fluctuaţia de personal este mică, șoferii noi sunt influenţaţi pozitiv de către cei vechi şi ştiu de la bun început ce trebuie să respecte. În plus, ne lăudăm cu o atmosferă foarte plăcută în cadrul companiei“, a arătat directorul general Livio Dario.

Un punct important este legat și de starea bună a flotei.

„În general, căutăm să achiziționăm autovehicule cu un grad ridicat de fiabilitate și consum redus de carburant, chiar dacă sunt mai scumpe. Din total cheltuieli, la noi motorina reprezintă peste 40%. Achiziționăm şi maşini noi şi second-hand. La început am optat mai mult pentru autovehicule noi, dar autocarele/autobuzele se amortizează foarte greu, de aceea este mai rentabil un vehicul nou pentru situațiile în care realizează km mulți, de exemplu pe transportul internațional“, a spus Aurel Poptean.

Compania dispune de propriile service-uri pentru întreținerea flotei în zonele unde operează, precum Lugoj și Caransebeş. Mai mult decât atât, a fost conceput un proiect pe fonduri europene, pentru formarea profesională a mecanicilor.

Pregătirea șoferilor reprezintă unul dintre principalele aspecte pe care managementul companiei le are în vedere.

„Avem un proiect pe fonduri europene, pentru formare profesională a şoferilor. Ţinta este să îi educăm mai mult, să îmbunătățim relaţia şofer-călător, pentru că nu mulţi au răbdarea şi calmul necesare lucrului cu oamenii. Le spunem şoferilor în permanență să aibă în vedere faptul că nu transportă marfă, ci oameni“, a completat directorul general Livio Dario.

În cadrul companiei, şoferii lucrează în general pe aceeași mașină. Astfel, se creează premisele pentru îmbunătățirea performanțelor și creșterea siguranței și, totodată, autovehiculele sunt mai bine întreținute.

În plus, înainte de angajare, șoferii dau test inclusiv legat de cunoștințele de mecanică, pentru a putea la nevoie să rezolve anumite lucruri elementare.

Dezvoltare și pe viitor

Livio Dario reprezintă o rețetă de transport care și-a dovedit eficiența pe toate segmentele unde operează. Și chiar dacă astăzi este una dintre marile companii de transport din România, nu și-a pierdut caracterul de firmă de familie.

„Băieţii mei sunt implicaţi în această afacere. Băiatul cel mare este inginer auto şi se implică în tot ceea ce înseamnă reparaţii auto, consumuri… Iar băiatul cel mic poate să conducă orice companie de transport din lume. Se pricepe la această activitate şi îi şi place. Au crescut de mici în jurul maşinilor și deja la ora actuală pot să conducă singuri compania“, a spus Aurel Poptean.

Chiar dacă există numeroase oportunități, filozofia companiei rămâne în continuare neschimbată – dezvoltare cu pași mărunți.

„Dacă vrei mult dintr-odată, poţi să rişti să pierzi totul. De multe ori spun că nu o să mai semnez niciun contract nou, fiindcă cele existente ne sunt suficiente, însă până la urmă tot mai acceptăm, atunci când condițiile sunt corecte. Într-adevăr, e greu să te dezvolţi cu paşi mărunţi, dar așa este cel mai sănătos“, a declarat directorul general Livio Dario.

Transportul de convenție rămâne zona care poate asigura dezvoltarea de viitor a companiei, însă și turismul este în creștere.

„Dacă investitorii străini vor rămâne pentru a face producţie în Romania, probabil o să mai creștem pe partea de transport de convenţie – acesta cred că reprezintă segmentul cel mai convenabil. Transportul pe convenţii e cel mai sigur, pentru că se bazează pe contract. Avem, de asemenea, multe agenţii de turism în ţară care lucrează cu noi“, a arătat directorul general Livio Dario.

Aurel Poptean, director general Livio Dario:

„În afaceri, dacă te implici în fiecare zi de dimineaţa până seara, lucrurile merg bine. Bineînţeles, depinde şi de oamenii cu care te înconjori. Dacă ai o echipă bună, poţi fi liniştit, pentru că lucrurile vor merge în direcţia corectă.“

„În general, contractele cu statul nu sunt de lungă durată şi nici foarte sigure, deoarece nu există legislaţie bine pusă la punct în România.“

„Avem multe solicitări, însă nu vrem să ne dezvoltăm foarte mult dintr-odată. Punctul nostru forte consider că este punctualitatea. Dacă ai avut o întârziere de cinci minute la o fabrică, creezi nişte pierderi în ciclul lor de producţie. Și atunci îşi fac şi ei calculele şi observă că ies mai în avantaj lucrând cu noi, chiar dacă nu oferim cele mai mici tarife din piață.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.